iTompalinen Postad 4 april, 2019 Share Postad 4 april, 2019 Hej Har en Netgear ReadyNas 104 Jag har uppsatt så att jag får mail om något är fel. Senaste veckorna så har jag fått detta meddelande. Användningen av systemvolymen root är 96 %. Det här tillståndet brukar inte uppstå under normala förhållanden. Kontakta teknisk support. På server finns det tillräckligt med utrymme 1,3 TB och jag kan inte hitta något som felaktigt förutom meddelandet som finns i loggen. Har Googlat på meddelandet men får ingen träff. Nedan, meddelande i loggen Nedan översikt av Utrymme Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 5 april, 2019 Share Postad 5 april, 2019 Nu kan jag väldigt lite om NAS så jag uppskattar om andra rättar eller kompletterar det jag skriver men jag skulle tro att "systemvolymen root" och "data" är två olika saker, "root" är där operativsystemet och programmen ligger medan "data" är utrymmet för dina egna filer. Hur gammal är din NAS? När man söker finns det många som fått samma felmeddelande och i den här tråden i Netgears forum tipsas det om att det beror på antivirusprogrammet och det skrivs om orsaken till varför root-utrymmet håller på och tar slut samt beskrivs hur man åtgärdar det: https://community.netgear.com/t5/Using-your-ReadyNAS-in-Business/System-volume-root-s-usage-is-xx-This-condition-should-not-occur/td-p/1722229 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
iTompalinen Postad 5 april, 2019 Trådskapare Share Postad 5 april, 2019 3 timmar sedan, skrev Cecilia: Nu kan jag väldigt lite om NAS så jag uppskattar om andra rättar eller kompletterar det jag skriver men jag skulle tro att "systemvolymen root" och "data" är två olika saker, "root" är där operativsystemet och programmen ligger medan "data" är utrymmet för dina egna filer. Hur gammal är din NAS? När man söker finns det många som fått samma felmeddelande och i den här tråden i Netgears forum tipsas det om att det beror på antivirusprogrammet och det skrivs om orsaken till varför root-utrymmet håller på och tar slut samt beskrivs hur man åtgärdar det: https://community.netgear.com/t5/Using-your-ReadyNAS-in-Business/System-volume-root-s-usage-is-xx-This-condition-should-not-occur/td-p/1722229 Tack Cecilia, låter som troligt att det är problemet ska testa. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cecilia Postad 5 april, 2019 Share Postad 5 april, 2019 Kom gärna tillbaks och berätta, dels är det kul att få veta om tips hjälper och dels kan det ju vara bra för någon som får samma problem i framtiden att veta. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Solution iTompalinen Postad 1 Maj, 2019 Trådskapare Solution Share Postad 1 Maj, 2019 Efter mycket om och men så är problemet löst. Provade först med PuTTY men lyckades inte logga in testade med FileZilla men lyckades inte logga in. Till slut kom jag på att testa PowerShell och då kom jag in på en gång, sedan gällde det att hitta rätt kommando och när jag hittade rätt där gick det bra. https://community.netgear.com/t5/Using-your-ReadyNAS-in-Business/System-volume-root-s-usage-is-90-RN102/m-p/1723405#M178497 inlägg från StephenB då var det inga problem. Mikael63 reagerade på detta 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster