Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte öppna en vanlig JPEG-bild


habbeli
 Share

Rekommendera Poster

Har du du provat ett annat bildläsarprogram, om inte så rekommenderar jag du använder Xnview som klarar dom flesta bildformat och är gratis, finns att hämta på denna adress 

 https://www.xnview.com/en/xnviewmp/#downloads

 

hoppa förbi Xnview mp 0.93.1  ner till   

 Windows

Installer for Windows  32 eller 64 bitars versionerna

 

HANS

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser tråden ordentligt så ser du att trådskaparen har provat flera bildläsarprogram. Det är alltså inte där felet ligger. Windows fotovisare, som han dessutom har uppdaterat, öppnar alla bilder utom några Norgebilder, som trilskas. 

 

@habbeli

Ja något är fel när det inte står något i Informationsfliken under Bild-ID, typ
Bildstorlek 1280x 960
Bredd 1280 bildpunkter
Höjd 960 bildpunkter
Vågrät upplösning 72 dpi,
för detta står i Information för alla mina bilder.  Jag har visserligen Windows 10 och du kör Windows 7 men jag är ganska säker på att det är likadant i båda operativsystemen.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Om du läser tråden ordentligt så ser du att trådskaparen har provat flera bildläsarprogram. Det är alltså inte där felet ligger. Windows fotovisare, som han dessutom har uppdaterat, öppnar alla bilder utom några Norgebilder, som trilskas. 

 

@habbeli

Ja något är fel när det inte står något i Informationsfliken under Bild-ID, typ
Bildstorlek 1280x 960
Bredd 1280 bildpunkter
Höjd 960 bildpunkter
Vågrät upplösning 72 dpi,
för detta står i Information för alla mina bilder.  Jag har visserligen Windows 10 och du kör Windows 7 men jag är ganska säker på att det är likadant i båda operativsystemen.


Nu har jag kollat igenom informationsfliken riktigt noga på bilderna jag kan öppna och dom som inte går att öppna och det är samma skillnad hela tiden, dom som inte går att öppna är tomma i informationsfliken förutom " fil " längst ner, där är det ifyllt. Det går tydligen inte att skriva in nåt där heller så va fasen gör man om det nu är felet ? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst igenom denna tråd, men hittar ingenting om att du @habbeli har testat att döpa om en av de felaktiga bilderna till annat filnamn?

En bild som tydligen heter enligt ditt inlägg ovan här...

 

DSC_0010.JPEG

 

kan du döpa om till  DSC_0010.jpeg.png

 

finns flera filformat för en bild, JPEG, PNG är bara några olika som en bild kan ha.

 

du lägger alltså till png i slutet. Glöm inte att det ska vara en punkt (.) mellan JPEG och PNG

 

DSC_0010.jpeg.png

 

och godkänner ändringen, det gör inget att det är dubbla filändelser, det är alltid den sista filändelsen som avläses. Testa sedan att öppna bilden.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du redigerat bilderna i något redigeringsprogram. Då kan de vara sparade i redigeringsprogrammets egna format. Bäst att göra som Mikael63 föreslår: Kontrollera filens signatur. Filändelsens enda betydelse är att Windoes väljer program på basen av den och att människor kan läsa den..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om bilden är redigerad i ett redigeringsprogram och sparad i detta programs format, då kan man se detta i filändelsen

 

T.ex så fotograferar jag det mesta i råformat, och då får dessa bilder filändelsen .CR2, dessa går då inte att öppna som vanligt, men det går även  att öppna dessa i enklare specifika bildprogram som inte kostar något, som t.ex FastStone Image Viewer. Kan man inte öppna en bild hur man gör med olika bildprogram gratis eller inte, påstår jag att bildfilen blivit korrupt av anledning.

 

Men det kan löna sig att testa att döpa om bilden som jag beskrivit ovan, eftersom det inte verkar ha prövats. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Laso:

Har läst igenom denna tråd, men hittar ingenting om att du @habbeli har testat att döpa om en av de felaktiga bilderna till annat filnamn?

En bild som tydligen heter enligt ditt inlägg ovan här...

 

DSC_0010.JPEG

 

kan du döpa om till  DSC_0010.jpeg.png

 

finns flera filformat för en bild, JPEG, PNG är bara några olika som en bild kan ha.

 

du lägger alltså till png i slutet. Glöm inte att det ska vara en punkt (.) mellan JPEG och PNG

 

DSC_0010.jpeg.png

 

och godkänner ändringen, det gör inget att det är dubbla filändelser, det är alltid den sista filändelsen som avläses. Testa sedan att öppna bilden.

