Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappar kontakten med routern


eagles
 Share

Rekommendera Poster

Hej!  Har en Canon TS5055 och en Asus RT-N56U!  Kör Windows 10 Home på 2 datorer..en stationär och en bärbar Asus laptop.   Skrivaren är ansluten till datorn via USB.  Men skrivaren tappar kontakten med routern varannan dag.  I princip måste jag starta om routern flera gånger i veckan för att skrivaren skall fungera.  När jag startat om routern funkar det bra 2-3 dagar.   Vad är felet när routern tappar kontakten med skrivaren?   Förutom 2 datorer är 2 Samsung mobiler anslutna via wifi till routern. Tacksam för svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev eagles:

Skrivaren är ansluten till datorn via USB.  Men skrivaren tappar kontakten med routern varannan dag.

Varför via USB om det är en nätverksskrivare?

 

Tappar den verkligen kontakten med routern, har du verifierat det genom att kontrollera anslutna enheter i routerns webbgränssnitt?

Någon av mina routrar kunde inte visa en ansluten skrivare trots att den hittades med appen Fing i en mobil och att den svarade på Ping.

 

Kan det vara någon form av konflikt vad gäller ip-adresser? Att skrivaren kanske har fått en fast adress som krockar med en adress som routern vill dela ut till en mobiltelefon? (spånar bara)

 

Har du prövat att i routern välja att reservera en ip-adress (den den tilldelats) för skrivaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så datakunnig beträffande en router...förstår nog vad du menar.....men varför funkar det när jag startar om routern?   Funkar minst 2 dagar!  Förstår att routern tappar kontakten med skrivaren men vet inte varför. Egendomligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att skrivaren är ansluten med USB till en dator men hur är den ansluten mot routern?

Tillägg: verkar bara vara Wifi på den skrivaren.

Redigerad av Mikael63
hittat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev eagles:

Förstår att routern tappar kontakten med skrivaren men vet inte varför. Egendomligt!

 

2 timmar sedan, skrev eagles:

en Asus RT-N56U

 

Samma som du hade i november 2016?

Om den började bete sig märkligt då lär den ju inte ha blivit bättre på senare tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer..enda skillnaden är att jag har en ny skrivare!   Så det var intressant....kanske dags att uppgradera routern till en nyare?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...