Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilt bredband från Telia


TomV
 Share

Rekommendera Poster

Eftersom jag inte har möjlighet till fast bredband i sommarstugan är det löst på enklast möjliga sätt med ett mobilt bredbandsabonnemang hos Telia och ett USB 4G modem.

Jag har nu fått ett brev från Telia som uppmanar till att uppdatera mjukvaran i modemet senast 30 april annars riskerar antingen att det fungerar sämre eller inte alls.

Tittar man lite närmare på visar det sig dessutom att för att kunna uppdatera mjukvaran i modemet måste man ha tillgång till en dator med Windows 7 eller tidigare vilket jag inte ens hade när abonnemanget med USB-modem tecknades.

Alltså har man fyra veckor på sig att antingen överge Telia eller byta USB-modemet mot någon av de tre routrar med inbyggt 4G modem som de saluför.

Eftersom jag aldrig haft någon trådlös router tidigare och tiden är knapp fram till 30 april har jag ett par dumma frågor som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med.

 

Om man väljer Telia måste första stegen vara att flytta över SIM-kortet från USB-modemet, ansluta och starta routern.

Behöver man göra någon form av åtgärd i datorn?

 

Idag startar jag mitt mobila bredband genom att klicka på en ikon i verktygsfältet och får upp en skärm med rubrik NÄTVERK och tre underrubriker.

Under underrubrilk MOBILT BREDBAND finns idag mitt mobila bredband och det är bara att aktivera och ange en PIN-kod.

En annan rubrik är WI-FI och därunder finns ett antal nätverk som jag aldrig använder.

I den bästa av världar skulle routern, när man startat den, dyka upp under WI-FI och kan aktiveras på motsvarande sätt.

SSID och lösenord som behövs för identifikationen förutsätter jag levereras tillsammans med routern.

 

Det jag funderar över är om det är så enkelt eller man måste göra någon form av konfigurering i datorn för att den skall hitta routern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder i bilen en sådan 4G-router från Telia.

Lösenordet till dess trådlösa nätverk finns tryckt på routern, bakom luckan för batteri & SIM-kort.

 

1 timme sedan, skrev TomV:

I den bästa av världar skulle routern, när man startat den, dyka upp under WI-FI och kan aktiveras på motsvarande sätt.

SSID och lösenord som behövs för identifikationen förutsätter jag levereras tillsammans med routern.

 

Det jag funderar över är om det är så enkelt

Ja, det är så enkelt.

 

1 timme sedan, skrev TomV:

måste man ha tillgång till en dator med Windows 7 eller tidigare

Nej, svårt att tro det. Windows7 eller SENARE måste det vara skrivet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Ja, det är så enkelt.

 

Jag tackar och bockar!

 

> Nej, svårt att tro det. Windows7 eller SENARE måste det vara skrivet?

 

Även jag hade svårt att tro att det kunde vara sant och har därför frågat flera gånger,  men de  vidhåller att det inte går att uppdatera med senare än  Windows 7. Dessutom skyller de på Huawei.

 

Ett par citat ut svaren från Telia.

Svar 1:

Modellen E3276 är extra klurig att uppdatera eftersom kompatibiliteten med nyare operativsystem är ytterst begränsad. 

Mitt bästa tips blir att försöka uppdatera USB-stickan från en äldre dator som använder windows 7 eller tidigare.

Förstår att det känns onödigt krångligt men vi håller en dialog med Huawei hur vi kan lösa uppdateringen på ett smidigare sätt.

Svar 2:

Förstår att detta kan vara rätt så jobbigt men då Huawei inte vill hålla en stadig dialog kan vi Telia inte göra så jätte mycket då det är dom som äger hårdvaran och sköter uppdatering osv.

Men det är som min tidigare kollega skrev om du har möjlighet att ta fram en dator med windows 7 så kommer denna installation inte vara några problem att genomföra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ja då blir det väl ett lätt beslut, att överge gammal hårdvara som saknar stöd för nyare OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, beslutet blir enkelt.

Vitsen med att uppdatera USB-modemet hade varit att man hade undvikit en deadline om fyra veckor och kunnat låta det ta sin tid att hitta den optimala långsiktiga routerbaserade lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...