Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mediakostnader - dyrt eller billigt


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

I en tråd jag startade häromdagen nämnde jag att mina mediakostnader på årsbasis uppgår till rejäla belopp om man verkligen lägger ihop allt som hör dit – bredband, datorprogram, tidningar, tv osv.

Mikael63 hade händelsevis gjort motsvarande beräkningar och ville dela med sig av sina tips, och tyckte att jag skulle starta en  ny tråd om det, om jag fattade rätt.

Lite tur har jag haft. Att tv-licensen försvann och bakades in i skatten tycker jag var mycket bra, det sägs ju att det skulle bli billigare för de flesta, och så ”syns” den ju inte.
Efter att ha ratat mitt förslag om kollektiv avtal för bredband hos Comhem (det enda vi har), har föreningen nu faktiskt slutit ett sådan avtal, det hade blivit för dyrt att dra in fiber. I stället för 399 kr betalar jag nu 99 kr, en betydlig skillnad. Motsvarande avtal för tv ville inte medlemmarna ha, det kan jag förstå då tv-tittandet har ändrat karaktär. För tv med Tivo-box och åtta favoriter betalar jag 308 kr i månaden, lägre än så kan jag inte komma.
Bredbandstelefoni har jag kvar, även om behovet inte är så stort numera, men det händer att samtal inte kommer fram till mobilen så den behövs ibland. Samt att jag ringer billigt till utlandet.
Jag betalar 649 kr för MS Office på årsbasis. Det känns överkomligt men jag håller på att tittar på gratisalternativ. Jag har 4 månader kvar av min betalda period så det är ingen brådska.
Dropbox kostar 99 Euro i årsprenumeration för 1TB, det fanns ett gratisalternativ men utrymmet tog slut. Jag gillar att granska mina mobilfoton i lite större format i surfplattan eller i datorn, då är Dropbox ett smidigt (?) alternativ.
Viruskontroll McAfee har jag också, kostar tusenlappen om året, men den fungerar smidigt och skyddar alla mina enheter.

Direkt ont i hjärtat gjorde det när jag i förrgår sa upp prenumerationen på papperstidningen DN, en tidning som jag haft och läst lika länge som jag funnits…  Från maj kostar den 550 kr i månaden, dvs 6600 kr om året, där gick gränsen. Det får bli den billigaste digitalversionen för en hundralapp (om den inte höjs) , men för mig är den definitivt inte en fullgod ersättning.

Elkostnaden kanske inte är en mediakostnad, men all användning av media förbrukar ju el, mobiler och plattor som ständigt ska laddas, datorn står på.

 

Nu lämnar jag över ordet till Mikael63.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev kiwi01:

Viruskontroll McAfee har jag också, kostar tusenlappen om året, men den fungerar smidigt och skyddar alla mina enheter.

De pengarna kan du utan vidare spara in. Det är t o m dyrare än en prenumeration på PC för Alla och i den ingår F-secure för tre enheter: http://www.tidningstorget.se/se/titlar/dator_teknik/pc_foer_alla

https://kampanj.pcforalla.se/vinter2018/clkg/http/www.pcforalla.se/kundklubb

Men du klarar dig utmärkt med gratis antivirusprogram också, Windows Defender får numera mycket bra resultat i tester och sen finns ju gratis Avast mm också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

(men det är ju fritt för alla att svara i trådarna)

**

Som jag förstår det kan du inte påverka "internet" och tv så mycket och 99 kr per månad måste anses som helt okej.

 

Jag delger mina (våra i hushållet) tankegångar:

Vi blev "erbjuden" att dra in fiber och även om vi inte hade något akut behov så såg vi detta som en investering till fastigheten och hakade på.

Tog väl bara 3-4 år(!) innan det var klart, då med en annan leverantör. Tänkte först bara skaffa bredband och behålla tv men tänkt bredbandsleverantör var så usel på att svara på mina frågor att en annan leverantör hann erbjuda ett komplett paket med bredband och tv, samt leverera all hårdvara, innan den "förra" leverantören behagade svara.

Tidigare hade vi tv via parabol, ett basutbud av kanaler, möjlighet att använda fyra samtidiga enheter. 6348 kr/år.

Till det hade vi internet 13/2 (uppmätt), 5523 kr/år, och bredbandstelefoni 1353 kr/år.

Totalt 13224 kr/år

Telefonin plockade vi bort eftersom den i princip ändå aldrig användes.

 

Nu har vi fiber med 100/100 och tv med ett basutbud av kanaler men som består av fler kanaler än tidigare, möjlighet att, förutom tv via en box, se på tv på fyra enheter inom EU. Kostnad 12240 kr/år.

Sparar 984 kr/år och så långt i princip samma pris eftersom vi plockat bort telefonin men vi har högre hastighet och friare tv-tittande.

Drar man bort fiberinstallationen och lyfter den till en investering av fastigheten sparar vi 6036 kr/år (fortfarande då att vi inte har telefoni)

**

Office avklaras som sagt i en annan tråd och detta med att kunna öppna exporterade data från banken kan vara värt att kolla upp då jag fick problem när jag skulle hämta uppgifter till ovanstående beräkningar.

