Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IMAP-konto


Aja
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Under alla år har jag haft POP-konto i datorn och IMAP-konto på surfplatta och mobil. Jag har sparat mejlen i datorn och när jag först har tagit hem dem i surfplattan och där tagit bort dem har de legat kvar på servern för att kunna tas hem till datorn när jag startar den. Jag har förstått att vid POP tas mejl hem och servern töms på hemtagna mejl - om man inte bockar i att en kopia ska sparas på servern - medan det vid IMAP är en kopia som tas hem och mejlet ligger kvar på servern. Enligt FS-datas support så tas det inte hem några kopior vid IMAP, men de kan inte förklara hur det då går att läsa mejlen i surfplattan även om internet-uppkopplingen stängs ner.

 

Nu verkar FS-data ha ändrat sina rutiner så att mejl som tas hem i surfplattan och där tas bort inte längre ligger kvar i Inkorgen på servern utan flyttas till Trash-mappen på servern och de kommer därför inte hem automatiskt till datorn när jag sätter på den. Beskedet är att man ska använda IMAP. Och man ska inte ta bort några mejl från servern.

 

Jag får mellan 50-75 mejl per dygn. Mycket är skräp som inte fångas upp av FS-datas spamfilter. Vissa tider på dygnet läser jag mejlen först i surfplattan, för övrigt först i datorn. Jag rensar normalt mejlen i Inkorgen i Office Outlook i datorn där jag arkiverar mejl i en mappstruktur. För att slippa ha massor av mejl liggande i Inkorgen i surfplattan skapade jag en mappstruktur på servern som jag tänkte skulle synkas åt båda hållen med surfplattan så att jag på surfplattan kan sortera in de mejl jag vill spara och skicka resten till spam- eller trash-mapparna – och genom synkning få mejlen även i Inkorgen på servern sorterade i mappar. Om detta fungerar skulle jag kunna byta från POP-konto till IMAP-konto även på datorn. Det verkar dock inte fungera.

 

Tacksam för tips på hur jag ska få god ordning på alla mejl som kommer in, helst så att de är tillgängliga både från datorn och surfplattan och helst så att Inkorgen både på datorn och surfplattan är tom när jag sorterat in mejl som ska sparas i mappar och tagit bort resterande mejl. Jag inser att det bästa kanske är att alltid läsa mejlen online, men jag är inte riktigt beredd att helt överge Office Outlook ännu.

 

Påskhälsningar

Gunilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Aja:

Enligt FS-datas support så tas det inte hem några kopior vid IMAP, men de kan inte förklara hur det då går att läsa mejlen i surfplattan även om internet-uppkopplingen stängs ner.

IMAP innebär ju lite förenklat att all e-post synkas lika mellan alla enheter inställda för/med IMAP. Forts nedan.

 

3 timmar sedan, skrev Aja:

Nu verkar FS-data ha ändrat sina rutiner så att mejl som tas hem i surfplattan och där tas bort inte längre ligger kvar i Inkorgen på servern utan flyttas till Trash-mappen på servern och de kommer därför inte hem automatiskt till datorn när jag sätter på den.

Det är ingen ändring utan det är just så IMAP fungerar.

 

Jag förstår hur du arbetar och du bör ju kunna fortsätta så men du ska då inte radera någon e-post med de enheter som har IMAP.

Läs e-posten i surfplattan men hantera radering och strukturering i datorn.

 

Ovanstående kan man väl kalla alternativ 1.

 

För alternativ 2 kan du börja använda IMAP i datorn också.

E-post som du läser i surfplattan och som du vet att du i alternativ 1 skulle ta bort kan du ta bort direkt i plattan. Då slipper du det via datorn.

E-post som ska vara kvar/flyttas kan du läsa i plattan och flytta med datorn (eftersom det kan vara lite bättre gränssnitt för det i datorn)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Aja:

Under alla år har jag haft POP-konto i datorn och IMAP-konto på surfplatta och mobil. …

 

Din uppfattning om POP och IMAP stämmer bra. FS-datas information kan inte stämma eftersom du kan läsa mejlen offline.


