Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Låta ny webbplats ta över redan använd rotdomän


ChristerE
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

 

En fråga om att "köra över", börjar med lite förutsättningar, själva frågeställningen kommer längre ned (om någon orkar läsa ända dit).


En gammal webbplats ska ersättas med en ny, modern.
Den nya är uppbyggd och klar i en subdomän.
Tanken var först att flytta den nya från subdomänen till rotdomänen (med hjälp av webbhotellet).
Den gamla (i Joomla) är manuellt installerad på webbhotellet (långt innan jag fick ansvaret för webbplatsen).
Den nya är byggd med WordPress, som är installerad med webbhotellets "Applications Installer", och administreras via webbläsaren.
En uppgradering av WordPress sket sig, och anledningen sägs vara att webbhotellets äldre plattform inte har stöd för senare versioner av WordPress (det kom ingen varning före). Adminpanelen fungerar, men en förnyad uppdatering fungerar inte.
Webbhotellet flyttade då några befintliga webbplatser till hotellets nyare plattform, men "installationen" försvann så nu ser det ut som att WordPress för den nya webbplatsen installerades manuellt (finns inte i Applications i Kontrollpanel, i nya plattformen). Uppgradering av WordPress fungerar inte heller efter flytten till den nyare plattformen.


All My Domains (i webbhotellets Kontrollpanel, fast inte den riktiga domänen):
   exempel.se
   new.exempel.se   (fritt att lägga till subdomäner i abonnemanget på webbhotellet, testa och leka)
   test.exempel.se     - " -


File Manager (i webbhotellets Kontrollpanel, fast inte den riktiga domänen):
   Root directory
   +  httpdocs        (här ser gamla webbplatsen, i Joomla, ut att finnas)
   +  new.exempel.se  (WordPress + uppladdade filer)
   +  test.exempel.se (WordPress + uppladdade filer)


Jag kan själv för lite för att våga mig på en flyttning, inklusive hantering av databasen och eventuella justeringar i någon konfigurationsfil. Och lite annat strul gör att jag tänker bygga om webbplatsen från början, då direkt knuten till den befintliga rotdomänen. När väl temat är anpassat så går det enkelt att ladda upp media igen, kopiera sidorna från den nya webbplatsen som nu finns i en subdomän, justera ett antal interna url'er och fixa menyn.


Trots lite strul så är jag rätt nöjd med att uppdateringen sket sig, så att den nybyggda webbplatsen nu finns på hotellets nyare plattform (bra för framtiden).


Den gamla webbplatsen behöver inte finnas kvar, men jag har tankat ned den så jag kan "surfa" till den i datorn (inte administrera). Dessutom hämtat bilder och dokument, med ftp, så allt gammalt finns tillgängligt om det behövs.


Nu kommer snart frågan:
Tanken är nu att göra en ny installation av WordPress, i Installatron (tror jag det kallas även i den nyare plattformen), och knyta den till rotdomänen "exempel.se". Förhoppnings tar den då över från den befintliga webbplatsen, kanske med någon kontrollfråga. Eller kan det vara så illa att man behöver begripa mer om diverse nödvändiga inställningar, i konfig-filer och kanske i Kontrollpanelen?


Har i övrigt haft bra kontakt med supporten, men just den här frågan har jag inte fått besvarad (trots upprepning).
Det är ju bara att testa, ska ju ändå bygga om, men kanske är någon redan bekant med hur den här hanteringen fungerar.

 

Lite övrigt:
Hittade många bra guider och tips hos www.wpbeginner.com (men nu ska en ren och fräsch webbplats trots allt byggas).
Några tillägg jag gillar:
Media Library Folders for WordPress (av Max Foundry),
   WordPress sparar som standard i mappar namngivna med år och månad (lite opraktiskt i längden).
TablePress (av Tobias Bäthge) där man kan göra rätt avancerade tabeller.
Classic Editor (av "WordPress Contributors"),
   så kan jag senare bekanta mig i lugn och ro med den nya editorn som dök upp efter uppdateringen av WordPress (i testdomänen) och som kommer att gälla för kommande installation.


 

Redigerad av ChristerE
Komplettering i den allra sista meningen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se om jag kommer ihåg hur dessa saker fungerar. I domänvärlden så har du en "domän" exempel.se och du har subdomäner www.exempel.se, en domän kan bara peka på något som kallas för A-record och det måste vara en ip-adress har jag för mig. En subdomän kan däremot peka på något som kallas CNAME vilket kan vara en annan domän.

