Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

Nyfiken på Linux?

Rekommendera Poster

Mikael63

Ubuntu drar i väg åt "fel" håll enligt Mint-teamet. Det är därför man håller LMDE vid liv om man behöver bryta helt med Ubuntu och gå direkt på Debian.

Jag kan hålla med om att Mint är "boring". Det finns ju "färdiga" teman att hämta och installera men det är inte så stor variation på dessa och det är ofta inte ett "helt" tema. Ett tema i Mint består av fönsterramar, ikoner, kontroller, muspekare samt skrivbord och oftast är det tema man hämtar bara "skrivbord". Muspekare kan jag köpa att det är standard men de övriga vill jag ska hänga ihop.

Cinnamox har några snygga teman som hänger ihop förutom muspekare och ikoner. Ikoner kan man dock alltid matcha med de som finns sedan tidigare.

I juletid brukar jag byta till Cinnamox-Rosso-Cursa ;)

https://cinnamon-spices.linuxmint.com/themes/view/Cinnamox-Rosso-Cursa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
vohubbe
4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ubuntu drar i väg åt "fel" håll enligt Mint-teamet. Det är därför man håller LMDE vid liv om man behöver bryta helt med Ubuntu och gå direkt på Debian.

Jag kan hålla med om att Mint är "boring". Det finns ju "färdiga" teman att hämta och installera men det är inte så stor variation på dessa och det är ofta inte ett "helt" tema. Ett tema i Mint består av fönsterramar, ikoner, kontroller, muspekare samt skrivbord och oftast är det tema man hämtar bara "skrivbord". Muspekare kan jag köpa att det är standard men de övriga vill jag ska hänga ihop.

Cinnamox har några snygga teman som hänger ihop förutom muspekare och ikoner. Ikoner kan man dock alltid matcha med de som finns sedan tidigare.

I juletid brukar jag byta till Cinnamox-Rosso-Cursa ;)

https://cinnamon-spices.linuxmint.com/themes/view/Cinnamox-Rosso-Cursa

OK, få se vad framtiden ger ....just nu känns det ok för mej med Ubuntu, jag gillar just nu att man måste tänka lite och fixa till saker och ting, de är då jag lär mej...

BTW har 2 datorer med Mint 20 och ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vohubbe
21 timmar sedan, skrev vohubbe:

OK, få se vad framtiden ger ....just nu känns det ok för mej med Ubuntu, jag gillar just nu att man måste tänka lite och fixa till saker och ting, de är då jag lär mej...

BTW har 2 datorer med Mint 20 och ...

Har testat LMDE igen..men tycker den är lika "boring" som mint... kör ett tag till på ubuntu cinnamon ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
2 timmar sedan, skrev vohubbe:

Har testat LMDE igen..men tycker den är lika "boring" som mint... kör ett tag till på ubuntu cinnamon ..

Ja, LMDE är väl mer "boring" än ex. Mint Cinnamon.

Men den är också, i sin nuvarande form, att i huvudsak vara en stabil utgåva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thirteen

Frågar lite nyfiket efter en ”snygg” motsats, som nödvändigtvis inte behöver vara en rekommenderad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

@Hakinger gillar Deepin för dess "snygghet" (och jag kan hålla med där, jag har också testat) men inte för dess ursprungsland.

Jag skulle gärna se en applikation som så att säga hanterar tema på ett tillförlitligt sätt.

De tema som finns (åtkomliga) via Mints inbyggda tema-hanterare är som sagt begränsade men det torde finnas massvis med andra teman där ute på nätet. Visst, om man vet vad man gör kan man säkert lägga in dem men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger
Postad (redigerade)
15 timmar sedan, skrev Thirteen:

Frågar lite nyfiket efter en ”snygg” motsats, som nödvändigtvis inte behöver vara en rekommenderad.

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

@Hakinger gillar Deepin för dess "snygghet" (och jag kan hålla med där, jag har också testat) men inte för dess ursprungsland.

Ja, jag älskar estetiken och är imponerad av arbetet med detaljerna. Men använder inte det längre för jag har problem med min "paranoia" mot Kinas regim och de [spion] lagar som inhemska företag i Kina måste följa. Nuförtiden använder jag MXKDE som är MX-linux (debianbaserad vars skrivbordsmiljö är baserad på KDE skrivbordsmiljö och som jag finner snygg också. Men framförallt för att den för mig är lika stabil som Mint, såpass att det nästan blir tråkigt :P
KDE
har många olika teman i dess tema-hanterare (och ännu fler finns att ladda ner från nätet) och går att finslipa mycket, man kan få den att påminna om deepin utseendemässigt om man vill då folk gjort egna teman (men blir naturligtvis inte som originalet) Men en del tycker att man har för många valmöjligheter och har lite svårt att hitta hur man gör det.

Det finns dock en fristående deepin-distro: UbuntuDDE. Den baseras som namnet säger på Ubuntu istället för debian men gjord av entusiaster utanför Kina.

Redigerad av Hakinger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...