Jag tror det kan gå att skippa synkroniseringen vid IMAP, kopian till den egna enheten, men att synkronisering i så fall är standardvalet när IMAP konfigureras. Men utan kopian går det förstås inte att läsa mejlen offline.


Eftersom IMAP handlar om synkning förvånar det mig att du kan radera på surfplattan men ändå en stund senare hämta till datorn. Men det kan vara så att synkningen med servern inte hunnit göras då. Det du skriver om ändrade rutiner hos FS-data är alltså det normala för IMAP.


Du behöver alltså inte radera i surfplattan. När du hämtat till datorn, med POP, och mejlen raderas på servern kommer synkroniseringen med surfplattan att också radera i den. Möjligtvis har du "Spara på servern" förbockat i POP-inställningarna, och mejlen på servern försvinner först när du själv raderar på surfplattan.


Hämtar du med POP till datorn får du se surfplattan som en möjlighet att kolla ny mejl, t ex när du inte är hemma. Vill du ha tillgång till all mejl även i surfplattan bör du använda IMAP även på datorn ("Spara på servern" är inget bra alternativ i det fallet). Men då måste e-postlådan på servern ha tillräckligt med utrymme för de mejl du vill spara.


Så behöver du inte överge Outlook för att läsa mejlen online. Det är, kan man säga, vad man gör med IMAP (med en kopia för att läsa offline).


På Telias forum finns en tråd som ger fler tips.

https://forum.telia.se/forums/topic/2610-så-fungerar-e-post-–-hämta-eller-hantera-den-direkt-på-e-postservern-m-m/

 

 

Tillägg:
Ser att Mikael63 redan svarat, men budskapen är vad jag kan se detsamma.

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för två bra svar. Det som dock inte besvarats är min undring om det t.ex. går att sortera in mejlen som ska sparas i olika mappar på surfplattan med IMAP och sedan få hem dem i datorn i samma mappar om jag har IMAP även i datorn. Eller sker synkroniseringen bara av Inkorgen _ inga undermappar?

 

Jag får testa olika modeller att organisera e-posten framöver och se vad som funkar bäst för mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Aja:

om det t.ex. går att sortera in mejlen som ska sparas i olika mappar på surfplattan med IMAP och sedan få hem dem i datorn i samma mappar om jag har IMAP även i datorn.

Ja, mappstrukturen i sig synkas också.

I Outlook (ex.) kan du välja att skapa en "Lokal postlåda".

De brev du flyttar dit synkas då inte till de övriga (mer än att de ramlar bort hos de övriga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har skapat en mappstruktur på servern. Då borde den vara synlig även i surfplattans Samsungapp för E-post där jag har IMAP-konto installerat. Men jag kan återfinna strukturen från servern där. Jag kan inte heller hitta om det går och i så fall hur man skapar undermappar till Inkorgen i denna app.

Redigerad av Aja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Aja:

Det som dock inte besvarats är min undring om det t.ex. går att sortera in mejlen som ska sparas i olika mappar på surfplattan med IMAP och sedan få hem dem i datorn i samma mappar om jag har IMAP även i datorn. Eller sker synkroniseringen bara av Inkorgen _ inga undermappar?

 

Den här gången ser jag att Mikael63 redan svarat. ? Men skickar några till kommentarer.


Med IMAP även i datorn kan du skriva och skicka mejl från surfplattan. När sen e-postprogrammet är igång i datorn kommer det skickade mejlet att synkas till Skickat-mappen du ser där (i Outlook).


Så kan du inte ändra inställningen (kontot) i Outlook från POP till IMAP, de protokollen fungerar för olika för att det ska gå att göra. Så när du skapar ett konto i Outlook för IMAP får du en till Inkorg, inklusive Skickat-mapp, m fl, som hör till e-postlådan på servern. Innan du skapar ett IMAP-konto så tänk på att stänga av den automatiska hämtningen som du rimligtvis har för POP-kontot.


