Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyfiken på Linux?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ubuntu drar i väg åt "fel" håll enligt Mint-teamet. Det är därför man håller LMDE vid liv om man behöver bryta helt med Ubuntu och gå direkt på Debian.

Jag kan hålla med om att Mint är "boring". Det finns ju "färdiga" teman att hämta och installera men det är inte så stor variation på dessa och det är ofta inte ett "helt" tema. Ett tema i Mint består av fönsterramar, ikoner, kontroller, muspekare samt skrivbord och oftast är det tema man hämtar bara "skrivbord". Muspekare kan jag köpa att det är standard men de övriga vill jag ska hänga ihop.

Cinnamox har några snygga teman som hänger ihop förutom muspekare och ikoner. Ikoner kan man dock alltid matcha med de som finns sedan tidigare.

I juletid brukar jag byta till Cinnamox-Rosso-Cursa ;)

https://cinnamon-spices.linuxmint.com/themes/view/Cinnamox-Rosso-Cursa

 

OK, få se vad framtiden ger ....just nu känns det ok för mej med Ubuntu, jag gillar just nu att man måste tänka lite och fixa till saker och ting, de är då jag lär mej...

BTW har 2 datorer med Mint 20 och ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev vohubbe:

OK, få se vad framtiden ger ....just nu känns det ok för mej med Ubuntu, jag gillar just nu att man måste tänka lite och fixa till saker och ting, de är då jag lär mej...

BTW har 2 datorer med Mint 20 och ...

Har testat LMDE igen..men tycker den är lika "boring" som mint... kör ett tag till på ubuntu cinnamon ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vohubbe:

Har testat LMDE igen..men tycker den är lika "boring" som mint... kör ett tag till på ubuntu cinnamon ..

Ja, LMDE är väl mer "boring" än ex. Mint Cinnamon.

Men den är också, i sin nuvarande form, att i huvudsak vara en stabil utgåva.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Hakinger gillar Deepin för dess "snygghet" (och jag kan hålla med där, jag har också testat) men inte för dess ursprungsland.

 

Jag skulle gärna se en applikation som så att säga hanterar tema på ett tillförlitligt sätt.

De tema som finns (åtkomliga) via Mints inbyggda tema-hanterare är som sagt begränsade men det torde finnas massvis med andra teman där ute på nätet. Visst, om man vet vad man gör kan man säkert lägga in dem men...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Thirteen:

Frågar lite nyfiket efter en ”snygg” motsats, som nödvändigtvis inte behöver vara en rekommenderad.

 

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

@Hakinger gillar Deepin för dess "snygghet" (och jag kan hålla med där, jag har också testat) men inte för dess ursprungsland.

Ja, jag älskar estetiken och är imponerad av arbetet med detaljerna. Men använder inte det längre för jag har problem med min "paranoia" mot Kinas regim och de [spion] lagar som inhemska företag i Kina måste följa. Nuförtiden använder jag MXKDE som är MX-linux (debianbaserad vars skrivbordsmiljö är baserad på KDE skrivbordsmiljö och som jag finner snygg också. Men framförallt för att den för mig är lika stabil som Mint, såpass att det nästan blir tråkigt :P
KDE
har många olika teman i dess tema-hanterare (och ännu fler finns att ladda ner från nätet) och går att finslipa mycket, man kan få den att påminna om deepin utseendemässigt om man vill då folk gjort egna teman (men blir naturligtvis inte som originalet) Men en del tycker att man har för många valmöjligheter och har lite svårt att hitta hur man gör det.

Det finns dock en fristående deepin-distro: UbuntuDDE. Den baseras som namnet säger på Ubuntu istället för debian men gjord av entusiaster utanför Kina.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
1 timme sedan, skrev Thirteen:

Inspirerar till att använda Linux oftare ?

https://www.youtube.com/watch?v=l9YxTXDiiFY 

Den var bra, riktigt jäkla pedagogiskt, smart och använda ungarna som "distraktion" :) Provade även sätta på automatisk översättning till svenska, och det funkar ganska bra om man inte är så bra på engelska.

Blev faktiskt sugen på att börja kolla på vad man kan göra med en rasperry.

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Stefan Eklinder

Jag brukar välja efter hur snyggt operativsystemet ser ut numera.  ?  Sedan blir det en LiveCD för att testa att allt fungerar som väntat. Dyker sedan den där känslan upp i magen att den där disten vill jag verkligen prova. Ja, då är det bara att "slänga in" den på datorn. MX Linux är en sådan dist.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Stefan Eklinder:

Jag brukar välja efter hur snyggt operativsystemet ser ut numera.  ?  Sedan blir det en LiveCD för att testa att allt fungerar som väntat. Dyker sedan den där känslan upp i magen att den där disten vill jag verkligen prova. Ja, då är det bara att "slänga in" den på datorn. MX Linux är en sådan dist.

