Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är detta för verktyg?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Farsgubben brukade samla på sig knepiga verktyg mm (från loppis osv.) och som ingen visste vad de användes till.

Två prylar som ingen kunnat svara tvärsäkert på, här den ena:

 

20190423_215956.thumb.jpg.9eb1959f33071af0dca8d03d9362132f.jpg

 

Den har texten QUICKCUTTER pat. US & other

23 cm lång

Spaken till höger i bild används bara för att låsa verktyget i stängt läge.

(Den lilla skruven till höger om U ska vara mer utskruvad som ett stopp)

 

När man pressar in handtaget förs en kniv med ett slags skydd upp tills det tar stopp mot det man ska klippa av, sedan fortsätter kniven resten.

 

Kniven är ganska klen/vass, ungefär som ett knivblad i en brytbladskniv.

Därför tror jag att den ska användas för att klippa ganska mjuka material.

 

Visst, det går väl att klippa litet av varje men den bör vara framtagen för något särskilt ändamål tycker jag.

 

Så vad är syftet med denna?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Skulle kunna tänka mig något som en rörmokare har använt

Till vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan så vara men vid test på ett VP-rör fungerar det dåligt att kapa.

Möjligen slangar då men det är ju bara gissning det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Mikael63:

När man pressar in handtaget förs en kniv med ett slags skydd upp tills det tar stopp mot det man ska klippa av, sedan fortsätter kniven resten.

 

Kan det vara ett skalverktyg (kabelskalare)? Kan kniven låsas så den bara skär till ett inställt djup?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev ChristerE:

 

Kan det vara ett skalverktyg (kabelskalare)? Kan kniven låsas så den bara skär till ett inställt djup?
 

Nej. Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Klippa kabel går inte och antik är den inte.

 

Tillägg: Jo det skulle nog gå, upptäckte att man kan "stega" klippningen.

Första pressningen skjuter upp skyddet, sedan kan man pressa upp kniven ett hack i taget bara man inte öppnar för mycket.

 

Redigerad av Mikael63
mittåt även här!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev ChristerE:

Kan kniven låsas så den bara skär till ett inställt djup

(Mittåt!)

Ja med den lilla skruven kan man åstadkomma något åt det hållet.

Men skala/klippa kablar kan nog gå bort, enligt min egen erfarenhet på just det området.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev MH_resurrected:

Hur kommer kniven? Skjuts den rakt fram av kuggstången  eller sveper den på något sätt?

20190424_192214.thumb.jpg.4a5709bd9438f621313b98b7d4cc1d10.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att man kan välja hur mycket kniven kommer fram ur det skyddande höljet tror jag på kabelskalare. För typ 3 x 500 A kabel. Nja max är nog 3 x 250A...

Vilken är max öppning på verktyget (max diameter på kabel)

 

Exempel

http://www.batt.co.uk/products/view/779/3.3kv-3-Core-SWA-PVC-Cable-BS5467-IEC60502-1

 

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-25 på 09:35, skrev jannejanne:

tror jag på kabelskalare

Nej, det går bort, av lång egen erfarenhet av kabelskalning. Verktyget heter dessutom Quickcutter.

 

OT:

På 2019-04-25 på 09:35, skrev jannejanne:

3 x 500 A kabel.

Någon sådan kabel finns inte, man beskriver en kabel utifrån dess area, typ AKKJ 3x150/41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Mikael63:

Nej, det går bort, av lång egen erfarenhet av kabelskalning. Verktyget heter dessutom Quickcutter.

 

OT:

Någon sådan kabel finns inte, man beskriver en kabel utifrån dess area, typ AKKJ 3x150/41

Självklart för en elektriker. Men inte för en kylinstallatör.

På ett bygge så hade "Elprojektören" / "Elentreprenören?" tagit och lagt ihop motoreffekten för alla kylmaskinerna och sedan reducerat elmatningen som man gör med flerfamiljsfastigheter. Det är ju inte full belastning på alla säkringarna samtidigt i ett flerfamiljshus.

Resultat: Det gick inte att köra alla kylmaskinerna samtidigt !

Så när jag kom dit visade kylteknikerna på den nya 500A kabeln man fått indragen till kylmaskinrummet.

Så man kunde köra alla kylmaskinerna samtidigt ! Och jag har aldrig under många år med kylmaskiner hört kylteknikerna benämna kabeln med Area utan alltid med tex vi har 125A matning till elskåpet eller 350 A matning till elskåpet.

För elektrikern som lägger denna matning är det en annan sak. Ta hänsyn till förläggning osv.

Välja Al eller Cu. Och välja area.

Du skriver Citat:

Första pressningen skjuter upp skyddet, sedan kan man pressa upp kniven ett hack i taget bara man inte öppnar för mycket. Slut citat.

Jag tyder det som att man kan reglera skärdjupet.

Som jämfört med ett borrstopp som begränsar borrdjupet.

Men då har jag tydligen missuppfattat dig. Det går inte begränsa skärdjupet.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 8 months later...

Jag har en exakt likadan. Fungerar inget vidare på fjädrande material som slang eller mjuka rör där bladet fjädrar tillbaks utan hinder. Solida gummilister, nylonskiva av skärbrädetyp, möjligen hårda plaströr där bladet "sugs fast" i materialet i varje frammatning funkar utmärkt. Bladet är tunt, typ matt/tapetkniv och tål inte att kapa metall med. Till styvare VP-rör?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...