Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte öppna en vanlig JPEG-bild


habbeli
 Share

Rekommendera Poster

Inte en blekaste aning varför jag inte kan öppna en serie bilder som jag har i mitt album.
Semesterbilder från 2012, jag har semesterbilder från år både före och efter 2012 och dom öppnas utan problem.
Ser ut som bilden jag bifogar när jag försöker öppna och jag har provat med ett flertal bildprogram men det går inte, vad kan vara felet tro?
 

Bild 10.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Vilken Windows version kör du: Windows 7,8,10?

 

Fungerar det att öppna dessa om du först kopierar över några stycken till ett USB-minne och sedan därifrån provar att öppna dom?

I så fall kanske det blivit nåt stök i ditt system: se denna lösning: https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/kan-inte-öppna-bilder-typ-jpg/0ab8761e-bc2c-43b3-b30e-b4c5786f3259?auth=1

 

Annars se denna lösning från The Windows Club: Fix: Windows 10 cannot open JPG files

Men det handlar om Windows 10

 

Mvh

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Win 7.
Nej inget bättre att föra över till USB.
Jag går in på länken du skickade men hittar ingen kommandotolk.
I nästa länk handlar det ju bara om Win 10, ingenting stämmer med min 7;a ?

 

Redigerad av habbeli
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 7 hittar man Kommandotolken i Start-menyn - Alla program - Tillbehör. Men DISM-kommandot fungerar inte i Windows 7 och Powershell finns inte.

 

Har du någon vän som du kan mejla ett par av bilderna till för att se om vännen kan öppna dem?

Det visar om problemet är i själva bildfilen (blivit skadad) eller om det är något i din dator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova annars att dra en JPG-bild till ett webbläsarfönster. Konstigt nog så är ofta webbläsare bättre på att visa trasiga filer än andra program då folk ofta är kassa på att publicera saker på nätet, så webbläsaren måste vara extra robust.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

I Windows 7 hittar man Kommandotolken i Start-menyn - Alla program - Tillbehör. Men DISM-kommandot fungerar inte i Windows 7 och Powershell finns inte.

 

Har du någon vän som du kan mejla ett par av bilderna till för att se om vännen kan öppna dem?

Det visar om problemet är i själva bildfilen (blivit skadad) eller om det är något i din dator.

Jag har skickat några av bilderna till en vän som ska vara ganska haj på detta men han får inte heller fram bilderna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev .M:

Prova annars att dra en JPG-bild till ett webbläsarfönster. Konstigt nog så är ofta webbläsare bättre på att visa trasiga filer än andra program då folk ofta är kassa på att publicera saker på nätet, så webbläsaren måste vara extra robust.

Fungerade inte heller tyvärr ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skickar en bild via PM kan jag testa att öppna den i Linux-miljö, om det nu skulle göra skillnad.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte öppna den här filen eftersom Fotovisning inte stöder filformatet eller så har du inte installerat de senaste uppdateringarna för Fotovisning

Windows Fotovisare stöder ju filformatet JPEG men du kan iaf kontrollera att Fotovisaren har de senaste uppdateringarna. Se instruktion för detta här: https://tinyurl.com/yyuf95f6

 

Hjälper inte det kan du prova att öppna bilderna i en annan (gratis) fotovisare t ex Faststone Image Viewer:

https://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är  D-disken för något förresten i din dator? Är det en extra hårddisk och är den intern eller extern?  Är det en DVD-skiva?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om du skickar en bild via PM kan jag testa att öppna den i Linux-miljö, om det nu skulle göra skillnad.

Blev problem att skicka bilder till dej, kolla ditt PM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev .M:

Vad är  D-disken för något förresten i din dator? Är det en extra hårddisk och är den intern eller extern?  Är det en DVD-skiva?