 


Jag hittar inte var jag kan döpa om bildfilerna :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev fagerja:

Har du redigerat bilderna i något redigeringsprogram. Då kan de vara sparade i redigeringsprogrammets egna format. Bäst att göra som Mikael63 föreslår: Kontrollera filens signatur. Filändelsens enda betydelse är att Windoes väljer program på basen av den och att människor kan läsa den..


Dom är inte redigerade utan bara sparade i album som alla andra fungerande bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2019-04-30 på 20:16, skrev habbeli:


Glömde ju bilden, så här ser skillnaden ut;

Bildfel 1.jpg

I skärmbilden i ditt första inlägg ser man Allmäntfliken för DSC:0101 och där står det Filtyp: JPEG-bild (JPG). I det inlägg där du visar Informationsfliken för en bild som går att öppna och en som inte går att öppna ser man inte vad det står under Fil. Vad står det där?

 

Så här ser det ut för mig

477485403_EgenskaperInfoflikjpg.png.b2315d4019fedb6aff9f6b9b923e8403.png

Jag hittar inte var jag kan döpa om bildfilerna :-/

Om det står DSC_0010.JPEG, som Laso trodde, borde du kunna ändra filändelsen.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns inte hur det var i Windows 7 men i Windows 10 finns valet att byta namn.

729801642_Win10Bytnamnnval.png.8d6cb70fc7558010b1bc259e40332ac0.png


Högerklickar jag då på en bild får jag upp den valmöjligheten:

1866102494_Hgerklickpbild.png.157e23d6629567912bfb8607589ede99.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev mbgtmari:

I skärmbilden i ditt första inlägg ser man Allmäntfliken för DSC:0101 och där står det Filtyp: JPEG-bild (JPG). I det inlägg där du visar Informationsfliken för en bild som går att öppna och en som inte går att öppna ser man inte vad det står under Fil. Vad står det där?

 

Så här ser det ut för mig

477485403_EgenskaperInfoflikjpg.png.b2315d4019fedb6aff9f6b9b923e8403.png

 

Om det står DSC_0010.JPEG, som Laso trodde, borde du kunna ändra filändelsen.


Jo " fil " är ifyllt, ser ut så här

Bildfel 2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Jag minns inte hur det var i Windows 7 men i Windows 10 finns valet att byta namn.

729801642_Win10Bytnamnnval.png.8d6cb70fc7558010b1bc259e40332ac0.png


Högerklickar jag då på en bild får jag upp den valmöjligheten:

1866102494_Hgerklickpbild.png.157e23d6629567912bfb8607589ede99.png

Högerklickar ja på bilden så får jag upp detta;
 

Bildfel 3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fil Allmänt-fliken
Skapad den 12 mars 2015, 19.41:11
Ändrad den 11 augusti 2012, 00:21:42
Använd den 12 mars 2015, 19:41:11

Storlek 1,11 MB

Fil Info-fliken

Skapad den 2017-11-20 20:48
Senast ändrad 2012-08-11 00:21
Storlek 1,11 MB"

 

Hm.  Det verkar som att fotot togs den 11 augusti 2012, 00:21. (Rubriken är dock "Ändrad" i både Allmänt- och Info-fliken.) I Allmänt-fliken har du (senast) gjort något med bilden den 12 mars 2015, 19:41. Rubrikerna är" Skapad" resp. "Använd".  I Info-fliken har du gjort något med bilden 2017-11-20 20:48, kanske bara öppnat den. (Rubriken är "Skapad".)  Är  2017-11-20  det datum då du senast kunde öppna filen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2017-11-20 kan nog vara sist jag kunde öppna den.
Jag har lagt över bilder från min stationära dator till bärbara via ett usb-minne men det är gjort med flera av albumen och dom funkar ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på en fungerande bild, får du då upp val liknande mbgtmari, så du kan t.ex "Byta namn" på bilden?

Bara för att säkerställa att du verkligen får upp detta val om du vill byta namn på en fungerande bild?

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Laso:

Om du högerklickar på en fungerande bild, får du då upp val liknande mbgtmari, så du kan t.ex "Byta namn" på bilden?

Bara för att säkerställa att du verkligen får upp detta val om du vill byta namn på en fungerande bild?

