Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjar-optimering databas


Wippika
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har börjat skumma igenom lite artiklar om optimering men känns som att det kan bli ett ganska tungt ämne där det dröjer ett tag innan man kommer in i det.

Finns det några tips på de enklaste sakerna man kan börja optimera med?

 

exempelvis hittade jag "Shrink" som var något att exekvera från Managment studio.

Idag har jag aldrig använt index utom för att jag alltid sätter en Id kolumn som PK vilket blir index.

 

Jag har gjort ett orderhanteringsystem vilket handlar mest om att presentera orderinformation på olika sätt. När det kommer till index så har jag vissa relationstabeller som endast har tre kolumner för att definiera relationen, exemplevis för att koppla samman olika artiklar till inköpsordrar så har jag en tabell med följande kolumner (ID, ARTICLE_ID, PURCHASEORDER_ID), tabellen används i större delen av alla Select statements, vad det gäller Insert och update för denna tabellen så sker det bara när en ny order läggs in i systemet, så inte lika frekvent. Så för denna tabellen är det endast ID kolumnen som är Indexerad, ska man exmpelvis ta bort det indexet och istället skapa index för ARTICLE_ID och PURCHASEORDER_ID?

 

Någon som kan tipsa om hur man ska tänka i ovan scenario? Många gånger så är det minst 10 joinade tabeller i varje select statement. Är också tvungen att använda en del sub querys, något att tänka på där?

 

Bortsett från ovan, någon annan nybörjaroptimering man ska börja med?

 

tack på förhand

 

 

Redigerad av Wippika
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan jag pysslade med sql-databaser och det har aldrig varit min starkaste sida egentligen. Men jag tror du är på rätt spår när det gäller index. Jag tror tummregeln är lite att sätta index på de kolumner du anger i din where sats. Eftersom det är i where själva sökningen görs och då är det viktigt att se till att du utnyttjar de index du har.

 

Jag kommer inte ihåg till 100% hur och om index används vid joins. Jag tror de gör det. Men jag är inte helt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...