Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jämna ut värden i tabellkolumn


diggiloo
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Mjukvara: Excel 365.

 

Jag har en kolumn med mätvärden som kommer från en våg som väger succesiv minskning av vattenmängden i en reservoar. Signalerna från vågen skickas var tionde sekund. I början av tömningen funkar det bra men på slutet när avrinningen blir allt långsammare får jag ibland 0 kg som värde och ibland 0,25 kg vilket är helt i sin ordning. Men eftersom jag vill göra ett diagram så hade jag önskat att dessa 0,25 kg som kommer allt mer sällan ju saktare avrinningen sker istället hade fördelats jämt över det antalet sekunder som de kommer vilket skulle spegla verkligheten bättre. För givetvis kommer vattnet i ett jämnt flöde och inte plötsligt 0,25 kg åt gången. Detta beror så klart på vågens okänslighet men borde gå att låta excel beräkna. Se även min bifogade fil. Målet är alltså att få ett diagram som har en jämn och fin kurva och inte hoppar upp och ner som den gör nu.

 

MVH 

D

Vågresultat.xlsx

Redigerad av diggiloo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till eforum!

0,25 tycks vara den minsta enhet vågen klarar?

Skulle det vara tillräckligt om lika med eller mindre än 0,25 är noll? Alltså att när vikten når 0,25 så anser man reservoaren vara tom?

Kanske detta går att ställa in i vågen, som dödband?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för svaren!

 

Nej vågens minsta vikt är egentligen 200g. Anledningen till att enheten blir 0,25 har att göra med hur jag räknar om datan. Och nej, det är inte tillräckligt att 0,25 är lika med 0. Det är nämligen så att avrinningen är en av de saker som jag måste mäta. Hur lång tid det tar samt hur mycket avrinning i minuten som sker. Så därför hade jag velat dela upp 0,25 på antalet nollor mellan varje 0,25 egentligen. Svårt att förklara.

 

Alltså, så fort jag börjar få nollor mellan resultaten blir det fel eftersom det då ser ut som avrinningen stannar och sedan startar igen när så inte är fallet. Att byta våg är inte ett alternativ. 

 

Jag vill att för varje serie nollor ska nästkommande 0,25 fördelas jämt över dessa. Det går ju att göra manuellt men det måste gå att göra en formel också.

 

Funktionen bör se ut så här nånting;

Om värde är 0, gå vidare till nästa rad.

Om värde är >0, räkna alla föregående värden (antalet)

Dela värdet i den aktuella cellen med antalet föregående värden +1. 

Skriv ut summan i alla föregående celler och i aktuell cell.

 

Men hur man skriver en sådan formel???

 

Resultatet skulle bli som i filen här.

 

Vågresultat.xlsx

Redigerad av diggiloo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon!

 

Det blev ju ändå lite bättre. 

 

Jag håller med dig om att mitt tankesätt är ologiskt. Någonstans måste man ju trots allt acceptera att vattnet kanske inte avrinner så som jag trott att det gör. Men det verkar konstigt att två 0,25or kommer efter varandra som föregåtts av en hel massa nollor. Men det är ju en annan sak. 

 

Tack så mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag gjorde en lite twist på det hela. Genom att lägga till en tidskolumn för sekunder och sedan filtrera fram endast värdena för hela minuter kan jag få ytterligare följsamhet i figuren. Men hur påverkar detta din formel MH? Se filen

Vågresultat.xlsx

 

EDIT:

Nej, detta var ingen smart grej, kurvan kommer ju se helt annorlunda ut beroende på vilken sekund jag väljer....

Redigerad av diggiloo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man vända resonemanget? Att det måste finnas ex. 10 st á 0,25 för att den 10:e ska registreras som 0,25 igen?

Första gången värdet 0 inträffar är det tomt, sedan krävs 10 st värden i följd för att det ska anses vara på väg upp igen...

Alla andra 0,25 beror på onnogrannheten i signalen.

 

Typ...

 

(fråga mig inte om en formel för det!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot tror jag att jag kan applicera min "ett-värde-i-minuten" metod när mätserierna är i sin helhet vilket oftast är 1/2-1 dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...