 

 

Nähäpp,,,,, bilden öppnas i paint om jag klickar på redigera, jag kan inte byta namn vad jag kan se :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Jag minns inte hur det var i Windows 7 men i Windows 10 finns valet att byta namn.

729801642_Win10Bytnamnnval.png.8d6cb70fc7558010b1bc259e40332ac0.png


Högerklickar jag då på en bild får jag upp den valmöjligheten:

1866102494_Hgerklickpbild.png.157e23d6629567912bfb8607589ede99.png

Jag funderar på det här, är det inte bara namnet på själva bilden som man kan byta, inte namnet på filen?
Namnet på bilden kan jag byta på alla foton, även dom jag inte kan öppna.
Jag har även en liten filmsnutt på 2.30 minuter i samma mapp som bilderna jag inte kan öppna, den hoppar iväg från 1,45 till 2,30 och stanna/stoppar där, jag får inte se hela filmen. Det kanske inte alls har med bildproblemet att göra men jag nämner det i alla fall :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan byta namn på filen men tänk på en sak. Efter det att du har klickat på "Byt namn", klicka inte med musen i rutan. Gör du det töms rutan. Använd pilarna på tangentbordet för att flytta markören och lägg till .png som Laso har föreslagit.

 

Fråga: Flyttade du alla bilderna, de som du kan öppna och de som inte går att öppna, samtidigt till laptoppen med USB minnet?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlig orsak till att du inte kan öppna bilderna kan vara skadade sektorer på hårddisken. Men du har inte kontrollerat att de har korrekt signatur.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vertpre:

Du kan byta namn på filen men tänk på en sak. Efter det att du har klickat på "Byt namn", klicka inte med musen i rutan. Gör du det töms rutan. Använd pilarna på tangentbordet för att flytta markören och lägg till .png som Laso har föreslagit.

 

Fråga: Flyttade du alla bilderna, de som du kan öppna och de som inte går att öppna, samtidigt till laptoppen med USB minnet?

Nä som jag ser det så kan jag inte byta namn på filen.
Jag är inte säker på det, mest troligt så är dom flyttade i omgångar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev fagerja:

En möjlig orsak till att du inte kan öppna bilderna kan vara skadade sektorer på hårddisken. Men du har inte kontrollerat att de har korrekt signatur.

Nej jag har inte kollat hårddisken, hur gör jag det enklast?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@habbeli du har i tre inlägg uppmanats att kontrollera filsignaturen. Har du gjort det? Vad blev resultatet?

 

Det är ganska fort gjort att konstatera antingen;

  1. Att de felande filerna ser likadana ut som de som fungerar
  2. Att de felande filerna har en annan filsignatur
  3. Att de felande filerna är "trasiga" att de helt saknar filsignatur, är helt tom eller bara innehåller ex. "fyrkanter"

Ovanstående alltså med en enkel texteditor (typ Anteckningar) eller förhandsgranskning i TotalCommander eller kanske ännu bättre med en sk. Hex-editor

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
10 timmar sedan, skrev habbeli:

Nej jag har inte kollat hårddisken, hur gör jag det enklast?

Här är en instruktion för Windows 7

http://windowstips.nu/kontrollera-fel-pa-harddisken/

F betyder felsökning.

I instruktionen står  "Byt ut C: mot den enhet du vill vill kontrollera" och det betyder att du ska ska skriva d: istället, eftersom det är din andra interna hårddisk, som  .M föreslog att du skulle kontrollera. Ska man kontrollera hårddisken på vilken operativsystemet är installerat så måste nämligen datorn starta om först. Det är därför det i denna länks instruktion står: "3. Om du har installerat Windows på den enhet du valt kommer du att få frågan om att köra kontrollen vid nästa omstart. Tryck J och sedan Enter." (J betyder förstås "ja")

 

Du kan förstås felsöka C-disken också, för eventuella skadade sektorer kan ju befinna sig på den i stället, men .M föreslog att du skulle börja med D-disken, vilket inte gick när du försökte.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa disken med något av programmen i denna länk: https://howtorecover.me/best-programs-read-smart-attributes-hdd.

Checkdisk som mgtmari föreslår testar filsystemet. Om SMART-värdena är dåliga så rekommenderar jag att göra en avbild med ddrescue till en ny disk. Programmet ingår i SystemRescueCD  http://www.system-rescue-cd.org

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev habbeli:

Nä som jag ser det så kan jag inte byta namn på filen.

Jo, det kan du men gör som Mikael63 föreslår.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...