Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte öppna en vanlig JPEG-bild


habbeli
 Share

Rekommendera Poster

På 2019-04-30 på 21:38, skrev Mikael63:

Om du använder Anteckningar/Notepad och från den väljer att Öppna en fil som är okej så bör det se ut så här i början:


ÿØÿà

Om du sedan gör samma sak med en fil som trilskas, hur ser det ut då?

 

Wikipedia om filsignatur:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_file_signatures

Det händer absolut ingenting, helt tom ram där markören står och blinkar.
Med en fungerande bild så blir det som du skriver här ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev habbeli:

Det händer absolut ingenting, helt tom ram där markören står och blinkar.
Med en fungerande bild så blir det som du skriver här ovan.

 

Då är det nog så att filerna är korrupta. Kan ju ha hänt något när du flyttade dem om det inte är så att hårddisken har blivit skadad där dessa filer ligger.

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev vertpre:

 

Då är det nog så att filerna är korrupta. Kan ju ha hänt något när du flyttade dem om det inte är så att hårddisken har blivit skadad där dessa filer ligger.

Instämmer. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-02 på 18:34, skrev Laso:

Om du högerklickar på en fungerande bild, får du då upp val liknande mbgtmari, så du kan t.ex "Byta namn" på bilden?

Bara för att säkerställa att du verkligen får upp detta val om du vill byta namn på en fungerande bild?

 

 

Så här ser det ut på en fungerande bild som jag högerklickar på.
"Redigera" så öppnas bilden i Paint.
"Byt namn" så byter jag bara namnet på bilden INTE filen, provade lägga till  .png på en av bilderna som inte kan öppnas men det händer inget.

Namnlös 2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-21 på 22:39, skrev Mikael63:

Om du skickar en bild via PM kan jag testa att öppna den i Linux-miljö, om det nu skulle göra skillnad.

Fick du mitt PM Mikael, det gick inte att skicka över bilder till dej via PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev habbeli:

Fick du mitt PM Mikael, det gick inte att skicka över bilder till dej via PM.

Japp och jag svarade via PM.

Men en skadad fil går inte att öppna i Linux heller.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Mikael63:

Instämmer. 

Kollade hårddisken och tror jag hann läsa "inga problem påträffades" innan rutan försvann.
Vart tar resultatet vägen för den sparas väl någonstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle förvåna mig om en hårddiskskada enbart medför att precis alla filer i en viss mapp påverkas men inga andra mappar/filer.

Det troliga är att filerna skadats vid överföring till datorn.

 

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kan nog hålla med dej där Mikael, så dom bilderna är bortom all räddning med andra ord då?
Och var tar resultatet vägen från hårddiskskanningen?

 

 

 

Redigerad av habbeli
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man läser denna tråd nu, efter alla inlägg, så såg jag ganska tidigt att filerna som det handlar om, råkat ut för någon skada, har själv samma erfarenhet, denna typ av fel brukar inte bero på någon hårddiskfel, utan det är filen i sig som råkat ut för något.

Alltid trist när det händer, men samtidigt blir man påmind om det väsentliga, var noga med backuper på allt viktigt man vill ha kvar, i detta fall är alltså en ordentlig backup på alla sina bilder mycket viktigt, gärna att man spar på minst två olika ställen, gärna på flera olika fysiska hårddiskar/enheter.

Har själv så, alla bilder sparas på tre olika ställen, olika hårddiskar, varav ett ställe räknas som standardställe, där bilderna hämtas ifrån när jag bildbehandlar. Det tar utrymme att spara på fler ställen, men heller det än att man råkar ut för att förlora en eller flera bilder som inte går att återställa. Som en extra säkerhet, om man vill, kan man också använda en molntjänst att på spara på, kostar oftast en slant, men litar man på en sådan molntjänst, kan det vara värt det.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte fram nåt och nu skiter jag fullständigt i det här. 
Jag får se den bildmappen förlorad så är det tydligen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har du testat med något av de förslag som dyker upp när man googlar på "reparera jpeg" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Har du testat med något av de förslag som dyker upp när man googlar på "reparera jpeg" ?

Nej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...