Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam kopiering i Win10


Chrippa2
 Share

Go to solution Solved by Flyfisherman,

Rekommendera Poster

Filkopieringshastighet. Varför så långsamt? Måste vara nåt fel i Win10. 

 När jag kopierar en mapp med stora filer från en disk till en annan (En RAID5 med fem snabba diskar till en NVMe på 1TB), börjar hastigheten rätt snabbt ca 450MB/s och sjunker efter ett par minuter till ca 10MB/s.  Detta händer fortfarande efter flera timmars googlande och testande av alla möjliga tips. 

För mig ser det ut som om det är någon sorts buffring som blir överfull för att när jag provar att pausa kopieringen så händer följande;  diskaktiviteten fortsätter ett tag och när jag nån minut senare återupptar kopieringen så börjar det snabbt igen för att snabbt sjunka ner till samma låga fart som innan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Chrippa2:

Filkopieringshastighet. Varför så långsamt? Måste vara nåt fel i Win10. 

 När jag kopierar en mapp med stora filer från en disk till en annan (En RAID5 med fem snabba diskar till en NVMe på 1TB), börjar hastigheten rätt snabbt ca 450MB/s och sjunker efter ett par minuter till ca 10MB/s.  Detta händer fortfarande efter flera timmars googlande och testande av alla möjliga tips. 

För mig ser det ut som om det är någon sorts buffring som blir överfull för att när jag provar att pausa kopieringen så händer följande;  diskaktiviteten fortsätter ett tag och när jag nån minut senare återupptar kopieringen så börjar det snabbt igen för att snabbt sjunka ner till samma låga fart som innan. 

Värmeproblem? Kolla disktemperaturerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix. Har kollat. Allt sånt ser normalt ut. Trodde det kunde vara NVMen som blev varm men icke. Den sitter dessutom monterad med en kryoM.2 kylare. 

Senaste drivrutinerna och mätning med ATTO diskspeed test ger normala farter. NVMen går i ca 1765MB/s och RAIDen går i ca 730MB/s. 

Det borde vara något med Windows men jag vet inte vad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Flyfisherman
Postad (redigerade)

 

Hej och välkommen till Eforum.

Jag skall säga direkt att jag har liten erfarenhet av RAID.

 

Men jag har en NWMe (480GB) samt flera SSD samt HDD i SATA mode och aldrig upplevt detta fenomen, annat än när det gäller kopiering över till en långsam USB 2.0 sticka - där då hastigheten till en början synes vara hög, för att därefter sjunka till runt 20MB/s vid stora filstorlekar.

 

Men en fråga direkt:
Har detta uppstått nyligen, har det någonsin varit bra?

 

Kör du Raid via s/w eller h/w?

ProStorage: Hardware vs Software RAID: The Advantages, Disadvantages, and How to Choose.

 

RAID 5 och hantering av filer till en enda disk tex. NWMe i detta fall?

Kan det vara själva processorn eller datorns BIOS som är boven i dramat?

 

På vissa NWMe enheter kan det i.o.f. finnas en nyare Firmware att uppgradera, det är denna som styr enhetens sk. controller chip hur minnet och lagring hanteras. Kontrollera detta hos tillverkaren av enheten.

 

Vad har du för moderkort: fabrikat och modellbeteckning?

Finns det en nyare BIOS

Vad har du för processor: fabrikat och modellbeteckning?

Hur mycket RAM har du?

 

Har du möjlighet att göra en test mot en vanlig ansluten SATA-hårddisk eller kanske en USB 3.1 disk i motsvarande port? I nåt av fallen fallen borde inte hastigheten sjunka under c:a 60MB/s. vid skrivning av stora filer.

 

Så fort datat skrivs mot Disk cache och detta lilla snabba minne är fullt så skall det så att säga "flushas" över till det rätta lagringsmediat. Och detta för att snabba upp skrivhastigheten för framförallt små filstorlekar.

När disk cache är full så förbereds nästa block av data på kö att skrivas först till disk cache och sedan därifrån tömmas till diskenheten.
Inga data från den snabbare enheten kommer att kunna börja läsas av och skickas innan den långsammaste enheten i kedjan är klar att ta emot.  Där används i regel felkorrigerings-protokoll för att säkerställa att datat som skrivs är samma som lästs av och skickats.

 

Om du timar tex. 1GB stor fil: hur lång tid tar det då för denna att kopieras över till NWMe-enheten?

Sedan bör du kunna göra ett snabbt överslag hur många MB/s det tog?

 

Visst du kan ju kontrollera skrivcache på disk i Windows 10:

Start > skriv bara rakt av Enhetshant > i listan som kommer upp klickar du på "Enhetshanteraren" > Diskenheter > välj din NWMe och högerklicka > Egenskaper > Principer => är rutan för Skriv cache ibockad?

 

Men eftersom du använder RAID 5 och har minst 3- diskar (du har 5) så kan dessutom ett allvarligt fel på en av dessa allvarligt påverka överföringshastigheten av datat: alltså då har det inte med skrivhastigheten på måldisk att göra. https://www.prepressure.com/library/technology/raid

 

Andra kanske kan ha bättre tips att hjälpa till med.

Mvh ;)

Redigerad av Flyfisherman
Lagt kontrollera om det finns en nyare Firmware för NWMe enheten
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfisherman, 

Tack för flera bra förslag.

Efter många timmars googlande blev det ett antal grejer att prova. 

Det verkade ha varit en kombination av inställningar och pågående processer som påverkade. Har nu fått ordning på det och känner mig väldigt nöjd.

 

Bästa hej… /Christer 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...