Den Inkorg du nu har för POP kan sägas vara en "lokal postlåda", men inställd för att hämta från servern. Annars skapar man nya Arkiv-mappar (lokala), som inte har med hämtning eller synkning att göra. Skapar du ett IMAP-konto kan du sen flytta mejl från den befintliga Inkorgen till den nya, om du vill få dem synkade tillbaka till servern och sedan till surfplattan.


Din e-postleverantör har rimligtvis också stöd för webbmejl. Inloggad till webbmejlen kan du se den mappstruktur som finns på servern, fast det ska ju vara samma som den du ser i surfplattan. Kan dock tillkomma skräppostmappar, tror jag, när man skapar IMAP-konton i sina enheter. Namnstandarden kan ställa till det för just skräppostmappar.
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för alla svar. Jag ska nu experimentera tills jag  hittar ett sätt som fungerar bra för mig.

 

Hur skapar jag en lokal mapp i Outlook som inte synkas? Om jag skapar ett IMAP-konto i Outlook och tar bort POP-kontot så antar jag att alla mina gamla mejl försvinner om jag inte dessförinnan skar dem i ett lokalt konto som inte synkas.

 

/Gunilla

Redigerad av Aja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Aja:

Hur skapar jag en lokal mapp i Outlook som inte synkas? Om jag skapar ett IMAP-konto i Outlook och tar bort POP-kontot så antar jag att alla mina gamla mejl försvinner om jag inte dessförinnan skar dem i ett lokalt konto som inte synkas.

 

POP-kontot innehåller inställningar för vilken e-postlåda (e-postadress), hos någon operatör, som mejl ska hämtas från och i vilken datafil (.pst) den ska sparas. Man kan spara mejl för flera e-postadresser, och från olika operatörer, i samma datafil. Så rimligtvis raderas inte mejlen bara för att ett konto tas bort. (.pst-fil avser här Outlook, andra mejlprogram kan använda flera filer). Detta kan fungera annorlunda för IMAP, där varje e-postlåda hos operatörer vanligtvis får egna Inkorgar i e-postprogrammen.


Begreppet konto kan förvilla, används både för e-postlådor hos operatörer (abonnemangen) och inställningar i e-postprogrammen, m m. Men en lokal mapp (datafil) är bara en fil, kallas inte konto (i alla fall som jag uppfattar det).


Följande guide beskriver hur man skapar en datafil, ett arkiv.
https://support.office.com/sv-se/article/skapa-en-outlook-datafil-pst-där-du-kan-spara-din-information-17a13ca2-df52-48e8-b933-4c84c2aabe7c

 

Outlook kan också hantera arkivering automatiskt. Tar med en guide om det också, dels ifall det passar dig, men också för att tipsa om skillnaden så att du inte väljer fel (kanske av misstag).
https://support.office.com/sv-se/article/automatisk-arkivering-av-gamla-objekt-25f44f07-9b80-4107-841c-41dc38296667

 

Så behöver du inte ta bort ett POP-konto när du ändrar så att e-postlådan på servern i stället hanteras med IMAP. Men det är bäst att stänga av hämtningen via POP-kontot. Det handlar då om automatisk hämtning, och om hur konton grupperas i Outlook.
https://support.office.com/sv-se/article/Ändra-inställningar-för-skicka-ta-emot-grupp-7184f59d-c194-44d7-973a-7af568a918d0

