Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytt av innehåll i Thunderbird


TomV
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Jag är på väg att installera Thunderbird i en ny dator och funderar på enklaste sättet att föra över mail, mappar och epostkonton från min nuvarande dator.

Jag tar regelbundet backup av mina mail och mappar genom att kopiera C:\Users\UserName\AppData\Roaming\Thunderbird.

Jag föreställer mig att enklaste metoden att få över mail och mappar skulle vara att kopiera över denna mapp till den nya datorn, men frågan är om det finns någon hake i den metoden?

Finns det något motsvarande sätt att få över även konfigurationen av epostkontona?

Det finns i Thunderbird "Import/export-verktyg", men jag får intrycket att det är mer omständigt att använda sig av dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Det jag har gjort är att gå ner några steg nedanför/inuti Thunderbird i den sökväg du anger. Där finns det en mapp som heter Profiler och i den mappen finns det en mapp som heter några slumpmässiga tecken följt av .default (om jag minns rätt, sitter inte vid en Thunderbird-dator just nu). I den mappen finns även konfigurationen av mejlkontona.

 

Jag har startat Thunderbird i den nya datorn så att den har skapat ovanstående nämnda mapp "slumpen.default". Sedan har jag kopierat in allt som finns under motsvarande mapp i den gamla datorn in i den mappen.

 

Om man kopierar in hela Thunderbird-mappen, den som du har gjort backup på, finns det risk för att Thunderbird inte hittar den rätta profilmappen eftersom de slumpmässiga tecknen inte längre stämmer överens med vad Thunderbird tycker är rätt i den nya datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver är precis den enkla lösning jag hoppades på.

Att jag tar min backup av hela mappen Thunderbird, trots att bara en delmängd behövs, är av ren bekvämlighet. 

Tidsmässigt visar sig skillnaden vara försumbar. 

I mitt fall heter mappen Profiles och därunder mycket riktigt mappen slumpen.default.

Tricket är alltså att låta Thunderbird bestämma slumpnamnet i nya datorn och använda sig av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...