Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

Uppkoppling Tv

Rekommendera Poster

Undrar om man flyttar till en fastighet utan bredband - då skall man mao köra Tv via telefonen?

2) Vad kostar det (billigast utan bindningstid) obegränsat? 

3) Vad vinner man på inbyggd wi-fi i tv’n? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Ja, om man inte köper annan hårdvara. Men du blir beroende av att telefonen finns där, är laddad osv.

2) Telia tycks ha 409 kr/månad. Då ingår hårdvara som gör att du slipper använda telefonen.
De andra aktörerna torde ha liknande erbjudanden.

3) Du slipper dra en nätverkskabel till tv,n. Kör du via mobilen slipper du köpa en hårdvara som "gör om" trådlöst till trådat nät.
Kör du med den hårdvara som medföljer abonnemanget bör du kunna ansluta tv,n med kabel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan, skrev Mikael63:

1) Ja, om man inte köper annan hårdvara. Men du blir beroende av att telefonen finns där, är laddad osv.

2) Telia tycks ha 409 kr/månad. Då ingår hårdvara som gör att du slipper använda telefonen.
De andra aktörerna torde ha liknande erbjudanden.

3) Du slipper dra en nätverkskabel till tv,n. Kör du via mobilen slipper du köpa en hårdvara som "gör om" trådlöst till trådat nät.
Kör du med den hårdvara som medföljer abonnemanget bör du kunna ansluta tv,n med kabel. 

Men om jag nu behåller Tv’n 55LW450N från LG köper en Chromecast box - (går det till den modellen? Kan jag då via ”den” boxen dela med min telefon? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Finns det fast telefoni så kan man köra ADSL för internetanslutning.

Är det billigare och bättre? Om ”ja” är det då värt att koppla in fast telefoni? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Kan jag då via ”den” boxen dela med min telefon?

Det normala är att Chromecast och telefon är anslutna till samma trådlösa nätverk och att man påverkar, via telefonen, vad Chromecast ska "hämta" från internet.

Det går, åtminstone med min telefon, att låta mobilen både agera accesspunkt för Chromecast och styra den.

Jag skulle ha satsat på en 4G-lösning med router.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
18 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det normala är att Chromecast och telefon är anslutna till samma trådlösa nätverk och att man påverkar, via telefonen, vad Chromecast ska "hämta" från internet.

Det går, åtminstone med min telefon, att låta mobilen både agera accesspunkt för Chromecast och styra den.

Jag skulle ha satsat på en 4G-lösning med router.

Från Telia då? Samt fungerar det på den modell av Tv vi talar om?

Redigerad av Dag Erlandsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
55 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Är det billigare och bättre? Om ”ja” är det då värt att koppla in fast telefoni? 

Jag kan inte priser för ADSL-abonnemang och vet ändå mindre vilka hastigheter som man kan få just på det ställe du tänker på.

Man behöver inte använda eller betala för fast telefoni bara för att ha ADSL, det måste bara finnas telefonledningar som är anslutna till en telefonstation i andra änden samt en internetleverantör som vill koppla telefonledningarna vidare till internet.

Vi kan inte heller veta vad det är för täckning när det gäller mobilt bredband på det stället och för olika operatörer, och därmed vilka hastigheter du kan få över mobilt bredband.

30 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Samt fungerar det på den modell av Tv vi talar om?

Teveapparater bryr sig inte om på vilket sätt internet kommer till huset, de ska bara ha antingen en nätverkskabel eller trådlöst nätverk mot något som fungerar som en router. Vad som händer på andra sidan routern bryr de sig inte om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Jag kan inte priser för ADSL-abonnemang och vet ändå mindre vilka hastigheter som man kan få just på det ställe du tänker på.

Man behöver inte använda eller betala för fast telefoni bara för att ha ADSL, det måste bara finnas telefonledningar som är anslutna till en telefonstation i andra änden samt en internetleverantör som vill koppla telefonledningarna vidare till internet.

Vi kan inte heller veta vad det är för täckning när det gäller mobilt bredband på det stället och för olika operatörer, och därmed vilka hastigheter du kan få över mobilt bredband.

Teveapparater bryr sig inte om på vilket sätt internet kommer till huset, de ska bara ha antingen en nätverkskabel eller trådlöst nätverk mot något som fungerar som en router. Vad som händer på andra sidan routern bryr de sig inte om.

