Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Herr Hall

LÖST Kan inte ansluta till nätverket via repeater

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en ASUS RT-AC66U Router till mitt nätverk, som fungerat utmärkt i ett antal år.

För att täcka upp hela huset har jag en repeater, som även den har fungerat utan bekymmer.

 

Men igår upptäckte jag att jag plötsligt inte hade något fungerande nätverk via repeatern.

Jag testade att starta om dator och repeater. Men samma problem. Det fungerade några minuter, sen bröts kopplingen mot internet.

Jag testade med Iphone, laptop och stationär dator...samma problem.

 

Jag gjorde en reset på repeatern, ingen skillnad. Jag gjorde en reset på routern och repeatern igen.

Det som händer nu är att det fungerar utmärkt om jag är ansluten direkt mot routern.

Men när jag ansluter mot repeatern fungerar det inte att komma ut på internet. Dessutom har det även blivit så att det inte går att ansluta mot routern alls.

Datorn hittar nätverket via repeatern, men kan inte ansluta.

 

Jag har dessutom testat tre olika reapeaters, med olika fabrikat. Alla med samma problem...hjälp!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gått igenom inställningarna i routern så att de fortfarande stämmer med inställningarna i repeatern efter att du gjorde en reset av routern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

TS skriver: "Jag har en ASUS RT-AC66U Router till mitt nätverk, som fungerat utmärkt i ett antal år. "

 

Känner igen detta. På en RT-N66U. Men så började det gå långsamt så jag resettade den. Och kollade efter firmwareuppdateringar. Vilket det fanns hos ASUS. Säkerhetshål hittad i min gamla firmware.

Så det blev firmwareuppdatering, jag bytte namn på det trådlösa nätverket, bytte namn från admin till något annat, bytte lösenord för inloggning och bytte lösenord för det trådlösa nätverket.

Och nu går det mycket bättre. Hade tydligen fått någon skit i routern.

Och numera bryter jag både ström till fiberdosan och routern när jag inte är hemma.

Varför betala el för andra ska kunna hålla på och bearbeta säkerhetshål i routern ?

Redigerad av jannejanne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2019-04-05 på 17:26, skrev Cecilia:

Har du gått igenom inställningarna i routern så att de fortfarande stämmer med inställningarna i repeatern efter att du gjorde en reset av routern?

Ja, de är korrekta...

Jag har gjort inställningarna manuellt men har även gjort en snabbintällning via knappen på routern och repeatern, så de installerar sig genom att synka med varandra.

 

Det fungerar fint några minuter, sen kopplar det ner.

 

någon speciell inställning du tänkte på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2019-04-05 på 17:30, skrev Laso:

Vilken repeater använder du?

Har testat;

- TP-link AC750

- TP-link RE210

- Jensen EAGLE 1500

 

samma resultat, exakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På 2019-04-06 på 08:03, skrev jannejanne:

TS skriver: "Jag har en ASUS RT-AC66U Router till mitt nätverk, som fungerat utmärkt i ett antal år. "

 

Känner igen detta. På en RT-N66U. Men så började det gå långsamt så jag resettade den. Och kollade efter firmwareuppdateringar. Vilket det fanns hos ASUS. Säkerhetshål hittad i min gamla firmware.

Så det blev firmwareuppdatering, jag bytte namn på det trådlösa nätverket, bytte namn från admin till något annat, bytte lösenord för inloggning och bytte lösenord för det trådlösa nätverket.

Och nu går det mycket bättre. Hade tydligen fått någon skit i routern.

Och numera bryter jag både ström till fiberdosan och routern när jag inte är hemma.

Varför betala el för andra ska kunna hålla på och bearbeta säkerhetshål i routern ?

Ska testa detta ikväll om jag hinner...

jag har dock gjort reset och även firmware uppdatering redan.

 

...men är värt att testa igen och byta namn.

Redigerad av Herr Hall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan, skrev Herr Hall:

någon speciell inställning du tänkte på?

Jag frågade eftersom du skrev:

På 2019-04-04 på 19:58, skrev Herr Hall:

Dessutom har det även blivit så att det inte går att ansluta mot routern alls.

Men om det fungerar några minuter är det inte relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...