Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

Vad är detta för verktyg?

Rekommendera Poster

Farsgubben brukade samla på sig knepiga verktyg mm (från loppis osv.) och som ingen visste vad de användes till.

Två prylar som ingen kunnat svara tvärsäkert på, här den ena:

20190423_215956.thumb.jpg.9eb1959f33071af0dca8d03d9362132f.jpg

Den har texten QUICKCUTTER pat. US & other

23 cm lång

Spaken till höger i bild används bara för att låsa verktyget i stängt läge.

(Den lilla skruven till höger om U ska vara mer utskruvad som ett stopp)

När man pressar in handtaget förs en kniv med ett slags skydd upp tills det tar stopp mot det man ska klippa av, sedan fortsätter kniven resten.

Kniven är ganska klen/vass, ungefär som ett knivblad i en brytbladskniv.

Därför tror jag att den ska användas för att klippa ganska mjuka material.

Visst, det går väl att klippa litet av varje men den bör vara framtagen för något särskilt ändamål tycker jag.

Så vad är syftet med denna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, skrev Mikael63:

När man pressar in handtaget förs en kniv med ett slags skydd upp tills det tar stopp mot det man ska klippa av, sedan fortsätter kniven resten.

Kan det vara ett skalverktyg (kabelskalare)? Kan kniven låsas så den bara skär till ett inställt djup?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan, skrev ChristerE:

Kan det vara ett skalverktyg (kabelskalare)? Kan kniven låsas så den bara skär till ett inställt djup?

Nej. Nej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När teknikhistoria gavs ut som papperstidning så hade de en sektion där folk skickade in bilder på mystiska verktyg. 

Den kanske finns kvar någonstans i webbversionen på NyTeknik, även om jag inte kan hitta något:

https://www.nyteknik.se/teknikhistoria/

Det var länge sen jag läste nyteknik, men läsarkommentarerna på deras artiklar brukade i alla fall ligga på en hög nivå. Så om det finns kvar en sektion så borde du kunna få hjälp. 

Det kanske ligger under nytekniks "TEKNIKFRÅGAN" nu:

https://www.nyteknik.se/artiklar-om/Teknikfrågan

Men de frågorna är ju inte dagsfärska heller . Hmmm.

Annars gör ju likheten (typ) med en rörtång att tankarna leds mot rör, även om din beskrivning av kniven gör rör-materialen blir extremt begränsade.  Kabel , slang, rep?

Hur kommer kniven? Skjuts den rakt fram av kuggstången  eller sveper den på något sätt?

Märkligt att den här typen av bilder kan locka fram "snillen spekulerar" i mig trots att jag inte har en aning om vad det handlar om... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Klippa kabel går inte och antik är den inte.

Tillägg: Jo det skulle nog gå, upptäckte att man kan "stega" klippningen.

Första pressningen skjuter upp skyddet, sedan kan man pressa upp kniven ett hack i taget bara man inte öppnar för mycket.

Redigerad av Mikael63
mittåt även här!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, skrev ChristerE:

Kan kniven låsas så den bara skär till ett inställt djup

(Mittåt!)

Ja med den lilla skruven kan man åstadkomma något åt det hållet.

Men skala/klippa kablar kan nog gå bort, enligt min egen erfarenhet på just det området.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Är det så att man kan välja hur mycket kniven kommer fram ur det skyddande höljet tror jag på kabelskalare. För typ 3 x 500 A kabel. Nja max är nog 3 x 250A...

Vilken är max öppning på verktyget (max diameter på kabel)

Exempel

http://www.batt.co.uk/products/view/779/3.3kv-3-Core-SWA-PVC-Cable-BS5467-IEC60502-1

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-04-25 på 09:35, skrev jannejanne:

tror jag på kabelskalare

Nej, det går bort, av lång egen erfarenhet av kabelskalning. Verktyget heter dessutom Quickcutter.

OT:

På 2019-04-25 på 09:35, skrev jannejanne:

3 x 500 A kabel.

Någon sådan kabel finns inte, man beskriver en kabel utifrån dess area, typ AKKJ 3x150/41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
15 timmar sedan, skrev Mikael63:

Nej, det går bort, av lång egen erfarenhet av kabelskalning. Verktyget heter dessutom Quickcutter.

OT:

Någon sådan kabel finns inte, man beskriver en kabel utifrån dess area, typ AKKJ 3x150/41

Självklart för en elektriker. Men inte för en kylinstallatör.

På ett bygge så hade "Elprojektören" / "Elentreprenören?" tagit och lagt ihop motoreffekten för alla kylmaskinerna och sedan reducerat elmatningen som man gör med flerfamiljsfastigheter. Det är ju inte full belastning på alla säkringarna samtidigt i ett flerfamiljshus.

Resultat: Det gick inte att köra alla kylmaskinerna samtidigt !

Så när jag kom dit visade kylteknikerna på den nya 500A kabeln man fått indragen till kylmaskinrummet.

Så man kunde köra alla kylmaskinerna samtidigt ! Och jag har aldrig under många år med kylmaskiner hört kylteknikerna benämna kabeln med Area utan alltid med tex vi har 125A matning till elskåpet eller 350 A matning till elskåpet.

För elektrikern som lägger denna matning är det en annan sak. Ta hänsyn till förläggning osv.

Välja Al eller Cu. Och välja area.

Du skriver Citat:

Första pressningen skjuter upp skyddet, sedan kan man pressa upp kniven ett hack i taget bara man inte öppnar för mycket. Slut citat.

Jag tyder det som att man kan reglera skärdjupet.

Som jämfört med ett borrstopp som begränsar borrdjupet.

Men då har jag tydligen missuppfattat dig. Det går inte begränsa skärdjupet.

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu