Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IMAP-konto


Aja
 Share

Rekommendera Poster

14 minuter sedan, skrev Aja:

Nu har jag hittat en intressant inställning, inte inuti Outlook-appen inställningar utan i själva plattans inställningar, så nu bör det funka.

Ja, det var just det jag avsåg med:

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Förutom inställningar för varje konto (vilka jag inte behövt ändra) kan man behöva ge själva appen tillåtelse att kontrollera e-post och avisera i systemfältet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni som enbart använder IMAP när det blir fullt på servern? Jag antar att man utan problem kan tömma papperskorgen och spam-mappen, men om man tar bort övriga mejl så försvinner de väl överallt? Det finns en mapp Arkiv - hur fungerar den?

 

Jag har nu ställt in aviseringar för Outlook-appen på precis samma sätt som det är inställt i Samsung-appen men det kommer bara aviseringar till Samsung-appen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Aja:

Hur gör ni som enbart använder IMAP när det blir fullt på servern?

Jag har inte råkat ut för det än. Ser att jag för ett gmail-konto med 1168 brev "förbrukar" 0,32 GB i utrymme av 17 GB tillgängligt.

(fast utrymmet delas med Drive och där använder jag knappt 13 GB)

 

2 timmar sedan, skrev Aja:

men det kommer bara aviseringar till Samsung-appen.

Har du båda apparna aktiva? (Varför?)

Då är det väl så att den ena appen hinner avisera om ny e-post och när detta är gjort så är ju samma brev i Outlook-appen inte nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har båda apparna aktiva i övergången för att jämföra dem innan jag avinstallerar den ena. Samsungappen vet jag inte ens om jag kan ta bort men jag kan ta bort de konton som finns där om jag bestämmer mig för att gå vidare med Outlook. Bortsett från aviseringen, som kanske kan bero på att båda är aktiva, så verkar de fungera ganska lika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Aja:

Hur gör ni som enbart använder IMAP när det blir fullt på servern? Jag antar att man utan problem kan tömma papperskorgen och spam-mappen, men om man tar bort övriga mejl så försvinner de väl överallt? Det finns en mapp Arkiv - hur fungerar den? 

Det är då du har nytta av att skapa lokala mappar i Outlook, som det skrevs om på första sidan av tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en Arkiv-mapp på servern som jag inte själv skapat och som inte synkroniseras. Att arkivera i den mappen belastar ju servern.

 

Vid POP-konto kan man själv bestämma i vilken datafil meddelanden ska sparas lokalt.

 

Hur går jag lämpligen tillväga för att t.ex. överföra Arkiv-mappen till datorns hårddisk? Jag förstår nog inte riktigt hur lokala mappar används vid IMAP-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som står i detta inlägg förstår jag, men inte hur mejl arkiveras i en ost-fil och hur jag om så önskas kommer åt dem där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag valde inifrån Outlook att skapa en egen datafil och valde ett namn som inte går att förväxla med något "standardnamn":

OUTLOOK_UGpx3qIjBE.png.6bb10cef9e9f3f17680e3a487b5bf97d.png

I Outlook får jag då detta:

OUTLOOK_BBqCWGLaKi.png.2a8c8e1dbb85f4ac5e543928dc6123bc.png

Mappen Privat har jag dragit dit från ett annat ställe som hör till kontot.

Innehållet i den mappen kommer jag då bara åt från just den dator där jag skapade detta.

Därför får jag själv ta en backup då & då av filen Egen skapad 190423.pst

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...