Men hur kollar jag om modellen ifråga har en nätverksingång? Eller räcker det med en USB ingång? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda tevemodell du har nämnt är 55LW450N från LG. Gäller det den?

Om vi som exempel tänker oss att man tittar på ett teveabonnemang från Telia för ADSL eller mobilt bredband så innebär det att man från Telia köper en av deras teveboxar. I ena änden av teveboxen stoppar man en nätverkskabel från routern och i den andra ansluter man teven, ofta med HDMI-kabel. En del teveboxar har även SCART-utgång för teven.

Det kan också vara bra mottagning för marksänd teve på det stället och då kan man i stället skaffa ett teveabonnemang från Boxer, vars tevebox har en antenningång i stället för nätverkskabel.

Läs om avsnitten TV-sändningar, Nätverk och Mobilt i Kjells lärobok: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/mottagning-av-markbunden-tv/tv-antenner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Den enda tevemodell du har nämnt är 55LW450N från LG. Gäller det den?

Om vi som exempel tänker oss att man tittar på ett teveabonnemang från Telia för ADSL eller mobilt bredband så innebär det att man från Telia köper en av deras teveboxar. I ena änden av teveboxen stoppar man en nätverkskabel från routern och i den andra ansluter man teven, ofta med HDMI-kabel. En del teveboxar har även SCART-utgång för teven.

Det kan också vara bra mottagning för marksänd teve på det stället och då kan man i stället skaffa ett teveabonnemang från Boxer, vars tevebox har en antenningång i stället för nätverkskabel.

Läs om avsnitten TV-sändningar, Nätverk och Mobilt i Kjells lärobok: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/tv-teknik/mottagning-av-markbunden-tv/tv-antenner

Tack! Ja det är den modellen som du nämner av Tv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
34 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Men hur kollar jag om modellen ifråga har en nätverksingång?

Av manualen framgår att LW55 inte har RJ45 (nätverksanslutning)

Står inget om att den har, eller inte har, möjlighet till trådlös anslutning.

Oavsett är lösning med Chromecast, Apple TV, Android TV att föredra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Är inte kopparnätet under avveckling?

/ Jari

Telia vill väl det men det verkar inte gå fort i alla fall, och det beror ju också var i landet det gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Av manualen framgår att LW55 inte har RJ45 (nätverksanslutning)

Står inget om att den har, eller inte har, möjlighet till trådlös anslutning.

Oavsett är lösning med Chromecast, Apple TV, Android TV att föredra.

Så man kan inte med USB koppla den till chromecast boxen och via den komma ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Chromecast är ju så liten, typ som ett USB-minne, att det blir lite tokigt att kalla den för en box. Men en Chromecast stoppar man in i ett av tevens HDMI-uttag (sen kan man om man vill dessutom ansluta den till USB-uttaget för strömförsörjning men det är inget krav).

Dock skulle väl denna tråd handla om internetuppkoppling och inte om hur man använder Chromecast till en teve.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

och via den komma ut?

Jag tycker vi kan fastslå att TV,n i sig inte ska anslutas till något nätverk/internet.

Dels tycks den sakna funktion för det, dels gäller det, för att det ska vara någon vits, att den verkligen är en smart smart-tv som direkt kan hantera alla playkanaler, Netflix, Viaplay/Viafree, Youtube osv. och dessutom har kapacitet att uppdatera sig vid behov när tjänsteleverantörernas tjänster utvecklas.

Om vi återkopplar till fråga 1 & 2 så antar jag att du @Dag Erlandsson har någon form av behov av att med en dator ansluta dig till internet för andra ändamål än just tv-tittande?

Då behövs ju "ändå" någon form av internetuppkoppling och är det så att du väljer att låta mobilen vara accesspunkt och tycker att det fungerar bra, ja då kan det ju fungera bra den vägen för tv-tittande. Om du flyttar till annan fastighet så kan ju telefonen få tjänstgöra som just det till en början och senare fundera över övriga alternativ.

För val av utrustning för själva tv-tittandet är det lämpligt att fortsätta i din tråd om det.

https://eforum.idg.se/topic/358206-smart-tv/

Frågorna ligger i olika kategorier och kanske läses mer av "olika" medlemmar för respektive kategori, att du kan få fler synpunkter om val av utrustning för tv i den andra tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Billig Andorid-Box --------- | HDMI | -------> Tv

Sedan kan du ge AndoridBoxen internet access från vadsomhelst & avlastar din tv genom att bara bearbeta grafiken/ljudet..

Redigerad av Phenomen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...