Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

I stället för MS Office


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Jag får en mejlavisering ca en månad innan det är dags att betala, betalning sker genom dragning från ett kreditkort jag har registrerat. Det är inte aktuellt just nu men 1 augusti nästa gång. Jag får faktura/kvitto på betalningen. 

IMG_20190411_0001.thumb.jpg.cae34a238a2a7a9607af84b8245d8ade.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Jag får en mejlavisering ca en månad innan det är dags att betala, betalning sker genom dragning från ett kreditkort jag har registrerat. Det är inte aktuellt just nu men 1 augusti nästa gång. Jag får faktura/kvitto på betalningen. 

 

Om du vill säga upp ditt abonnemang logga in på Microsoft Account och avsluta det. Se bifogad bild. /bgjo

MS Office uppsägning abonnemang.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni är hjälpsamma men jag har aldrig sagt att jag har webbversionen av Office. Inte heller har jag problem med att logga in på mitt konto och avsluta prenumerationen -  OM jag väljer att göra det.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev kiwi01:

jag har aldrig sagt att jag har webbversionen av Office

Det stämmer.

Ingen har, vad jag kan se, påstått att den version du har skulle vara gratis.

Inläggen om gratis webbversion är svar på din fråga om alternativa gratislösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men nu har det väl sagts att  MS Office är gratis, och då frågar jag var jag hittar denna gratis version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev kiwi01:

att  MS Office är gratis

Jag hittar inget inlägg som påstår detta?

Office Online, alltså webbversionen av MS Office, är det som det skrivits om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiwi01: Vill du ha någon sorts sammanfattning/-ställning över alternativen som finns och hur de skiljer sig från Office 365?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det stämmer.

Ingen har, vad jag kan se, påstått att den version du har skulle vara gratis.

Inläggen om gratis webbversion är svar på din fråga om alternativa gratislösningar.

 

Nu skrev ju bgjo  "Du har ju hela Office Online-paketet gratis om du har ett MS-konto". 

Jag har ett MS-konto, men fortfarande återstår att jag inte hittar något gratis Office.paket.
Så var är det?.

 

Strunt samma, jag lägger det här åt sidan nu , det löser sig så småningom. 

Tack för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kiwi01: Vill du ha någon sorts sammanfattning/-ställning över alternativen som finns och hur de skiljer sig från Office 365?

 

Tack, gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev kiwi01:

 

Varför blir jag då debiterad en gång per år om det är gratis??

För att du inte har sagt upp din prenumeration. 

 

Det är desktop-versionen du betalat för. 

Onlineversionen är gratis. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

 

Nu skrev ju bgjo  "Du har ju hela Office Online-paketet gratis om du har ett MS-konto". 

Jag har ett MS-konto, men fortfarande återstår att jag inte hittar något gratis Office.paket.
Så var är det?.

 

Om du loggar in på https://onedrive.live.com och pekar på kvadraten med prickar uppe i vänstra hörnet, som jag visade i ett tidigare inlägg, så kan du starta det MS program du önskar. /bgjo

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kiwi01: Vill du ha någon sorts sammanfattning/-ställning över alternativen som finns och hur de skiljer sig från Office 365?

Nu ska det sägas att jag inte har använt Microsoft Office på 15 år eller så eftersom jag övergick till gratis OpenOffice så fort jag insåg att det var tillräckligt bra, så det kan finnas fel nedan och jag tar tacksamt emot sådana påpekanden.

 

Microsoft Office 365
Det du har och jämförelser nedan är mot denna.
Prenumerationskostnad

 

Microsoft Office 2019 Home, Personal, Home & Student

Samma program som Office 365 förutom att den inte uppdateras med nya funktioner då och då.

Betala en gång och använd så länge du vill (lämpligen tills det inte längre kommer säkerhetsuppdateringar vilket är år 2025).

