Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 får ny standardprincip för USB-enheter


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Flyfisherman

NH: Windows 10 får i och med version 1809 en ny standardprincip för inkopplade Thunderbolt och USB-enheter och kommer inte längre att varna om användare inte använder sig av säker borttagning av maskinvara.

Citat

 

Standardprincipen för Thunderbolt och externa USB-lagringsenheter i Windows 10 har ändrats för användare med version 1809 eller nyare. Tidigare har Windows 10 per automatik använt principen ”Bättre prestanda”, något Microsoft bekräftat har bytts ut mot principen ”Snabb borttagning”.


Med principen ”Bättre Prestanda” som standard aktiverades skrivcache i Windows. Något som ska öka systemprestandan vid filöverföring till de externa lagringsenheterna. Med denna princip kom även rekommendationen att användare nyttjade processen ”Säkert borttagning av maskinvara” när de externa enheterna skulle kopplas ur. Detta för att se till att alla cachade processer kunde avslutas korrekt. Något som skyddar integriteten hos den data som lagras på de externa enheterna.

Citat

* Principen ”Snabb borttagning” som numera är standard inaktiverar skrivcache och ser till att användare kan koppla ur sina externa enheter utan att behöva använda säker borttagning. *

 

 

Samt tips i artikeln för dom som vill ändra tex. om man vill ha skriv-cache aktiverat på extern USB-hårddisk tex. vilket möjliggör ökad prestanda vid skrivning  av stora datamängder framförallt; dock så måste man då se till att säker borttagning utförs eller åtminstone så att ingenting skrivs eller läses av den externa Usb-enheten just då den kopplas ur.

 

Som ren kuriosa: ända sedan Windows Vista/7 har min skrivcache för USB enheter varit avaktiverad och därmed har jag alltid kunnat rycka ur en USB-ansluten enhet utan mankemang och utan säker borttagning, så jag vet inte varför MS kommer med detta nu?

Men visst, alla mina tips på forumet när det gäller detta: säker borttagning. eftersom jag omöjligt kan veta hur det ser ut i andra änden så att säga.

https://support.microsoft.com/en-us/help/4495263/windows-10-1809-change-in-default-removal-policy-for-external-media

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även https://eforum.idg.se/topic/358271-nu-ska-det-gå-snabbare-att-avlägsna-usb-minnen-i-windows-10/

 

 

8 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

så jag vet inte varför MS kommer med detta nu

Eller varför man inte i Utforskaren (som jag ändå inte använder...) har, likt filhanterare i Linuxmiljö och i macOS,  en "knapp" för detta. (Avmontera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Mikael63:

Eller varför man inte i Utforskaren (som jag ändå inte använder...) har, likt filhanterare i Linuxmiljö och i macOS,  en "knapp" för detta. (Avmontera)

Man kan i Utforskaren högerklicka på en extern enhet och välja "Mata ut" (eller något liknande) också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplever det som olika. Ett USB-minne kan gå att göra detta på men inte en USB-disk.

Då använder jag visserligen TC men som ju ändå någonstans i bakgrunden interagerar med Windows filhanterare.

Jag använder själv en tredjepartsmjukvara för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag kan direkt säga att utmatning av ansluten USB-enhet inte alltid fungerar - helt oavsett operativsystem: Windows 7/8/10 eller Linux Mint/Ubuntu.

 

Om skriv-cache är avaktiverat och man vet med sig att det just nu inte sker några skrivningar (läsningar påverkar inte detta) - så bara ur med det.

Kommer inte att hända nånting!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...