Ja, jag har använt den i över ett år nu och den är framförallt pålitlig, även deras KDE version, vilken jag annars alltid haft något problem med på andra distron. Men jag antar att man betalar stabiliteten med att det och en del andra saker är "gamla" då den bygger på debian stable. Den är t.ex. inget jag lyckats spela avancerade windows-spel på steam med, tyvärr.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Linux känns som helhet inte som något operativsystem du använder för spel. Efter att ha gått igenom menyerna på dom distributionerna jag testat och haft, så verkar det mest vara för folk som är mycket tekniskt intresserade. Fedora verkar vara ett exempel och MX Linux hamnar inte långt efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Stefan Eklinder:

Linux känns som helhet inte som något operativsystem du använder för spel. Efter att ha gått igenom menyerna på dom distributionerna jag testat och haft, så verkar det mest vara för folk som är mycket tekniskt intresserade. Fedora verkar vara ett exempel och MX Linux hamnar inte långt efter.

Nej, Linux har väl aldrig associerats med storsäljande spel. Men spel som är gjorda direkt för Linux fungerar mycket bra, men de är gratis och oftast gjorda av entusiaster så de har inte samma resurser.

Steam utvecklar sen några år "Proton" -modulen för att man enkelt ska kunna spela AAA spel avsedda för Windows även i Linux.
Det är inte så svårt egentligen, man bara aktiverar betaversionen av Proton i Steam. När det väl fungerar så är den största skillnaden egentligen att spelen laddas mycket snabbare i Linux har jag märkt.
Men du kanske tänker på Wine eller Lutris? De är bökiga och som kräver att man har intresse att hålla på och tweaka för att få dem att fungera, jämfört med Steam Proton.

Det finns många avancerade windowsspel som fungerar bra i Steam för Linux, men mycket verkar hänga på vilken distro man har, och vilken version av Proton. Den som fungerat bäst för mig i spel som Witcher 3, Shadows of Mordor, Civilization 5, Skyrim och No man sky var faktiskt debian-baserade deepin (för ett par år sedan ska väl nämnas). Jag har inte provat rena Ubuntu, vilket jag har för mig är den som Steam har som referens när de utvecklar modulen.
Har senaste månaderna kört PopOS också, men den har lite hack i spelet, tar förvisso bara någon bråkdels sekund typ varannan minut men irriterande i den typ av spel jag spelar..

Och ja, det krävs intresse att lära sig något nytt och om sig från Windows, för Linux är inte Windows, även om en del distros försöker göra övergången så enkel som möjligt för den intresserade användaren. Fedora har jag inte provat, den likt Suse, Manjaro, Mandriva är utanför min bekvämlighetszon då jag är inkörd på debian-språket (jag är då mycket tekniskt intresserad, men lite stelbent :) ). Linux Mint, men även MX-linux behöver man inte vara så tekniskt kunnig i egentligen om man bara använder datorn till det de flesta använder den till och inte håller på och testar olika saker. Men som med allt annat handlar det om intresse i första hand.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jovisst, men jag har lite svårt att tänka mig att den "vanliga" Svensson, som bara vill sätta igång en dator och den ska fungera att sitta och meka med en Linuxdistribution. När något inte fungerar som det ska under en Linuxdistribution blir du oftast sittande med terminalen. Att se den "vanliga" Svensson sitta där har jag svårt att tänka mig.

 

Linux var också vad jag minns från början lite nördigt att hålla på med. Senare har det blivit allt enklare att syssla med och mindre nördigt. Alltfler flyr också till Linux för att slippa allt strul med Windows.

 

22 minuter sedan, skrev Hakinger:

Men du kanske tänker på Wine eller Lutris?

 

I alla fall Wine som jag hållit på med för att få ett och annat Windowsprogram att fungera under Linux  kan vara väldigt tålamodskrävande och kräver en hel del mekande.

Redigerad av Stefan Eklinder
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Stefan Eklinder:

sittande med terminalen

Ungefär som med Kommandotolken i Windows. 

Exempelvis

SFC /scannow

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Stefan Eklinder:

Jovisst, men jag har lite svårt att tänka mig att den "vanliga" Svensson, som bara vill sätta igång en dator och den ska fungera att sitta och meka med en Linuxdistribution. När något inte fungerar som det ska under en Linuxdistribution blir du oftast sittande med terminalen. Att se den "vanliga" Svensson sitta där har jag svårt att tänka mig.

 

 

Jotack, i alla fall Wine som jag hållit på med för att få ett och annat Windowsprogram att fungera under Linux  kan vara väldigt tålamodskrävande och kräver en hel del mekande.

