Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med xlxs.


MissTingeling
 Share

Rekommendera Poster

MissTingeling

Hej, 

 

Jag håller på att göra en manual i excel för ett projektarbete.

Tanken är att man skall trycka på knappar och få fram inforuta.

 

Jag har kommit så långt att jag har skapat knappar, macron och kopplat macron till knapparna.
 

Jag skulle vilja ändra färg på rutan som poppar upp när man trycker på knapparna, kan man göra det?

 

Sedan har jag lite andra frågor, 

 

1, Den personen som öppnar en xlxs. fil behöver inte ha aktiverat utvecklaren i excel för att kunna ta del av den och kunna trycka på knapparna för att ta del av informationen?

2, Fungerar det att skicka filen låst, kan man fortfarande trycka på knapparna så att informationen kommer fram?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad för rutor tar du fram. En dialogbox med information eller exempelvis en textruta?

 

1: Den som öppnar filen kommer troligen se två varningar beroende på hur denna fått den

  1. Varning för aktivt innehåll, VBA, som användaren måste aktivera
  2. Redigeringsvarning för nedladdat dokument.

Beroende på nivå tillåten inom företaget kan VBA vara helt otillåtet.

 

2: Ja. Koden kan anpassas så att, om den jobbar med låsta celler, att den får det, eller så arbetar den enbart med olåsta celler.

Exempelvis

ThisWorkbook.Worksheets("Sheet1").Protect Password:="Password", UserInterfaceOnly:=True

med den uppenbara nackdelen då att lösenordet står i klartext i koden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MissTingeling
Postad (redigerade)
49 minuter sedan, skrev Monshi:

vad för rutor tar du fram. En dialogbox med information eller exempelvis en textruta?

 

1: Den som öppnar filen kommer troligen se två varningar beroende på hur denna fått den

  1. Varning för aktivt innehåll, VBA, som användaren måste aktivera
  2. Redigeringsvarning för nedladdat dokument.

Beroende på nivå tillåten inom företaget kan VBA vara helt otillåtet.

 

2: Ja. Koden kan anpassas så att, om den jobbar med låsta celler, att den får det, eller så arbetar den enbart med olåsta celler.

Exempelvis


ThisWorkbook.Worksheets("Sheet1").Protect Password:="Password", UserInterfaceOnly:=True

med den uppenbara nackdelen då att lösenordet står i klartext i koden.

Jag använder mig av sub msgbox, så det är en meddelanderuta som kommer fram.

Sedan undrar jag vart texten skall skrivas som du har lagt in längst ner i rutan?

Om man låser filen så kan inte den som inte har lösenordet ta del av koden?

 

Nedan ser du hur rutan ser ut när man tryckt på knappen

 

image.png.b8128866a56a30ab43464808bd76916a.png

Redigerad av MissTingeling
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MissTingeling
53 minuter sedan, skrev Monshi:

vad för rutor tar du fram. En dialogbox med information eller exempelvis en textruta?

 

1: Den som öppnar filen kommer troligen se två varningar beroende på hur denna fått den

  1. Varning för aktivt innehåll, VBA, som användaren måste aktivera
  2. Redigeringsvarning för nedladdat dokument.

Beroende på nivå tillåten inom företaget kan VBA vara helt otillåtet.

 

2: Ja. Koden kan anpassas så att, om den jobbar med låsta celler, att den får det, eller så arbetar den enbart med olåsta celler.

Exempelvis


ThisWorkbook.Worksheets("Sheet1").Protect Password:="Password", UserInterfaceOnly:=True

med den uppenbara nackdelen då att lösenordet står i klartext i koden.

19 minuter sedan, skrev MissTingeling:

Jag använder mig av sub msgbox, så det är en meddelanderuta som kommer fram.

Sedan undrar jag vart texten skall skrivas som du har lagt in längst ner i rutan?

Om man låser filen så kan inte den som inte har lösenordet ta del av koden?

 

Ännu en fråga nu när jag ändå är i gång. Kan man få bort dessa två varningar så att mottagaren slipper ta bort dem för att kunna trycka på knapparna och få fram meddelandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den rutan kan du inte, enkelt ivartfall, anpassa. Vill du anpassa skapa ett eget grafik som fungerar som dialogbox.

Kodsnutten någonstans i koden som exekveras.

Låser du kodprojektet kan ingen se lösenordet  med de lås som finns går att knäcka men det är troligen inte ett problem.

 

Få bort varningar? Enda sättet är ett officiellt certifikat på att du är en pålitligt utgivare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MissTingeling
1 timme sedan, skrev Monshi:

den rutan kan du inte, enkelt ivartfall, anpassa. Vill du anpassa skapa ett eget grafik som fungerar som dialogbox.

