Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetshål i Internet Explorer låter hackare stjäla filer


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Tack för den informationen! ?Dags att helt sluta använda Internet Explorer med andra ord.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hjälper inte det om IE är inställd på att vara standardappen för MHT-filer, vilket gäller i nästan alla datorer eftersom det inte är ett format som moderna webbläsare hanterar. Som det står på ZDNet-sidan som PC för Alla länkar till:

Citat

But, as Windows uses IE as the default app to open MHT files, users don't necessarily have to have IE set as their default browser, and are still vulnerable as long as IE is still present on their systems, and they're tricked into opening an MHT file.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

IE har irriterat mig i flera år, jag har stoppat den i autostart med programmet "autorun.exe" lik förba**at dyker den upp med ett antal filer i CCleaner (med CCEnhancer tillägget)... vilket orsakar en lätt blodtrycksökning.

Men "Vis?" av tidigare misstag vill jag inte gå djupare, eftersom den är integrerad med andra program... vilket i sig skapar Horntillväxt...

Tidigare så lös IE-filer med sin frånvaro efter en "städning" men återkom "raskt", laddades från nån djupare del/rot.

Jag betalar inte privat för "färdigtuggade koncept" utan vill fila till det själv.

Men nu lär "Skogen av Vargar" vakna och visa hur man eliminerar IE.

Älskar 7:an så mycket att jag har svårt att slita mig... men som hjärngymnastik ska jag lägga nåt Linux och köra på nån annan burk,  men först en 7:a och röka ut IE, för att se om det går utan Kaos...

 

Men så var det TIDENS Begränsning... kanske inte Tidens, men min fysiska tillblivelseexistens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC för Alla skriver:
"Säkerhetshålet kan i värsta fall användas för att stjäla filer på Windows 7, Windows 10 och Windows Server 2012 R2-system. Även om användaren inte använder Internet Explorer kan hålet utnyttjas."


Win 8.1 nämns inte.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Läser man lite mer ser man att man testat sårbarheten på de nämnda versionerna av Windows men det behöver ju inte betyda att andra versioner går säker.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...