Det är en extra intern hårddisk

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev mbgtmari:

 

Windows Fotovisare stöder ju filformatet JPEG men du kan iaf kontrollera att Fotovisaren har de senaste uppdateringarna. Se instruktion för detta här: https://tinyurl.com/yyuf95f6

 

Hjälper inte det kan du prova att öppna bilderna i en annan (gratis) fotovisare t ex Faststone Image Viewer:

https://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Nu är det uppdaterat och det fanns 5 viktiga.
Det hjälpte inte med Faststone, har provat 3 eller om det blivit4 olika bildprogram men nej ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev habbeli:

Det är en extra intern hårddisk

 

Då skulle jag föreslå att du öppnar en kommandoprompt som administratör, och sen kör 

chkdsk D:

Då bör du få information om hur datorn upplever hårddisken om det kan vara problem med själva disken eller filerna. Du kan efter du gjort det även köra chkdsk d: /F för att försöka fixa de vanligaste felen. Du kan även prova med chkdsk d: /R för att försöka fixa flera problem. Det är absolut ingen garanti för att något av detta kommer att fungera, men om chkdsk säger att den upplever något problem så är det en indikation på varför du inte kan öppna dina filer.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle också kunna vara så enkelt som att du av någon anledning blivit av med ägarskapet till de här bildfilerna. I så fall är det bara att lägga till ditt ID (ditt användarnamn/kontonamn) till de "individer" som är behöriga att öppna dessa bildfiler.

 

Högerklicka på filen DSC-0010 > Egenskaper. Klicka sedan på fliken Säkerhet > Avancerat > Ägare > Ändra och lägg till, dvs skriv, ditt ID så att det också får fullständig behörighet. > OK

564056505_garskapfoto.png.8b92446e6d563fc9aba751e608889b87.png

Jämför hur det ser ut i Säkerhet och Avancerat för vilka som har fullständig behörighet i  de bilder som du kan öppna. Då ser du vem som fattas i Norgebilderna.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-23 på 07:54, skrev .M:

Då skulle jag föreslå att du öppnar en kommandoprompt som administratör, och sen kör 


chkdsk D:

Då bör du få information om hur datorn upplever hårddisken om det kan vara problem med själva disken eller filerna. Du kan efter du gjort det även köra chkdsk d: /F för att försöka fixa de vanligaste felen. Du kan även prova med chkdsk d: /R för att försöka fixa flera problem. Det är absolut ingen garanti för att något av detta kommer att fungera, men om chkdsk säger att den upplever något problem så är det en indikation på varför du inte kan öppna dina filer.

Men nu är vi inne på nåt som jag inte behärskar =D
Hur går jag till väga här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-23 på 08:42, skrev mbgtmari:

Det skulle också kunna vara så enkelt som att du av någon anledning blivit av med ägarskapet till de här bildfilerna. I så fall är det bara att lägga till ditt ID (ditt användarnamn/kontonamn) till de "individer" som är behöriga att öppna dessa bildfiler.

 

Högerklicka på filen DSC-0010 > Egenskaper. Klicka sedan på fliken Säkerhet > Avancerat > Ägare > Ändra och lägg till, dvs skriv, ditt ID så att det också får fullständig behörighet. > OK

564056505_garskapfoto.png.8b92446e6d563fc9aba751e608889b87.png

Jämför hur det ser ut i Säkerhet och Avancerat för vilka som har fullständig behörighet i  de bilder som du kan öppna. Då ser du vem som fattas i Norgebilderna.


Okej, här hittade jag skillnader, det är helt tomt i rutan för bild 0010
( det är en av bilderna i 2012 års album från Norge som inte går att öppna )
Den högra rutan är från 2011 års Norgealbum och där funkar alla bilder, ja förresten alla andra bilder jag har i datorn, det är bara hela detta 2012 års albumet som jävlas ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändrat i Avancerat då? Så här ser det ut för mig där.

222753005_Avanceratfoto.thumb.png.c64750aeed3e152ca2c277a4e80ab2a9.png

Jag har maskerat, genom att kladda svart färg över det, mitt ID, dvs mitt ägarnamn, och halva mitt datornamn, som består av mitt ägarnamn och HP.

