Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop två stationära datorer


dae49
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag har en ca 11 år gammal stationär dator (Asus) med IDE/ATA disk med Windows 7 Ultimate, och har nu köpt en lite nyare ca 6 år gammal (Acer) med Sata disk och tänker installera Windows 10 på den, jag har en hel del gamla foton och filmer på fam på den gamla datorn och nu undrar jag om det går att koppla ihop bägge datorerna så att jag får till gång till allt jag har på den gamla HD, endera genom USB eller liknande, eller går det att ta ut disken från den gamla och sätta den i den nya utan att det blir kollision med Windows 7 som ligger på den gamla HD och Windows 10 på den nya datorn. Mvh 

Redigerad av dae49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla ihop två datorer med USB kräver särskild hårdvara/mjukvara och är bara en onödig kostnad.

Att föra över filer via nätverket, via USB-disk eller som du själv är inne på att sätta in den "gamla" disken som slav är bättre alternativ.

 

Tillägg: Du har väl en färsk backup av dina bilder/filmer?

Redigerad av Mikael63
backup?
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael, tack för snabbt svar !, den gamla disken som jag använder nu har jag ju Windows 7 på och om jag sätter in den som slav i nya datorn blir det inget krångel då med den nya disken med windows 10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör det inte bli och om det nu trots allt skulle bli så att datorn försöker starta Windows 7 i stället för Windows 10 så behöver du bara ändra i BIOS/UEFI så att rätt disk används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, då vet jag hur jag ska göra, jag hör av mej om det skulle vara något mer. Tack Cecilia och Mikael för bra och snabb hjälp, ha de gott och trevlig Påsk !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom - OM nu datorn skulle starta med W7 (utan problem) så kommer väl W10-disken att bli slav och då kan du kopiera till den i stället.

Kommer du att använda samma användarnamn som du har i W7 när du installerar W10?

Tror att det minskar risken för bråk angående ägarskap av filerna (?)

 

Glad Påsk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??  Oj jag kommer inte ihåg vilket användarnamn jag har på Win 7 installationen, hur kollar man det ? går det att ta reda på ?. Tack igen !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...