Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nyhetsroboten

Fler lömska Android-appar upptäckta i Google Play

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Men strider något av detta mot Googles EULA ?

När jag sist för 2 år sedan för andra gången läste Googles EULA så tappade jag aptiten totalt. Google hade rätt ladda hem och dela en massa information om mig från mobilen.

MEN EJ BEGRÄNSAT TILL DETTA

var slutklämmen som jag minns det.

Så min Huawei Honor ligger oanvänd i en låda här hemma.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sparningen-pagick-inne-pa-sapo/

och lite mer om nivån på "datasäkerheten" i Sverige.

Sök på

dödförklarades av misstag

eller

bor bilmålvakterna i sverige

eller är de på krysssning

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/ökände-bilmålvaktens-vykort-till-polisen-1.4680711

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apparna strider uppenbarligen mot de villkor som gäller för appar i Google Play för annars hade förstås inte Google kunnat ta bort dem utan att riskera att stämmas.

Man kan inte använda lösryckta fraser i ett juridiskt dokument och utifrån dem tro att man förstår vad som gäller juridiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
På 2019-04-25 på 09:58, skrev Cecilia:

Apparna strider uppenbarligen mot de villkor som gäller för appar i Google Play för annars hade förstås inte Google kunnat ta bort dem utan att riskera att stämmas.

Man kan inte använda lösryckta fraser i ett juridiskt dokument och utifrån dem tro att man förstår vad som gäller juridiskt.

Bara om Google missat skriva in i avtalet att Google och partners inte ansvarar gentemot användaren (apptillverkaren) för någon form av skada. Eller hur ?

http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1981257/file/1981264.pdf

Att se till att man har rätt ändra ett avtal är ju standard i alla moderna avtal.

Se tex på hur Telia agerar.

http://www.qwant.com/?q=telia lägger ner kopparnätet&t=web

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, skrev jannejanne:

Bara om Google missat skriva in i avtalet att Google och partners inte ansvarar gentemot användaren (apptillverkaren) för någon form av skada. Eller hur ?

Jag vet inte vad du syftar på, vad är det som är "bara"?

Varför länkar du en 8 år gammal rapport som handlar om molntjänster?

På vilket sätt är den relevant när det gäller dessa Android-appar som artikeln handlar om?

23 minuter sedan, skrev jannejanne:

Med den länken får jag upp en lista med länkar. Vad ska jag göra med den listan och på vilket sätt är den relevant när det gäller dessa Android-appar som artikeln handlar om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Jag vet inte vad du syftar på, vad är det som är "bara"?

Varför länkar du en 8 år gammal rapport som handlar om molntjänster?

På vilket sätt är den relevant när det gäller dessa Android-appar som artikeln handlar om?

Med den länken får jag upp en lista med länkar. Vad ska jag göra med den listan och på vilket sätt är den relevant när det gäller dessa Android-appar som artikeln handlar om?

Varför länka till en 8 år gammal rapport ?

Svar: Därför rapporten visar hur viktigt det är att friskriva sig mot ansvar i avtal. Något Google och Amozon gjorde redan för 8 år sedan. Vad som än händer så är "jag" = Google, Amazon OSV inte skadeståndsskyldig. När "jag" skriver ett avtal är det viktigt få med just detta, "jag" är aldrig skadeståndsskyldig.

Vad som än händer.

Varför länkarna:

Jo för de är ett exempel på Telia som avbryter en tjänst (ändrar villkoren) för sina kunder.

En oerhört viktig del i ett avtal när "jag" skriver ett avtal är att jag förbehåller mig rätten att ändra avtalsvillkoren.

Och gör "jag" det, ändrar avtalsvillkoren, så har "du" två möjligheter

Acceptera de nya villkoren

Eller avsluta "samarbetet" med mig.

Och självklart har "du" inte rätt att begära ersättning för "jag" ändrat avtalsvillkoren. Står i avtalet.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, men apparna åkte dit på detta:

Citat

The applications in this article used the libraries to keep displaying more and more ads to the user, which is against Play Store rules.

https://blog.avast.com/adware-plagues-google-play

Avtalsbrott från app-tillverkarnas sida alltså och jag förstår fortfarande inte vad detta har att göra med att Google skulle friskriva sig från ansvar eller ha rätt att ändra avtal. Det ligger förstås i Googles intresse att se till att inte reta upp sina kunder för mycket, det är ju därför det finns villkor för de appar som tillverkarna måste uppfylla för att få rätt att använda Play-butiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-04-27 på 13:06, skrev Cecilia:

Okej, men apparna åkte dit på detta:

https://blog.avast.com/adware-plagues-google-play

Avtalsbrott från app-tillverkarnas sida alltså och jag förstår fortfarande inte vad detta har att göra med att Google skulle friskriva sig från ansvar eller ha rätt att ändra avtal. Det ligger förstås i Googles intresse att se till att inte reta upp sina kunder för mycket, det är ju därför det finns villkor för de appar som tillverkarna måste uppfylla för att få rätt att använda Play-butiken.

Klart att världen största(?) annonsmäklare reagerar när det kommer in konkurrerande annonsmäklare.

Jag anar att det bara är en tidsfråga innan någon av konkurrenterna (om de inte redan gjort det) anmäler Google till DOJ för brott mot Antitrust lagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju fullt tillåtet för Android-appar att visa godtyckliga annonser men inte hur invasiva som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...