Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

I stället för MS Office


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Vilket kontorsprogram rekommenderar ni i stället för MS Officepaketet?

 

Jag använder enbart Word och Excel så det räcker med dessa.

 

Det ska vara gratis, helst så likt MS office som möjligt, enkelt att använda samt att det ska gå enkelt att, vid behov, konvertera tidigare dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LibreOffice. Vi är många här som använder detta officepaket.

https://sv.libreoffice.org/ladda-ner-libreoffice/

Det är väldigt likt Microsoft Office. OpenOffice, som jag också har, har inte alla finesser, som man finner i LO, så därför rekommenderar jag i första hand LibreOffice. Jag har Version: 6.1.5.2 (x64) och det beror på att när jag skulle hämta en nyare version av programmet poppade det upp ett meddelande om att version 6.1.5.2 var den senaste stabila versionen. Det kan ju ha ändrats nu. Om det har ändrats kommer det inte att poppa upp något meddelande för dig när du laddar ner versionen i länken.

 

Hjälpen i mitt svenska LibreOffice och även den i mitt engelska OpenOffice är omständligt skriven. Jag förstår inte varför man inte kan uttrycka sig kortfattat och tydligt. Microsoft Office är tydligare där även om dess Hjälp också skulle kunna vara enklare.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

och Excel

Använder du (=kör du) makro i Excel så är det nog bara att fortsätta med just Excel.

 

LibreOffice är bra men jag själv använder SoftMaker Office. Just den är inte gratis men man kan, eller kunde, hämta en gratis version om man kunde "intyga" att man var lärare. (Det är en sådan licens jag har). Om man kunde "intyga" att man var student kostade den 80 kr.

Tillägg: man har plockat bort student men lagt till licens för skola.

https://www.softmaker.com/en/education

 

SoftMaker Office hanterar inte PDF, vilket LibreOffice nästan gör. (inte så bra resultat alla gånger)

Softmakers gratisalternativ heter FreeOffice. https://www.freeoffice.com/sv/

 

Ovanstående som ett alternativ, att kika på.

 

"Support" via eforum blir ju bättre om du väljer LibreOffice.

 

Tillägg:

Vilket sammanträffande! SoftMaker Office fyller 30 år just idag!

https://www.softmaker.com/en/blog/softmaker-office-2018-anniversary-update

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du byta från MS Office?

Webbversionen av Office är gratis och mer lika skrivbordsversionen än något annat. 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
12 timmar sedan, skrev polken:

Varför vill du byta från MS Office?

Webbversionen av Office är gratis och mer lika skrivbordsversionen än något annat. 

 

 

Upptäckte själv detta för ett par år sedan när jag behövde ett ordbehandlingsprogram för att skriva ett brev i och var inne på Microsofts hemsida och fann att det var gratis att tanka ner och använda. Fördelen med MS Word är att det funkar bättre ihop med MS Win. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Fördelen med MS Word är att det funkar bättre ihop med MS Win. ?

På vilket sätt skulle t t ex LibreOffice fungera sämre ihop med Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
35 minuter sedan, skrev Cecilia:

På vilket sätt skulle t t ex LibreOffice fungera sämre ihop med Windows?

Jag läste på ett engelskspråkigt forum för något år sedan där frågan ställdes eller kanske snarare testades vilket gratis ordbehandlingsprogram som rekommenderades ihop med MS Win 10 i synnerhet och Win 8 & 7 i allmänhet och där kom MS  Word på förstaplatsen. Jag har aldrig ifrågasatt testen å andra sidan har jag skrivit max 20 brev i Word sedan jag installera det så jag är liksom ingen storbrukare av liknande mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att MS Word knep förstaplatsen beror nog på att detta program har funnits så länge och använts av så många. Har man använt ett program länge så kan man det.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Var och hur hittar man gratis Office? 
Inte på mitt Microsoftkonto i varje fall. Första året var gratis (det var nog Dell som bjöd på det), sen dess har jag prenumererat. 
Kollade på Microsoft.com, där  anges "Office 365 är en molnbaserad prenumerationstjänst", det är den jag har, något gratisalternativ hittade jag inte. 

 

Jag börjar tveka om jag ska byta alls, exempelvis exporterar jag excel-filer från min bank och det är tveksamt om det fungerar med annat alternativ. Dessutom använder jag ibland OneNote liksom OneDrive och Kalender, dom glömde jag bort.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OneDrive är inte en del av Office däremot får man väl mer gratis utrymme om man har Office 365. Hur det är med OneNote vet jag inte, men jag tror inte Kalender ingår i Office-paketet om det inte är en del av Outlook-programmet.

 

6 minuter sedan, skrev kiwi01:

exempelvis exporterar jag excel-filer från min bank och det är tveksamt om det fungerar med annat alternativ.

