Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips för att kunna skypa med småbarn/bebis?


Caander
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

Hej, min syster och min systerdotter (15 månader gammal) bor i ett annat land, och vi har försökt att skypa varje vecka för att kunna se och prata med varandra. Nu har det blivit allt svårare för min syster att skypa med mig, då min systerdotter håller på och vill knappa på tangentbordet eller dra ner skärmen om min syster använder en laptop, och använder hon mobil eller surfplatta så ska min systerdotter hålla på med den också. Vi förstår ju att det är en vanesak och att hon så småningom lär sig "se men inte röra", men tänkte höra om någon har tips på hur vi kan göra tills vidare? Finns det något sätt att låsa en mobil-/surfplatteskärm men att man ändå kan se vad som visas? Tex någon knappkombination med volymknapp eller liknande som låser/låser upp skärmen för att kunna använda den? Det rör sig om en iPhone X eller en Nexus platta. På laptopen försökte vi med ctrl+windows-knappen+O för att få upp skärmtangentbordet då det verkade låsa fysiska tangentbordet, men det verkar inte fungera så bra då det återgår till normala strax därefter. 
Finns det annars eventuellt någon billig trådlös projektor med inbyggd kamera, mikrofon och högtalare? Förstår ju att det innebär att jag i så fall ser dem bakifrån, men om det kan få min systerdotter att se mig på tex väggen och inte kunna röra eller förstöra något så skulle det ju vara bra.
Tacksam för alla tips eller idéer ni har. Känns som att vi inte bör vara de enda som vill kunna skypa/videosamtala när bebisar/småbarn är inblandade, men har försökt googla utan att hitta några bra idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju koppla laptopen till en teve med en HDMI-kabel och vara så långt från datorn att barnet inte når. De blir ju inte så stora på bilden du ser men det är ju bättre än att se dem bakifrån i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast.. är det inte bara för systern att backa lite så att datorn kommer mer än (barn)armlängds avstånd från datorn?

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Att koppla ihop datorn med tv:n hade jag inte tänkt på. Det ska vi prova nästa gång! 

Det stämmer ju att det enklaste är att min syster är så långt ifrån laptopen att min systerdotter inte når, och det är så vi har kunnat skypa fram till nu. Men nu när min systerdotter börjat lära sig att gå och vill undersöka allt så är det inte så enkelt... Hon blir väldigt upprörd när hon måste sitta still framför laptopen och inte får röra den. Det var därför jag funderade i banorna på en projektor så att bilden tex kan vara på väggen bakom där hon sitter och leker med sina leksaker. Det går ju givetvis för min syster att skypa när min systerdotter sover eller underhålls av någon annan vuxen, men vi vill ju gärna att hon ska kunna se och höra mig så mycket som möjligt så att jag inte blir en total främling för henne de gånger vi träffas. Jag har sett att både projektorer och olika sorters kameror (webbkameror, övervakningskameror) har gått ner mycket i pris, och framförallt övervakningskameror har ju bra tydlig bild i vidvinkel, så med en sån skulle jag kunna se henne oavsett var i rummet hon leker, och jag har läst att många av dem har mikrofon och högtalare. 

Känner ni till annars om det går att låsa en mobil-/surfplatteskärm? Eller om det går att låsa tangentbord och pekplatta på en laptop? Min syster har hört om att det går att sätta barnskydd på vissa appar så att man måste knappa in en pin-kod för att låsa upp, vet ni om det finns något sånt för hela skärmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
31 minuter sedan, skrev Caander:

Hon blir väldigt upprörd när hon måste sitta still framför laptopen och inte får röra den.

Något annat att göra vid bordet kanske fungerar, typ lägga pussel eller en sån grej där man ska trycka/vrida mm för att öppna olika lock.

 

Prövat om det räcker att lägga en handduk över tangentbordet?

Innan 18 månader är det som så att det man inte ser det finns inte.

 

Men här finns det 8 tips om att inaktivera/låsa tangentbordet för barn: https://www.raymond.cc/blog/how-to-restrict-or-disable-keyboard-mouse-and-even-power-button/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för länken, Cecilia. Jag har nu provat det första alternativet i listan, KeyFreeze, och det fungerar alldeles utmärkt. Nu kan vi skypa oavbrutet!
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...