Kodsnutten någonstans i koden som exekveras.

Låser du kodprojektet kan ingen se lösenordet  med de lås som finns går att knäcka men det är troligen inte ett problem.

 

Få bort varningar? Enda sättet är ett officiellt certifikat på att du är en pålitligt utgivare.

 

 

Kan du möjligtvis visa mig hur jag kan anpassa grafiken eller en bra länk som är pedagogiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket grafikobjekt som helst fungerar men det krävs lite logik om man ska ha det på flera blad då det i praktiken är just en bild. Se bifiogat ark, klicka i cell A1.

 

 

KnappExcempel.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MissTingeling
På 2019-04-25 på 22:35, skrev Monshi:

Vilket grafikobjekt som helst fungerar men det krävs lite logik om man ska ha det på flera blad då det i praktiken är just en bild. Se bifiogat ark, klicka i cell A1.

 

 

KnappExcempel.zip

Hej igen, 

 

Jag vill tacka dig för all hjälp, jag uppskattar det väldigt mycket :)
Jag har dock en fråga till. Kan man få upp en .jpg om man trycker på en knapp? Är det en macro där med eller finns det en annan funktion man kan använda sig av?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MissTingeling
På 2019-04-25 på 22:35, skrev Monshi:

Vilket grafikobjekt som helst fungerar men det krävs lite logik om man ska ha det på flera blad då det i praktiken är just en bild. Se bifiogat ark, klicka i cell A1.

 

 

KnappExcempel.zip

Hej igen... 

 

Nu har jag gått igenom din länk och tyvärr hjälper den mig inte med det jag vill.
Den blå rutan är vad du har skapat (jag har bara bytt färg på den) jag har kopplat ett makro till den, du ser rutan till höger.
Det jag egentligen vill är att trycka på min gröna knapp som du ser på den andra bilden, då ska den blå rutan som du skapat komma fram med texten som finns i den grå rutan .

 

Förstår du vad jag menar och är det möjligt?

 

Det är bara ett blad manualen kommer ligga på, så vi behöver med andra ord inte ta hänsyn till andra blad.

 

//UCB

image.thumb.png.f2e847ec14411c197cb9f553652fe4a0.pngimage.png.3097f850e8a638ec9bb989fc4f88d553.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag visar är tekniken. Du kan ta vilket grafiskt objekt, högerklicka på det, och välja koppla ett makro till det.

 

Det makrot får man sedan se till att det utför det du vill. Om detta är en bra väg egentligen det vet jag inte, den dialogbox som normalt finns är ju så mycket mer, kan så mycket mer, än det grafiska objektet.

 

Det du har i min fil är alltså två st rektanglar i en grupp, där jag kopplat ett makro till knappen som döljer rutan. Den blåa rutan kommer upp när man klickar i cell A1, det senare går att ersätta med en annan knapp som tar fram det, som du önskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-23 på 20:16, skrev MissTingeling:

Jag skulle vilja ändra färg på rutan som poppar upp när man trycker på knapparna, kan man göra det?

Bara en fundering: är detta viktigt? Har färgen någon betydelse i det sammanhang manualen ska användas?

Eller är det mer kosmetika? Är det värt att lägga ner tid för att frångå standard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MissTingeling
3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Bara en fundering: är detta viktigt? Har färgen någon betydelse i det sammanhang manualen ska användas?

Eller är det mer kosmetika? Är det värt att lägga ner tid för att frångå standard?

 

Hej Mikael63, 

 

Nej det är inte viktigt, jag är nöjd med det jag lyckats skapa hittills. 

Du har rätt det är inte värt tiden som krävs för att det skall färdigställas.

 

Du kanske kan svara på en av mina frågor, detta är nödvändigt att vi hittar en lösning till.

 

Kan man koppla en .jpg till en makro? Om ja, hur gör man det? Jag letar febrilt på nätet, men har ännu inte hittat en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev MissTingeling:

Kan man koppla en .jpg till en makro? Om ja, hur gör man det?

Vet inte. Kan man inte skapa en genomskinlig knapp ovanpå bilden?

(Har inte Excel desktop tillgänglig nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MissTingeling
Just nu, skrev Mikael63:

Vet inte. Kan man inte skapa en genomskinlig knapp ovanpå bilden?

(Har inte Excel desktop tillgänglig nu)

Sådan kunskap har jag inte, så kan tyvärr inte svara på din fråga där :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-28 på 19:30, skrev MissTingeling:

 

Kan man koppla en .jpg till en makro? Om ja, hur gör man det? Jag letar febrilt på nätet, men har ännu inte hittat en lösning.

Infoga din bild, högerklicka och välj "Koppla makro".

Alla bildobjekt i Excel kan du koppla makro till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...