 

Så du skulle kunna peka www.exempel.se till new.exempel.se med CNAME och på exempel.se lägga en redirect till www.exempel.se, jag har på något ställa gjort en sådan lösning för min https fanns bara på www och därför har jag på exempel.se en redirect till https://www.exempel.se fast den klurar ut vilken sida man var inne på så surfade man mot exempel.se/sida/bleh så hamnar man på https://www.exempel.se/sida/bleh Fast den där redirecten är kanske lite för krånglig att lösa utan allt för stor inverkan på själva siten. Jag löste det genom att min webbplats står bakom cloudflare och dom hanterar det där åt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev .M:

Nu ska vi se om jag kommer ihåg hur dessa saker fungerar...

 

Tack .M. Ser nu att jag borde beskrivit lite närmare, varit lite tydligare. När WordPress (eller annan applikation) installeras får man välja vilken domän/subdomän den ska knytas till. Man väljer i en lista med de domäner/subdomäner man har skapat (förutsatt att de finns på samma webbhotell, antar jag). Listan visar då även de som redan används för webbplatser.

 

När jag installerade webbplatserna för "new" och "test" så hade jag lagt till de subdomänerna först, och de var då lediga att använda. A-record och CNAME, m m, hanteras automatiskt när man lägger till subdomäner. Nu vill jag alltså göra en till installation av WordPress och välja exempel.se, och då "köra över" att den gamla webbplatsen redan är knuten till den domänen/webbadressen. Och det är här jag undrar vad som händer.

 

Förhoppningsvis är det okej (men det borde ju komma en varning). Den gamla webbplatsen går sen förmodligen inte att surfa till, men det spelar ingen roll i det här fallet. Så får man sen radera de filer och mappar som inte längre är aktuella. (Annars får man "flytta" den först.)

 

Ska också lägga till att www.exempel.se inte visas i några listor, varken i listan över skapade domäner eller när man installerar en ny applikation. Men den befintliga (gamla) webbplatsen nås både med www.exempel.se och exempel.se.

 

Webbhotellet är Ipeer, ifall någon är bekant med hur det fungerar där.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det borde gå förutsatt att du kan berätta för din nya wordpress installation att använda samma databas som den du satt upp nu. På så vis blir du inte av med något innehåll och du borde väl bara behöva kopiera in eventuellt nya mallar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev .M:

Jaha, det borde gå förutsatt att du kan berätta för din nya wordpress installation att använda samma databas som den du satt upp nu. På så vis blir du inte av med något innehåll och du borde väl bara behöva kopiera in eventuellt nya mallar osv.

 

Ja, jag tycker att det borde gå, och du tycks heller inte se några självklara problem med det. Jag får helt enkelt gå vidare och se vad som händer. Skulle där finnas någon blockering så borde det i alla fall inte vara så svårt att "rensa ut" det gamla som nu är knutet till rotdomänen.

 

Bra tips om databasen. I den gamla plattformen var det enkelt att klona en installation, inklusive databasen, och knyta den till en annan (sub)domän. Och processen skötte också om att justera interna länkar på webbplatsen. I den nya plattformen har jag inte hittat motsvarande kloning, men kopiera databaser ska gå att göra.

 

Men på grund av diverse småstrul efter migreringen till nya plattformen tänker jag bygga om hela nya webbplatsen från början (kommenterat i första inlägget). När temat är konfigurerat är det sen lätt att kopiera innehållet på sidorna, från den i en subdomän uppbyggda nya webbplatsen (då byggs också en ny och fräsch databas upp). Erfarna användare tycker kanske att detta verkar onödigt omständligt (som att gå över ån efter vatten), men just nu är det en lösning som passar mig bra. Bara lite nyfiken på vad som händer när jag väljer rotdomänen för en ny installation i Kontrollpanelens Applications. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
10 timmar sedan, skrev ChristerE:

Ja, jag tycker att det borde gå, …

 

Och det gjorde det också - så nu kan jag pusta ut!

 

Finns det en "Application" (som det kallas hos Ipeer) installerad via webbhotellets Kontrollpanel, så skyddas den webbadress som knutits till webbplatsen. En "Application" kan alltså användas i stället för att installera webbplatsen manuellt på hotellet.

 

För den aktuella webbadressen (rotdomänen) fanns ingen sådan "Application", så en ny sådan installation tog helt enkelt över domänen. Hade det funnits en sådan "Application" för den tidigare webbplatsen så hade den fått avinstalleras så hade det löst sig då också.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...