Det ska inte vara något problem alls med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Cecilia:

OneDrive är inte en del av Office däremot får man väl mer gratis utrymme om man har Office 365. Hur det är med OneNote vet jag inte, men jag tror inte Kalender ingår i Office-paketet om det inte är en del av Outlook-programmet.

 

Det ska inte vara något problem alls med det.

Jag vet inte, men de nämndes på mitt Microsoft account  som ingående delar i min prenumeration av Office365.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ja, det är den vägen jag bland annat kommer till mitt Microsoftkonto. Till höger på sidan står  det "Installera Office", och då kommer jag till Office 365, just den version jag har. Jag ser inte något om att det är gratis. Behöver kanske nya glasögon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev kiwi01:

Jag vet inte, men de nämndes på mitt Microsoft account  som ingående delar i min prenumeration av Office365.

Jag har inte Office365 men jag har gratis OneDrive. Kolla hur mycket utrymme du använder. Det är 5 GB som är gratis. Sen finns det ju andra gratis lagringstjänster om man vill ha mer utrymme men fortfarande gratis, Mega.nz har 50 GB gratis om jag inte missminner mig.

Om man vill ha just OneDrive så får man 50 GB för 17 kr/månad vilket är en hel del billigare än en prenumeration på Office 365.

https://onedrive.live.com/about/sv-se/plans/

 

OneNote-appen är gratis för alla: https://www.microsoft.com/sv-se/p/onenote/9wzdncrfhvjl

Men man får lite mer funktioner om man betalar för Office 365, men de flesta klarar sig nog utan uppspelning, Researcher, Matematikassistenten och Dekaler: https://support.office.com/sv-se/article/vanliga-frågor-om-onenote-i-office-2019-6582c7ae-2ec6-408d-8b7a-3ed71a3c2103?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE#bkmk_15

Finns nu många mycket bra anteckningsappar också, Evernote är väl den mest kända.

 

Det finns en app i Windows 10 som heter Kalender. Är det den?

Det finns även en Kalender i webbtjänsten outlook.com.

 

47 minuter sedan, skrev kiwi01:

Ja, det är den vägen jag bland annat kommer till mitt Microsoftkonto. Till höger på sidan står  det "Installera Office", och då kommer jag till Office 365, just den version jag har. Jag ser inte något om att det är gratis. Behöver kanske nya glasögon?

Följ mbgtmaris länk i stället.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jagvisst, men mbgtmaris länk går till LibreOffice (tack för den länken) men nu menar ju Polen och Lasse "newbie Johansson" att de hittat gratis office på Microsofts hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev kiwi01:

men mbgtmaris länk går till LibreOffice

inte länken i mitt senaste inlägg som du har föredragit att inte kommentera. Citat:

Jag tror det var det här Polken tänkte på 

https://products.office.com/sv-se/office-online/documents-spreadsheets-presentations-office-online

 

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm  - jag skrev ju "tack för den länken". Har tittat på den men inte tagit ställning ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min länk tar mig till en sida där jag loggar in mot Microsoft och sedan har jag alla appar där, efter att ha klickat bort alla uppmaningar att välja premium.

 

Aktuellt:

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev polken:

Varför vill du byta från MS Office?

Webbversionen av Office är gratis och mer lika skrivbordsversionen än något annat. 

 

 

Anledningen till att jag började titta på detta är att jag för någon månad sedan började räkna hur mycket pengar jag lägger på media (tv, tidningar, dataprogram, telefon) så blev det rejält med pengar på ett år. Så jag försöker kolla vad jag kan klara mig utan eller ersätta med "gratis", nu blev det office jag började med. Det är inte säkert att det är just detta jag tar bort, kostnaden är ändå hyfsat låg jämfört med annat jag har. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men även om kostnaden är låg så är den lätt att bli av med till skillnad från en del annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-10 på 15:31, skrev kiwi01:

Vilket kontorsprogram rekommenderar ni i stället för MS Officepaketet?

 

Jag använder enbart Word och Excel så det räcker med dessa.

 

Det ska vara gratis, helst så likt MS office som möjligt, enkelt att använda samt att det ska gå enkelt att, vid behov, konvertera tidigare dokument.

Du har ju hela Office Online-paketet gratis om du har ett MS-konto. /bgjo

(Kom med 2 ggr. Vet ej hur man tar bort bilagor.)

 

MS Office OnLine.png

 

Redigerad av Mikael63
Tagit bort dubblett
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev bgjo:

Kom med 2 ggr. Vet ej hur man tar bort bilagor.

Det är inte så svårt. Klicka på papperskorgen. Se min bild

2013295428_TabortbilagaiEforum.thumb.png.738522428b7db2e49987071950599e23.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bgjo:

Du har ju hela Office Online-paketet gratis om du har ett MS-konto. /bgjo

(Kom med 2 ggr. Vet ej hur man tar bort bilagor.)

 

MS Office OnLine.png

 

 

Varför blir jag då debiterad en gång per år om det är gratis??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...