Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppningsproblem DVD brännare, läsare


Vinterfiskaren
 Share

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

För att kunna öppna datorns DVD brännare, spelare när den är tom så måste jag trycka med ett gem eller liknande i det lilla hålet.

Har jag en skiva i DVD spelaren så går det bra att öppna den med knappen när datorn är igång.

 

Jag tänkte därför eventuellt ha en skiva i DVD spelaren hela tiden, så att den går att öppna med knappen.

 

Sliter det mycket på DVD spelaren, brännaren om jag alltid har en skiva i den?

Om jag alltid har en skiva i DVD spelaren, ska det då vara en tom skiva utan innehåll eller en bränd skiva med innehåll för att slitaget ska bli så litet som möjligt på DVD spelaren?

 

Jag vill ha kvar denna interna DVD brännare i datorn för den både bränner och läser skivor på ett bra sätt.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är nog att du ska skaffa en ny brännare, de kostar bara ett par hundralappar och tekniken i dem är nog bra mycket nyare än i din gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på ikonen " I DEN HÄR DATORN" och mata ut om du inte har en genväg på skrivbordet då kan göra det på den

 

hans

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för svaren.

Eftersom det är en gammal intern brännare med IDE anslutning och IDE i datorn också, så gör det att jag vill ha kvar brännaren i datorn.

Jag vill slippa köpa ny brännare med SATA anslutning som måste skarvas till datorns IDE kontakt.

 

Problemet är att utan skiva i skivfacket så sitter skivfacket mekaniskt fast och måste öppnas genom att något trycks in i det lilla hålet på DVD spelaren.

Med en skiva i DVD spelaren går det bra att öppna spelaren genom att trycka på knappen när datorn är påslagen. Mata ut fungerar också genom att högerklicka på brännaren i utforskaren när det sitter en skiva i skivfacket. Som sagt problemet är när ingen skiva sitter i skivfacket.

 

Är det någon som kan svara på mina två frågor som jag ställde i mitt första inlägg i denna tråd, om eventuellt slitage på spelaren, med att ha en skiva hela tiden i DVD spelaren?

Jag har nyligen köpt denna brännare begagnat. Brännaren som tidigare satt i datorn började få stora problem med att läsa skivor och jag bytte då brännare.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nog inget större problem med slitage.

Skivan slutar oftast att snurra om man inte ska spela den efter en stund.

 

Annars så finns det smidiga USB-brännare för en 3 hundring att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack så mycket för svaren.

Jag låter då troligen en skiva med innehåll sitta i DVD spelaren, brännaren hela tiden.

 

Som du säger så hör jag att skivan slutar att snurra efter en kort stund, kanske cirka 20 sekunder efter att datorn har startats. Det tar ungefär lika kort tid för skivan att sluta och snurra om jag öppnar och stänger skivfacket när Windows är igång.

 

Egentligen är jag osäker på hur lång tid det tar för skivan att sluta snurra, 20 sekunder är bara en mycket grov uppskattning, gissning av tiden som det tar för skivan att sluta och snurra.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

På alla DVD-spelare brukar det finnas ett litet hål framtill skivsläden som är till för att mata skivor som av någon anledning har fastnat, hålet är inte större än ca 1 mm så du behöver smal nål eller nåt liknande som är ungefär 1 cm långt

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Hanse:

På alla DVD-spelare brukar det finnas ett litet hål framtill skivsläden som är till för att mata skivor som av någon anledning har fastnat, hålet är inte större än ca 1 mm så du behöver smal nål eller nåt liknande som är ungefär 1 cm långt

 

HANS

 

Ja, det är Ts medveten om:

 

På 2019-04-22 på 14:32, skrev Vinterfiskaren:

För att kunna öppna datorns DVD brännare, spelare när den är tom så måste jag trycka med ett gem eller liknande i det lilla hålet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är ju att släden inte kommer ut när det inte finns någon skiva i. Har själv en gammal dator med en gammal DVD-spelare där skivan efter spelning måste "matas ut". Men det går utmärkt att öppna och stänga med knappen om spelaren är tom. Finns det någon inställning för det där som TS borde ändra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är troligtvis fel på utmatningen, så blir nog tvungen att leva med det felet.

Det finns ett annat alternativ om du som extern DVD finns på Netonnet, Inet, Webhallen, Komplett M.fl.  från 279 och uppåt anslut usb man tar fram den när behövs, har själv en sådan till min laptop funkar hur bra som helst

 

HANS

Redigerad av Hanse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...