**

Dropbox. Ja mitt gratisutrymme håller också på att ta slut men eftersom jag även har GoogleDrive och 2 x Onedrive kan jag sprida ut mina ägg i flera korgar. Allt som behövs är ju en e-postadress (till).

**

Antivirus. Ja där finns ju som redan nämnts flera gratisalternativ. Själv använder jag bara clamav (Linux) och skannar bara vid behov.

**

Papperstidning. Länge sedan vi hade någon sådan nu förutom en gratistidning som kommer en gång i veckan. Finns inte möjlighet att bara få den på helgen?

**

Elkostnaden. Där kan det ju vara lite olika beroende på vilken uppvärmning man har i övrigt. Jag som behöver värma fastigheten med el ser inget större hinder att ex. en glödlampa, tv eller en dator drar ström och avger värme då jag ju ändå måste värma upp huset på annat sätt annars.

Sommartid är det förstås en nackdel men om man tittar på glödlampor som exempel (fast jag har nog bara fyra kvar nu) så används de mer sällan sommartid så det går på ett ut. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ang papperstidningen,  ja det finns en tredagarsprenumeration fre-lö-sö och eftersom man då får korsorden också så övervägde jag det, det kostar idag 349 kr. Utan att få det bekräftat utgår jag ifrån att även det priset höjs kanske till 400 kr vilket jag anser är för mycket. Jobbar man heltid vilket antagligen de flesta av er gör hinner man inte läsa tidningen. Jag arbetar inte längre så mitt "frukostpaket" har hittills, och några dagar till, inkluderat kaffe och tidning.

 

Elkostnaden för den som bor i eget hus och kanske med eluppvärmning når så klart helt andra höjder än för den som bor i lägenhet.

 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev kiwi01:

 

”Jag betalar 649 kr för MS Office på årsbasis.”
”Dropbox kostar 99 Euro i årsprenumeration för 1TB”

Visst vet du att du har 1TB OneDrive-lagring i ditt Office-pris? I stort samma funktioner. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Visst vet du att du har 1TB OneDrive-lagring i ditt Office-pris? I stort samma funktioner. 

 

Ja, det stämmer. Av någon anledning gillar jag inte att använda OneDrive, kan bero på ovana, samtidigt som jag tycker att Dropbox funkar bra för foton. Så mycket som 1TB för bara foton behöver jag ju inte heller. Och så en sak till, det är främst på surfplattan som jag använder Dropbox. Kan man ha OneDrive på surfplattan (Android)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev kiwi01:

 

Ja, det stämmer. Av någon anledning gillar jag inte att använda OneDrive, kan bero på ovana, samtidigt som jag tycker att Dropbox funkar bra för foton. Så mycket som 1TB för bara foton behöver jag ju inte heller. Och så en sak till, det är främst på surfplattan som jag använder Dropbox. Kan man ha OneDrive på surfplattan (Android)?

Här finns OneDrive för android:

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.skydrive&hl=sv

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev polken:

 

Tydligen hade jag OneDrive i både surfplattan och mobilen redan. Jag irriterade mig på att de efter inloggningen försöker pracka på en betalvariant, var sedan tvungen att använda mobilens backpil för att kunna bekräfta att jag nöjer mig med det jag har. 

Fotona från mobilen började sen rinna in, sakta, sakta - men inte alla. Jag kom inte längre en till förra sommaren, fullt kan det ju inte vara, det är trots all bara några MB. Hur för jag över resten, jag hittar ingenting att klicka på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev kiwi01:

 

Tydligen hade jag OneDrive i både surfplattan och mobilen redan. Jag irriterade mig på att de efter inloggningen försöker pracka på en betalvariant, var sedan tvungen att använda mobilens backpil för att kunna bekräfta att jag nöjer mig med det jag har. 

Fotona från mobilen började sen rinna in, sakta, sakta - men inte alla. Jag kom inte längre en till förra sommaren, fullt kan det ju inte vara, det är trots all bara några MB. Hur för jag över resten, jag hittar ingenting att klicka på. 

Verkar som du loggat in med ett annat MS-konto eftersom du ju redan betalar enligt ditt första inlägg. Det kan också vara orsaken till att det inte laddas upp mer. Det är fullt i ditt gratis-onedrive-konto(5GB). 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har 545MB = 0,545 GB tidigare sparade filer som jag ser i datorns OneDrive. 
Så det är långt ifrån fullt? Mobilfotona syns inte där.

 

De mobilfotona som nyss överfördes, och som jag ser i mobilen och surfplattan är på ca 100MB.

 

1TB molnlagring i OneDrive har jag enligt min prenumeration.

Redigerad av kiwi01
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag loggade in mig på mitt Microsoftkonto på datorn och ser att jag har två registrerade enheter, stationära datorn samt en laptop som jag inte använder. Man kan lägga till enheter men bara Windowsenheter, dvs exempelvis en Windowstelefon, vilket jag inte har.

Fast jag använde ju samma inloggning i både mobilen och surfplattan - jag fattar inte riktigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...