Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna alternativa Wordfiler via VBA i Excel


MvS
 Share

Go to solution Solved by MvS,

Rekommendera Poster

Hej alla Excelkunniga!

Har ett problem jag inte kan förstå hur det ska lösas. Har gjort en inventeringslista i Excel som jag vill kunna skriva ut etiketter på olika poster. Etiketterna kan ha tre olika symboler (bilder) i sig beroende på om posten skapades före ett visst årtal, mellan två år eller efter ett tredje årtal. Så jag har skapat tre wordmallar som jag vill anropa vid etikettutskrift från min Excelfil. Har snokat runt webben och landat i ett VBA-skript som verkade kunna göra jobbet. Jag har med mina något rudimentära kunskaper i VBA försökt anpassa skriptet att öppna beroende på vad man anger via en  combobox: Före 1994, mellan 1994-2011 samt efter 2011.

Jag har använt case-anrop för kommandona (se skript nedan) men när jag försöker köra det så öppnar Excel visserligen rätt Worddokument men skriptet stannar sedan och felmeddelande visas:

2080457937_Image1.jpg.579d787edd2697aa0b5878600f679199.jpg

 

Har prövat att modda skriptet på olika sätt, googlat efter lösning på problemet men inte lyckats finna vad som fattas. Nu står mitt sista hopp till om någon VBA-kunnig på Eforum kan hjälpa mig.

Sub Etiketter()

    Call TaBortSkydd
    Dim ws As Worksheet
    Dim Opt As Integer, Result As Action
    Dim objWord As Object
    Set ws = ActiveSheet
    Opt = ws.Range("$O$1").Value
    Set objWord = CreateObject("Word.Application")
    objWord.Visible = True
        Select Case Opt
            Case Is = 1
            Result = objWord.Documents.Open(Application.ActiveWorkbook.Path & "\Etiketter_1.docx")
            Case Is = 2
            Result = objWord.Documents.Open(Application.ActiveWorkbook.Path & "\Etiketter_2.docx")
            Case Is = 3
            Result = objWord.Documents.Open(Application.ActiveWorkbook.Path & "\Etiketter_3.docx")
        End Select
    ws.Range("$O$1").ClearContents
    Call Workbook_RefreshAll
    Call SkyddaBlad
    
    
End Sub

Med hopp om räddning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hittade lösningen själv!

Bara att lägga till 

On Error Resume Next

Fixat!

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...