Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Königs Videograbber


COCL
 Share

Go to solution Solved by COCL,

Rekommendera Poster

Hej

Ny på forumet och jag har ett problem som söker mig sedan ett bra tag.

Köpte Königs Videograbber med Arcsoft programvara för att tanka över VHS innan det är för sent. Jag har sett att det är fler som har haft problem med både programvara och hårdvaran trots vacker reklam att det är den enklaste av de som finns på marknaden.

Mitt problem verkar vara att jag inte får någon bild/kontakt med själva VHS:en. Allt annat tycks fungera (USB sticka, program) för sig.

När jag skall "fånga" bilden (capture mode) så hittar/ser inte programmet VHS:en alls. Det finns en rullist som skall ange att det finns en VHS som är igång, men där är det tomt ???

 

Jag har ominstallerat  både USB sticka och program flera ggr,  i rätt ordning och i omvända ordningar (även uppdateringar av program från tillverkare och direkt försök till uppdat av drivrutin), men den hittar inte VHS:en. Jag kör Win 10 med uppdateringar regelbundet så jag ser inte att min maskin eller Op skall vara fel heller.

 

Får en känsla av att det borde gå att lösa men att jag inte förstått exakt hur.

 

Vore mycket tacksam om någon kunde ge mig tips på hur jag skall göra. 

 

Bästa hälsningar

F.d. datanörd, numera frånsprungen i teknikjungeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för iden. Jo, jag gjorde även detta. Samma resultat (dvs ingen kontakt med VHS:en). Dock tror jag att den programvaran är lite fräschare än det som levereras i paketet vid köp.

Enligt både programhanterare och enhetshanterare fungerar allt. Drivrutin finns och fingerar. Borde finnas någon inställning som "avblockerar" inkommande signal, men jag kommer inte på var detta kan ställas in ?

 

Mvh/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från samma länk ovan:

 

Citat

FAQ

Why can't I see the video in the software?

You will need to adjust the video standard.
You can find this option in the properties menu.
Capture > device settings
Change the video standard and press apply. See if it works.
Try different standards if you do not get any picture.
In Europe PAL_B, NTSC and SECAM are the most popular standards.

 

Citat

I have install the grabber at the laptop and it is not working?

Please switch your webcam off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej

Tack för info. 

 

Jo, jag "pillade" på Video Standards, trots att det är standard att köra Europeisk standard - inget resultat.

Jag har ingen kamera inkopplad och kör på en kraftfull, ny bordsdator, därmed ingen kamera att stänga av.

 

Någon mer med idéer, allt behöver ifrågasättas ?

 

Mvh/COCL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag provade två versioner från Kjell o Co för ett år sedan och fick lämna tillbaka dem. Gick inte att lösa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du att VHS:en sänder ut bild på den utgång som är kopplad till datorn, t ex genom att ha kopplat en teve där?

Så att det inte är VHS:en som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet som hörs från kameran när jag spelar bandet ska "ha ljud" men det går inte in i datorn, särskilt på FB2Mates video. Finns det några installationsproblem i datorn? Kör Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev liquidT:

Ljudet som hörs från kameran när jag spelar bandet ska "ha ljud" men det går inte in i datorn, särskilt på FB2Mates video. Finns det några installationsproblem i datorn? Kör Windows 10.

Om du har något annat problem än det som som den här tråden handlar om, dvs Könings Vidwograbber och ingen bild får du skapa en egen tråd om du vill ha hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej

Då Königs inte fungerade alls på W10 har jag nu inhandlar "Jula videograbber" för 200:-. Samma problem uppstår i princip. Får därmed en uppfattning att det handlar om W10 och inget annat. Jag hade bild innan jag uppdaterade med ny dator och ny version på Windows. Har även sett att flera , på andra forum, har liknande problem. Försökte fråga både Jula och företagen dom köpt produkterna från men man har inte en susning och "glider" med förklaringar.

Är det någon som har en uppfattning om USB3 kanske inte fungerar med "äldre" Videograbbers" och att krocken sker just i USB´n?

Eller kan det ändå vara en W10 inställning som måste till ?

 

Tacksam om någon har en ide !

Mvh/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dator: bärbar eller stationär fabrikat och modellbetckning?

Om specialbygge/hemmabygge: moderkortets fabrikat och modellbeteckning?

 

Det kan hända att datorn behöver uppdateras med nyare drivrutiner från tillverkaren och t.o.m. ibland en nyare BIOS firmware version, just för stöd av USB.

Det behöver alls icke ha något med själva operativsystemet Windows 10 att göra, även om det ibland kan påverka varandra.

 

Om datorn har flera USB-portar och en eller flera är av USB 3.0 typ,så kanske på baksidan hittar du minst en USB 2.0 port och överlag tipsar jag om att: om det är en stationär dator så anslut usb-kabeln på någon av dom bakre Usb-portarna. Sitter den redan bak så byt USB-port.

 

Starta om datorn emellan och då menar jag att du helt skall ha datorn avstängd i minst 10 sek innan du startar upp igen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad använder för kablar från från VHS till dator, om du använder scart så måste använda en som är fullkopplad 

med,  alla kontakter kopplade annars är den enkelriktad, antingen för inspelning eller uppspelning

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ideer. Jag prövar gällande USB. Vad gäller datorn så är den ihopsatt (stationär i5 processor med ordentligt med kräm och plats på diskar) av "komplett.se" med mina önskemål. Har funkat fint hela tiden och uppdaterar sig själv med driv och uppdateringar när det behövs.

Gällande Scart så har jag alla färger kopplade (röd,gul,vit) som innan. Detta funkade fint på den äldre datorn (XP). Skall även pröva "s-videokabel" tillsammans med de andra men är jag inte helt fel ute så kör man på "färgkablarna" eller "s-kabeln" (vilket ger sämst resultat), inte båda.

 

I´ll be back/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jo, jag har två varianter av kabel. Den ena enligt bilden, med scart fast påkopplad redan. Den andra med separat scart och färgkablar. Samma resultat -dvs ingen bild/ljud och ingen identifiering av videokälla. Datorn säger däremot att "USB´n fungerar korrekt".

Mysteriet fortsätter..... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev COCL:

Hej

Den andra med separat scart och färgkablar. 

Mysteriet fortsätter..... 

Det måste finnas en omkopplare på scartkontakten för att koppla om vilken väg signalen skall  gå in eller ut

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hans

Nej, jag har en utan och en med omkopplare. Den med omkopplare är ställd rätt. Går inte att missa. Fortsatt ingen funktion.

 

Mvh/Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
  • Solution

Hej

Kan nu avsluta denna tråden då problemet är löst. Bytte till "Viritualdub"-programmet (gratis)och sedan visade det sig att , efter mycket hoppande runt i programvara och operativsyst, hittade jag först en avstängd del (microfon och kamera-funktion skall vara på) i Windows. Sedan fungerade ljudet men inte bilden. En felinställning i programmet (Viritualdub) fixade bild enkelt. Vissa justeringar gällande Codec´s m.m. fick jag givetvis göra innan, också, men totalt så fungerar nu systemet perfekt. Kunde inte få till det bättre och kvaliteten på AVI-filerna är bästa möjliga.

 

Således, med annan programvara (VD) och lite pillande här och där fick jag ett billigt, välfungerande och snabbt digitaliseringssystem (väldigt många timmar VHS m.m. film som nu skall klippas, en del kommer kasseras) .

 

Tack för hjälpen och hoppas någon kan dra nytta av denna tråden i framtiden./Christer

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...