 

LibreOffice, FreeOffice
Är också installerade program i datorn med många funktioner, inklusive komplexa.
Är mycket kompatibla när det gäller filer och det är numera mycket sällan det är något problem med att använda filer som har gjorts i MS Office i dessa program och tvärtom eftersom filformaten är standardiserade. Det enda jag vet som inte är kompatibelt är om man håller på med VBA-programmering och avancerade macron i Excel, mycket få som använder sådant privat.
Utseendemässigt liknar de gamla versioner av MS Office utan "ribbon" upptill.
Gratis

 

Microsoft Office Online, Google Docs
Är inte installerade program utan man startar webbläsaren i stället och går till någon viss webbsida, kräver därmed tillgång till internet.
Är enklare program utan alla komplexa funktioner som finns i de nämnda installerade programmen, men fullt tillräckligt för de flesta.
Kan användas även i mobiler och surfplattor.
MS Office Online har kompatibla filformat (men allt kanske inte stöds?)  men jag vet inte hur det är med Google Docs.

Gratis

  • Gilla 3
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Utseendemässigt liknar de gamla versioner av MS Office utan "ribbon" upptill.

FreeOffice har "ribbon" om man vill:

image.thumb.png.139c7176e5d667b73fed2f1e33656239.png

https://www.freeoffice.com/sv/freeoffice

 

 

 

Redigerad av Mikael63
tagit bort felaktig bild föreställande LibreOffice
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Databasdelen i Libre Office är bedrövlig. Testade version 18.2. Till och med i Borland's databasprogram 'Paradox', från 1994, ser fälten bra ut, men icke i LibreOffice databasmodul. Inga radbrytningar, centrerad text i stora fält. Man förstår varför Linux är gratis...


I fjol testade jag även databasmodulen i Suns 'StarOffice 5.2' för Linux och Windows. Exakt samma problem. Märkligt att ingen tidigare uppmärksammat detta. Studera bifogad jämförelsebild. För övrigt ett montage tillverkat i Ms-Paint.

Enradig-databas.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev dosman:

Databasdelen i Libre Office är bedrövlig. Testade version 18.2.

?

Senaste versionen av LibreOffice är 6.2.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-11 på 16:18, skrev kiwi01:

hur mycket pengar jag lägger på media (tv, tidningar, dataprogram, telefon)

 

Jag har precis tagit fram siffror (helt för egen del) där jag sparar 984 kr eller 6036 kr per år, beroende på vad man räknar som investering eller ej, genom att byta lösning för internet, telefon och tv.

Återkom i gärna i en ny tråd så kan jag berätta hur jag har valt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Detta är ingen enkel fråga. Jag satt i samma situation igår, då mitt Office365 konto hos min fd arbetsgivare stängdes (pga att jag slutat min anställning). Men jag måste ha nån form av Office, det viktigaste för mig är Access, men även Word och Excel är viktiga. Det vettigaste jag kunde hitta var Microsoft Personal Office. Omräknat från årsavgift (649 kr) till månadskostnad blir det ca 54 kr/m. 

 

Men, nu kanske jag inte är representativ för normal användare, för jag använder script (VBA) väldigt mycket, och jag har inte hittat något annat alternativ som klarar det. 

 

Om man bara använder de grundläggande funktionerna skulle jag rekomendera Google Docs (som Cecilia beskriver på ett bra sätt ovan). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

 

Jag har precis tagit fram siffror (helt för egen del) där jag sparar 984 kr eller 6036 kr per år, beroende på vad man räknar som investering eller ej, genom att byta lösning för internet, telefon och tv.

Återkom i gärna i en ny tråd så kan jag berätta hur jag har valt.

I morgon då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia kommenterade: "Senaste versionen av LibreOffice är 6.2.2."

Formulerar om mig: LibreOffice databasmodul, version 5.0, i Linux Mint 18.2

Önskar synpunkter. Moderatorn och Linux Mint-entusiasten 'Mikael63' kanske har testat den databasen, eller senare versioner?

Redigerad av dosman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev dosman:

Moderatorn och Linux Mint-entusiasten 'Mikael63'

:D Ja det kan man inte undgå att veta. Men detta är ju  kiwi01s tråd och hon är inte intresserad av databaser. Jag tycker databasdiskussionen kan få en egen tråd.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...