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för bra information. Återstår att klura ut om det går och i så fall hur jag ska få mappstrukturen i Samsungs e-postapp i surfplattan. Jag kan inte se att det går att skapa några mappar där, inte heller synka mapparna som finns på servern. Men det får jag kanske ta med Samsung support. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att synkning av mapparna sker men att du har stängt av visningen av alla mappar utom inkorgen. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visning var på men nu har jag upptäckt att Alla mappar inte syns när man väljer Alla konton i stället för ett konto i taget och det verkar ju rimligt när jag tänker efter. Att skapa mappar i surfplattans epostapp verkar dock inte möjligt men det behövs ju inte om jag gör det i datorn och det synkas till plattan.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla om någon annan mejlapp än Samsungs fungerar bättre, t ex Microsofts Outlook-app eftersom du är van vid Outlook i datorn. Samsung vill väl bara att de ska ha en enkel mejlapp att skicka med mobilerna medan Microsoft gör en app med konkurrens från Googles mejlapp och konkurrens leder många gånger till bättre produkter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Outlook-appen och jag hittar inte där något att (enbart) skapa nya mappar men om man väljer att flytta ett brev till en annan mapp får man möjlighet att lägga till en mapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag har installerat Outlook-appen i surfplattan och återfinner mappstrukturen som jag skapat på imap-kontot i datorn men jag har ännu inte klurat ut hur jag flyttar mejl från inkorgen till en undermapp. Så i nuläget ser jag inte så stora fördelar med denna app jämfört med Samsung-appen för e-post. Jag fortsätter min forskning men tar gärna emot ett tips hur man flyttar mejl från Inkorgen till en mapp.

 

Jag har inte heller klurat ut var jag ställer in hur ofta e-post ska hämtas från servern, och så förstår jag inte skillnaden mellan Prioriterat och Övrigt, vad som visas när man väljer mellan dessa..

Redigerad av Aja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långtryck så att brevet blir markerat, tre prickar, flytta till mapp.

 

Prioriterat / Övrigt blev så struligt att jag valde bort detta, någonstans..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har en fråga till. Var i outlook-appen ställer man in hur ofta den ska synkas automatiskt med servern. Jag kan inte hitta var man styr detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man IMAP styrs väl även detta av servern?

Har du behov av att ändra på nuvarande inställningar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte som om mailen aviseras i Outlook-appen på samma sätt som de gjorde i Samsungs e-postapp - fast jag har ställt in Aviseringar. Först när jag öppnar Outlook-appen så får jag hem mailen. Via Samsung-appen kunde jag se även på låsskärmen vilka mejl jag fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om Widget. Jag har installerat den och ska nu testa den också. Övriga inställningar som beskrivs har jag gått igenom många gånger. 

 

Jag har haft Samsungs mejlapp sedan den första androidplattan kom till Sverige för många år sedan och har varit rätt nöjd med den. Den är inställd så den plingar till när det kommer ett mejl och jag kan se det nya mejlet på låsskärmen. Det dyker också upp en siffra över hur många nya mejl som kommit på mejl-ikonen på startsidan. Detta har jag inte lyckats få att fungera i Outlook-appen. Jag får ingen hint om att det kommit ett mejl. Dessa dyker upp först när jag öppnar Outlook-appen. Jag ska testa ett tag till men det lutar åt att jag går tillbaka till Samsung-appen.

 

Jag har nu IMAP i en av mina datorer och ska i morgon installera IMAP även i min stationära dator och testa att köra enbart IMAP ett tag. Nackdelen med att endast har IMAP är vad jag förstår att servern kan bli "överfull" om jag inte går in där och i första hand tömmer spamkorg och papperskorg.

 

Stort tack för alla välvilliga förklaringar och råd denna påskhelg i min strävan att effektivisera e-posthanteringen.

 

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får aviseringar i systemfältet utan någon widget.

Förutom inställningar för varje konto (vilka jag inte behövt ändra) kan man behöva ge själva appen tillåtelse att kontrollera e-post och avisera i systemfältet. Svarande du Tillåt på alla frågor vid installationen ska det räcka men har du svarat Neka så kan du behöva ändra manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har inget minne av att det fanns någonstans jag skulle välja mellan att tillåt eller inte vid installationen av e-postadressen och jag kan inte heller hitta någonstans i Outlook-appens inställningar där jag skulle kunna ändra detta.

 

Nu har jag hittat en intressant inställning, inte inuti Outlook-appen inställningar utan i själva plattans inställningar, så nu bör det funka.

 

Tack för tipset!

Gunilla

Redigerad av Aja
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...