Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdateringen till v 1809 förbrukade 21GB av min hdd


Lasse "newbie" Johansson
 Share

Rekommendera Poster

Lasse "newbie" Johansson

I går kväll startade nedladdningen av uppdateringen till v 1809 och installationen av densamma. När jag köpte datorn - en HP laptop (begagnad) så installerade jag v 1703 i den och förra våren kom v 1803 och igår fick jag ner v 1809. Eftersom det är en laptop så har jag bara en 320GB hdd i den (Western Digital WD3200BEKT) så det är ju inga större lagringsutrymme vi snackar om här.

 

Innan nedtankningen började så hade jag 151GB ledigt hdd utrymme. Nu efter nedtankningen och installationen av v 1809 så har hdd utrymmet krymt till - 129GB.  ?

 

Min fundering är - hur är detta möjligt? Har även kollat med min internetleverantör (Hallon) och på "min sida" hos dom och mängden "nedtankat" kan ganska väl överensstämma med verkligheten. Jag är bara förvånad över att en uppdatering av Win 10 ska behöva dra iväg över 20GB??? För övrigt inga problem utan detta är mer en fundering hur MS har kunnat klämma in så mycket egenskaper i en uppdatering som ändå ingen använder?

 

win-uppdatering-16april19.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sparas en säkerhetskopia så att du ska kunna ångra uppdateringen om du får problem med den. Säkerhetskopian tas bort efter ca en månad.

 

Det är i alla fall så det har fungerat vid alla de andra stora uppdateringarna till Windows 10 så jag antar att det är samma sak med 1809.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
37 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det sparas en säkerhetskopia så att du ska kunna ångra uppdateringen om du får problem med den. Säkerhetskopian tas bort efter ca en månad.

 

Det är i alla fall så det har fungerat vid alla de andra stora uppdateringarna till Windows 10 så jag antar att det är samma sak med 1809.

Tack för ditt svar. Att den gamla versionen ligger kvar är jag naturligtvis införstådd med men att en uppdatering kan vara så stor som 20GB eller i vart fall 20GB hårddiskutrymme? Tänker på alla som skrotat sin gamla mekaniska hdd som C-disk och satt i en SSD-disk istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte uppdateringen i sig som tar plats utan säkerhetskopian av hur det såg ut innan (vet inte precis vad de gör men det är kanske en kopia av C-partitionen förutom privata filer i komprimerat format) och bara en nyinstallerad Windows tar väl betydligt mer än 21 GB.

https://www.cnet.com/how-to/how-to-free-up-disk-space-after-updating-to-windows-10-april-2018-update/

 

När det gäller små hårddiskar så kan uppdateringsprogrammet utnyttja ett USB-minne mm: https://support.microsoft.com/en-us/help/4013876/windows-10-free-up-space-to-install-latest-feature-update

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev polken:

Så här är det. I den senaste bilden finns feature som reserverar utrymme för framtida uppdateringar men går att stänga av.

Mer info här https://docs.microsoft.com/en-us/windows-insider/at-work-pro/wip-4-biz-whats-new#reserving-disk-space-to-keep-windows-10-up-to-date-build-18312

 

 

Fast Lasse installerade ju version 1809, inte 1903.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Cecilia:

Fast Lasse installerade ju version 1809, inte 1903.

Haha, det har du rätt i. Jag hade fel version på näthinnan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och förutom detta tar Windows upp betydligt mer minne från disken under installation/nedladdning:

den eller dom nedladdade filerna måste först lagras, samt det tidigare systemet och det görs i en särskild Windows Uppdaterings mapp för att därefter installeras.

Och för denna procedur kan det t.om. krävas upp till 30 GB fritt minne på disken, beroende på dator och version av Windows 10.

 

Helt olika från dator till dator och version av Windows 10 version.

För mig verkar allt normalt.

 

Försök att frigör mer minne på systemdisken: tex. flytta alla filmer, bilder, musik etc. till annan disk tex. USB-ansluten disk.

Om Windows uppgradering går bra och du känns nöjd, så kan du manuellt sedan rensa allt, men först måste du manuellt köra Windows update:

 

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > Uppdatering och säkerhet > Windows update > sök efter windows uppdateringar.

Om uppdateringar finns så installerar du dessa och startar om datorn och därefter kör Windows update igen.

Repetera tills det inte finns fler Windows uppdateringar.

 

Till sist:

Start > skriv bara rakt av disk > I listan som kommer upp högerklicka på 'Diskrensning' > välj att köra som 'Administratör' och klicka ok > välj enhet tex. (C:) > vänta tills beräkningarna är klara > i princip kan du bocka i allt utom: Windows felrapporteringsfiler och Miniatyrer (ingen mening med dessa eftersom miniatyrer kommer att återskapas och det tar tid) > klicka Ok och verkställ.

Starta om datorn igen.

- Och detta bör du i.of. börja med innan och - även efter.

På så sätt måste du inte vänta en månad innan den automatiska Windows update rensningen och samtidigt kunna få rensa ut en hel del annat onödigt. Men visst, ibland kan det vara bra att vänta och att ha möjlighet att ångra ev. Windows uppdatering.

Diskrensning kan alltid köras närsomhelst och du kan alltid välja att bocka ur "Windows update rensning" i så fall, men det är denna som kommer att ta upp plats på disken.

Mvh :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...