Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MvS

Variabel ikon efter filtyp i Exceltabell

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla Excelfantaster!

Jag har ett lite klurigt problem som jag undrar om någon kan lista ut hur man ska gå tillväga för att lösa.

Har en arbetsbok med förteckning över en mängd olika dokument sorterade på år de skapats. Årtalen är på 21 separata flikar (1998 - 2018). Som en liten finess hade jag tänkt att en ikon på filändelsen visas efter varje dokument beroende på vilket filformat det handlar om; Är det en t ex pdf-fil ska en pdf ikon visas och om det är en Word-fil ska en Word-ikon dyka upp etc. Det handlar om inalles 13 olika dokumenttyper som jag vill ska automatisk tilldelas en liten ikonbild och eftersom detta ska vara ett levande dokument kommer filerna att ändras successivt varför jag då vill att Excel uppdaterar med rätt ikon om och när en post uppdateras!

Jag har själv kommit så långt att jag lagt alla 13 ikonerna på en separat flik samt namngett dem i namnhanteraren. Har också skapat en namnrymd åt "Ikoner" med värdet INDIREKT + årtal (fliknamn) samt tabellkolumn (t ex =INDIREKT(2018![Filtyp]) ) men det fungerar inte!

Någon som har en Quick-Fix till detta lilla problem?

Redigerad av MvS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men det funkade inte heller. Bland annat så finns överhuvudtaget inte alternativet Klistra in bildlänk så länge man står i tabellen, endast om jag väljer en cell utanför tabellstrukturen! Då jag i alla fall prövar det senare (dvs klistra in bildlänk utanför tabellstrukturen) och sen ska ange t ex =pdf i formulärfältet så blir resultatet Ogiltig Referens!

Jag börjar misströsta om att detta är ens möjligt med så pass många tabeller jag har i arbetsboken...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt så är Excel inte skapt för detta så du svävar nog lite högt med ditt mål. Och det där alternativet blir snabbt stort och svårhanterat.

Ett annat alternativ är att använda VBA för det. Definiera upp bilder via namn.

Adressera dem via mySheet.Shapes("myShape")

då kan du sedan med VBA kopiera in denna bild på det blad du vill, där du vill ha den.

men hur Excel reagerar med 100 bilder på samma blad, över flera blad, vet jag inte. Kan bli för mycket för Excel att hantera.

Färgkoda celler på filtyp? Bryta ut filändelse och visa i egen cell, större? Översätta filhändelse till klass av fil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
22 timmar sedan, skrev Monshi:

Färgkoda celler på filtyp? Bryta ut filändelse och visa i egen cell, större?

Ja, som kombo. Använda Words blåa färg för dokument, Excels gröna färg för kalkylblad, Adobes röda färg för PDF.

Fast 13 stycken...

Är det "lättare" att infoga tecken?  Eller använda en "teknisk font" och bara tilldela en bokstav?

Typ:

https://www.fontspace.com/google/noto-emoji/41785/charmap

Redigerad av Mikael63
lagt till länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strunta i det eller kör med M&M's sista förslag.

Problem:

1. Du måste redan ha en bild när du skriver in  =pdf i formelfältet för att länka ikonen till en cellavbildning.

Du kan inte skriva in adressen direkt i en cell (då får du värdet i cellen, inte bilden). Så om du har 1000 filnamn måste du klistra in 1000 bilder och fixa adressen på något sätt.

2 En länkad bild kan bara länkas med en direkt adress eller ett namngivet område.

Så du kan inte ha en formel som hittar bilden för filändelsen. Det krävs en namngiven formel FÖR VARJE bild du skapar. dvs inte 13 namngivna områden utan en per rad (1000?)

Här har du ett pedagogiskt exempel (onödigt många namngivna områden. behövs bara ett (kolla kommentarerna)). Men det handlar bara om EN ikon/flagga som skall visas och det är i den typen av situationer som det funkar hyggligt.

https://www.youtube.com/watch?v=wlW2UKml9CY

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack alla för intressanta svar!

Jag har efter att tagit del av era tips kommit till insikt att detta är ett företag som kommer att ta mer tid och kraft än vad som nyttan kommer att ge så jag lägger helt enkelt ner just denna ambition!

Redigerad av MvS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...