Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SQL till Javakod


sqltojava
 Share

Rekommendera Poster

Vill bara tipsa om min nya tjänst, www.sqltojava.com.

 

Där kan du enkelt generera databaslogiken(Endast SQLite just nu, men stöd för fler databaser kommer) för ditt projekt, och allt blir färdigpackat till en jar-fil, som du lätt kan importera till ditt projekt. Riktigt smidigt, testa gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert ett ganska användbart projekt, men varför göra det som en closed-source webbsajt och inte som ett open-source nedladdningsbart projekt? Att ladda upp sitt databas-schema och få ned någon binär fil som man inte har koll på känns ju inte som ett supersäkert arbetsflöde direkt.

 

Att webbsidan dessutom inte säger vem som står bakom, utan det är bara ett anonymt webbformulär för kontakt samt en donera bitcoin. Det känns inte helt seriöst när man gömmer sig bakom anonymitet.

 

Jag tror du (ni?) kommer få mycket mer användare om ni väljer att göra det open-source så folk får chans att se vad ni gör med schema man laddar upp osv.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev .M:

Säkert ett ganska användbart projekt, men varför göra det som en closed-source webbsajt och inte som ett open-source nedladdningsbart projekt? Att ladda upp sitt databas-schema och få ned någon binär fil som man inte har koll på känns ju inte som ett supersäkert arbetsflöde direkt.

 

Att webbsidan dessutom inte säger vem som står bakom, utan det är bara ett anonymt webbformulär för kontakt samt en donera bitcoin. Det känns inte helt seriöst när man gömmer sig bakom anonymitet.

 

Jag tror du (ni?) kommer få mycket mer användare om ni väljer att göra det open-source så folk får chans att se vad ni gör med schema man laddar upp osv.

 

Enda anledningen, i mitt tycke, att göra projektet open source skulle väl vara att användarna just ser att bara metadatan i databasen läses av, det köper jag. Annars ser jag faktiskt inte poängen med att öppna källkoden för projektet. Är man just nojjig att data läses av så kan man ju faktiskt bara generera .jar-en via databasdumpen istället. Jar-filen går ju dessutom att öppna om man vill bekräfta att ingen skum kod har genererats :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det finns åtminstone något gammalt projekt på Github som har samma syfte.

 

Finns en hel del liknande projekt, dock med en hel del brister (i mitt tycke). Det som är bra med min tjänst är att det går väldigt snabbt och är väldigt enkelt att generera hela databaslogiken till en färdig jar, till skillnad från andra tjänster som kräver en del handpåläggning, samt copy pastande innan logiken är på plats.

 

Kommer dessutom snart deploya en ny version som stödjer "curlande" av databasen, så att man kan automatskripta fram en ny version, tex om man lagt till en ny tabell eller ändrat datatypen för en kolumn. Det tror jag blir "smutt" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev sqltojava:

 

Enda anledningen, i mitt tycke, att göra projektet open source skulle väl vara att användarna just ser att bara metadatan i databasen läses av, det köper jag. Annars ser jag faktiskt inte poängen med att öppna källkoden för projektet. Är man just nojjig att data läses av så kan man ju faktiskt bara generera .jar-en via databasdumpen istället. Jar-filen går ju dessutom att öppna om man vill bekräfta att ingen skum kod har genererats :)

 

Då har du nog missat poängen med open-source. Det är inte bara för att andra ska kunna granska vad det är för kod dom kör, utan även bidra. Just nu har du ett webbformulär där man kan anmäla en bugg, men med open-source så kan andra rätta buggen och ge dig lösningen direkt. Vad har du dessutom för uppföljning på att bugg rättas, du har ingen changelog vad jag kan se, så bara för att person a har rapporterat buggen så betyder inte det att person b kan se att den är rapporterad eller om den är rättad.

 

Kolla gärna på hur issues fungerar på github. Hur du kan koppla issues till ändringar eller pull requests och hur man kan diskutera dem osv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev .M:

Då har du nog missat poängen med open-source. Det är inte bara för att andra ska kunna granska vad det är för kod dom kör, utan även bidra. Just nu har du ett webbformulär där man kan anmäla en bugg, men med open-source så kan andra rätta buggen och ge dig lösningen direkt. Vad har du dessutom för uppföljning på att bugg rättas, du har ingen changelog vad jag kan se, så bara för att person a har rapporterat buggen så betyder inte det att person b kan se att den är rapporterad eller om den är rättad.

 

Kolla gärna på hur issues fungerar på github. Hur du kan koppla issues till ändringar eller pull requests och hur man kan diskutera dem osv.

 

Jag vet hur open source-projekt fungerar, jag jobbar i ett par stycken själv.

 

Allt hänger ju på om man vill att andra ska bidra och t.ex även kunna forka, och i det här fallet vill jag inte det. Därav är källkoden stängd.

 

Däremot håller jag med dig om Change log, och just en sådan ligger i pipen och kommer att dyka upp i en framtida release.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...