Jag förstår vad du menar. Det är det många är rädda för. Sen att de är minst lika handfallna när windows krånglar har jag märkt, inte sällan efter en uppdatering, tycks de inte tänka på :)
Jag har försökt förklara för vänner att det är väldigt sällan det blir några problem med de Linux-distron som jag förespråkar jämfört med Windows, om man nu inte är som jag som testar en massa saker.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ungefär som med Kommandotolken i Windows. 

Exempelvis


SFC /scannow

 

Kommandotolken i Windows förefaller barnsligt enkelt i jämförelse med terminalen i Linux.  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Stefan Eklinder:

Kommandotolken i Windows förefaller barnsligt enkelt i jämförelse med terminalen i Linux.  ?

Det är ju tur att proffsen har Powershell då i stället.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det är ju tur att proffsen har Powershell då i stället.

Jag har ingen aning om hur proffsen jobbar med Windows, men terminalen i Linux styr du mer eller mindre allt som du vill ska hända i datorn. Allt från att installera program till att reda ut problem som uppstått vid en installation.

 

Ett enkelt nätverksproblem som jag fick fanns där inget att be för än att sitta och knacka kommandon i terminalen, för att reda upp problemet. I Windows var det i alla fall förr att ta bort hela nätverket i nätverksinställningarna. Starta om och Windows hade hittat det på nytt.

 

Linux är inte lika enkelt. Gör du fel får du verkligen ångra det rejält i Linux. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Stefan Eklinder:

Linux är inte lika enkelt.

Det hade varit intressant att procentuellt kunna jämföra antalet problemtrådar här på eforum, Windows vs. Linux.

Alltså där man tar hänsyn till antalet Windowsanvändare (här) och antalet Linuxanvändare (här).

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag nog en "normal användare" i princip lika bra kan köra linux mint som windows 10.
Vill man inte göra avancerade saker i linux så behöver man inte. Detsamma gäller windows.
Vill man däremot fördjupa sig i t.ex. serverfunktioner/nätverk/protokoll m.m. så är nog linux att föredra.
Jag själv är ingen avancerad linuxanvändare men kanske lite mer än en "vanlig användare".
Klantar jag till något i linux, eller vill göra något "avancerat", så räcker det oftast med en googling för att hitta lösningen.
Jag kan inte påstå att detsamma gäller windows faktiskt.
Nu har jag i princip bara kört linux Mint men min uppfattning är att det bara rullar på smärtfritt, även efter uppdateringar.
Senast idag slutade webcamen i en lite äldre laptop fungera efter en windowsuppdatering. Jag tror inte den slutat fungera efter en linuxuppdatering.
Min uppfattning är att om linux krånglar så är lösningen bara en googling bort. Om windows krånglar så blir man förmodligen gråhårig innan man hittat lösningen. :)
(skrivet av en som använder windows 90% och mint 10%)

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev smeghead:

Min uppfattning är att om linux krånglar så är lösningen bara en googling bort. Om windows krånglar så blir man förmodligen gråhårig innan man hittat lösningen. :)
(skrivet av en som använder windows 90% och mint 10%)

Det är min erfarenhet också. Man kan ju googla efter svar på windowsproblem också. Men min erfarenhet är att det finns så många fler förslag på vad man kan testa när det kommer till Windows så det tar ofta ganska lång tid. Vid linuxproblem finns inte så många alternativ så jag löser problemet snabbare, just med något kommando i terminalen, som man bara klipper och klistrar in. Bara man beskriver problemet detaljerat så finns det i princip alltid någon som har lösningen. De linuxanvändare som hänger på forum är ofta väldigt kunniga och villiga att hjälpa till, särskilt i distronas egna forum.
Sen om man använder t.ex. Timeshift så kvittar det om man skulle göra fel av okunskap eftersom man då bara startar om och får det ogjort.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev smeghead:

även efter uppdateringar.

Ja, det verkar vara sällsynt att en uppdatering ställer till med något elände i (åtminstone) Linux Mint. Kanske lite mer vanligt med Ubuntu(?) och troligen mer sällsynt med Debian.

För Windows tycker jag att många frågor, eller problem då, uppstår efter en Windowsuppdatering.

 

En uppgradering, typ från Mint 19.3 till Mint 20 kan ibland stöka till vissa saker.

 

Har kanske skrivit detta redan men min erfarenhet, baserad på egen erfarenhet och på inlägg i Mintforumet, är att det mesta flyter på per automatik men två saker kan krångla och då kan de krångla rejält;

Skrivare och trådlösa nätverkskort.

En riktig gammal skrivare kan vara hopplös att få ordning på.

Ett nätverkskort som fungerar (ex. i Windowsmiljö) kan kräva en hel del handpåläggning för att fungera. Det kan ofta vara så att det är enklare att köpa ett nytt nätverkskort á USB i stället.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...