Så om mitt ägarnamn vore habbeli skulle Avancerat-fliken alltså se ut så här
Namn C:\Users\habbeli\Pictures osv
Ägare: mari (habbeli-HP\habelli)
Behörighetsposter

Typ Huvudkonto Åtkomst Ärvs från
1. Typ Tillåt Huvudkonto SYSTEM Åtkomst Fullständig behörighet Ärvs från C:\Users\habbeli\
2. Typ Tillåt Huvudkonto Administratörer (habbeli-HP\Administratörer) Åtkomst Fullständig behörighet Ärvs från C:\Users\habbeli\
3. Typ Tillåt Huvudkonto mari (habelli-HP\habbeli) Åtkomst Fullständig behörighet Ärvs från C:\Users\habbeli\

 

 

Redigerad av mbgtmari
Ber om ursäkt för att jag felstavat ditt medlemsnamn i Eforum. Jag har rättat till det nu.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev habbeli:

Men nu är vi inne på nåt som jag inte behärskar =D
Hur går jag till väga här?

Du kan börja med att trycka på startmenyn, skriva cmd, högerklicka på ikonen som dyker upp och välj Kör som administratör.

 

Sen skriver du bara chkdsk d: och efter någon minut så kommer Windows säga om den upplever att det hittats några problem med din hårddisk. Om så är fallet så tar vi nästa steg och se om vi kan lösa problemet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
19 minuter sedan, skrev .M:

Du kan börja med att trycka på startmenyn, skriva cmd, högerklicka på ikonen som dyker upp och välj Kör som administratör.

 

Sen skriver du bara chkdsk d: och efter någon minut så kommer Windows säga om den upplever att det hittats några problem med din hårddisk. Om så är fallet så tar vi nästa steg och se om vi kan lösa problemet.


Enter efter " chkdsk d: " gissar jag =D
Det går inte att öppna volymen för direktåtkomst. Detta får jag som svar

 

Redigerad av habbeli
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev habbeli:


Okej, här hittade jag skillnader, det är helt tomt i rutan för bild 0010
( det är en av bilderna i 2012 års album från Norge som inte går att öppna )
Den högra rutan är från 2011 års Norgealbum och där funkar alla bilder, ja förresten alla andra bilder jag har i datorn, det är bara hela detta 2012 års albumet som jävlas ?


Glömde ju bilden, så här ser skillnaden ut;

Bildfel 1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men hur ser det ut under fliken Säkerhet? Det är ju där behörigheterna att öppna filen står.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Har du ändrat i Avancerat då? Så här ser det ut för mig där.

222753005_Avanceratfoto.thumb.png.c64750aeed3e152ca2c277a4e80ab2a9.png

Jag har maskerat, genom att kladda svart färg över det, mitt ID, dvs mitt ägarnamn, och halva mitt datornamn, som består av mitt ägarnamn och HP.

Så om mitt ägarnamn vore habelli skulle Avancerat-fliken alltså se ut så här
Namn C:\Users\habelli\Pictures osv
Ägare: mari (habelli-HP\habelli)
Behörighetsposter

Typ Huvudkonto Åtkomst Ärvs från
1. Typ Tillåt Huvudkonto SYSTEM Åtkomst Fullständig behörighet Ärvs från C:\Users\habelli\
2. Typ Tillåt Huvudkonto Administratörer (habelli-HP\Administratörer) Åtkomst Fullständig behörighet Ärvs från C:\Users\habelli\
3. Typ Tillåt Huvudkonto mari (habelli-HP\habelli) Åtkomst Fullständig behörighet Ärvs från C:\Users\habelli\

 

 

 

Det ser exakt likadant ut på alla bilderna så här är nog inte felet tyvärr ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Ja men hur ser det ut under fliken Säkerhet? Det är ju där behörigheterna att öppna filen står.


Ja där är det exakt samma på alla bilderna jag har i datorn :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Anteckningar/Notepad och från den väljer att Öppna en fil som är okej så bör det se ut så här i början:

ÿØÿà

Om du sedan gör samma sak med en fil som trilskas, hur ser det ut då?

 

Wikipedia om filsignatur:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_file_signatures

Redigerad av Mikael63
Wiki
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...