Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
torgnyb

Appar androidversioner

Rekommendera Poster

Jag skulle ladda ner appen eSvD  på min bara  3 år gamla platta, Samsung SM-T525. Den har androidversionen 4.4.2 och den kan inte uppgraderas. Är det vettigt att tillverkare av appar gör dessa tillgängliga bara med senaste versionerna av Android? Är det nödvändigt eller går det att utveckla appar som fungerar med flera versioner av Android? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste versionen är 9, version 4.4 kom för 5,5 år sen och version 4.5 för 4,5 år sen, dvs plattmodellen måste ha varit mycket gammal när du köpte din för tre år sen.

Frånsett det ser väl apptillverkarna vilka versioner av Android deras kunder har och bedömer då när det är lämpligt att sluta underhålla gamla versioner, dvs när kostnaden för det överstiger förlusten med att tappa kunder.

Men visst är det tråkigt, jag har själv en gammal mobil med 4.4.4 som inte längre accepteras av Mobilt BankID, men den är ju 5 år gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror också på vilken typ av platta eller mobil det handlar om, dom enklare modellerna får oftast bara uppdateringar några år, sedan är det stopp, dom lite dyrare och då mer attraktiva, får fler uppdateringar och också under en längre period.

Jag har t.ex bl.a en Samsung med modellnr SM-T580, senaste ver. är 8.1, som kom förra månaden, så jag får se om det kommer någon mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Laso:

Jag har t.ex bl.a en Samsung med modellnr SM-T580, senaste ver. är 8.1, som kom förra månaden, så jag får se om det kommer någon mer.

Det tog tid :rolleyes:

Version 8.1 släpptes december 2017 och version 9 kom ut i augusti förra året.

1 timme sedan, skrev Laso:

Beror också på vilken typ av platta eller mobil det handlar om, dom enklare modellerna får oftast bara uppdateringar några år, sedan är det stopp, dom lite dyrare och då mer attraktiva, får fler uppdateringar och också under en längre period.

Förutom ekonomin så beror det också på att enklare modeller fortare kommer till ett läge där de inte klarar av en ny tyngre version.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu