Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

inggus
 Share

Rekommendera Poster

När jag startar min Lenovo ThinkPad får jag blåskärm och felkoden UNMOUNTABLE BOOT VOLUME. Då datorn efter ett kort ögonblick startar om kommer meddelandet Loggfil: D:\windows\system32\Logfiles\Srt\SrtTrail.txt och ett förslag att prova olika reparationsalternativ. Inget av de reparationsalternativ som visas fungerar och försöker man med alternativet kommandotolken visas först Administrator: X:\windows\system32\cmd.exe och efter det står det "Otillräckligt med ledigt minne för att utföra detta kommando". Har även fått meddelandet att en I/O-enhet är felaktig.

Någon som har en ide om vad man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för Windows-version?

Hur gammal är datorn?

Finns det viktiga filer på datorn som du inte har säkerhetskopierat?

Har du någon aning om det har varit ont om ledigt utrymme på hårddisken?

Kan du öppna datorn och koppla loss hårddisken för att sen ansluta den igen utifall att det skulle ha blivit oxid på kontakten och det är lite glappkontakt.

 

Vad är det för modellnummer?

Med det kan man antagligen leta upp en manual för din dator och se om där finns testprogram som man kommer åt utan att Windows är igång.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en gammal HP-dator men vet inte hur gamma.

Den är så gammal att det ligger en win 7 uppdaterat vrån Microsoft till win 10 i den.

Det finns några filer som jag inte säkerhetskopierat så i värsta fall får jag koppla upp den mot en annan dator och ta ut de filerna.

Ska prova att titta på anslutningarna till hårddisken och se om det kan vara något där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-04-02 på 21:30, skrev inggus:

Lenovo ThinkPad

 

14 minuter sedan, skrev inggus:

Det är en gammal HP-dator

 

??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags byta hårddisk. Men är BIOS batteriet slut händer konstiga saker.

Så jag hade börjat med nytt BIOS batteri.

Kan datorn alls starta utan ansluten batteriladdare ?

Kanske behöver den nytt datorbatteri också och då är nog kommunens återvinningsplats som är nästa steg.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev jannejanne:

Kanske behöver den nytt datorbatteri också och då är nog kommunens återvinningsplats som är nästa steg.

Varför det?

 

Jag har just nu tre bärbara datorer hemma med helkassa batterier men de fungerar ju utmärkt med nätadaptern ansluten, precis som min stationära som saknar batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att TS i motsatts till dig INTE har en dator som fungerar utmärkt.

Den startar inte. Den klarar inte att boota. Typiskt för bärbara är hårddiskskador.

Så ny hårddisk Samsung EVO 256GB 845kr

Nytt operativsystem W 10 drygt 1000kr med lagringsmedia

Nytt BIOS batteri. 10kr

Och ifall den fortfarande inte fungerar ....tex kass kondensatorer

så har TS just nu kastat bort ca 2000kr

Jfr fungerande dator

http://www.blahusetdata.se/

Jag skulle inte lägga tid på den. För jag har annat att göra.

Men vi är olika jag respekterar din åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev jannejanne:

Typiskt för bärbara är hårddiskskador.

Så ny hårddisk Samsung EVO 256GB 845kr

Nytt operativsystem W 10 drygt 1000kr med lagringsmedia

Inte behöver man köpa en ny licens för Windows 10 för att man byter hårddisk.

 

Innan man byter hårddisk på vinst och förlust bör man förstås testa hårddisken så man vet om man ska lägga några pengar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Cecilia:

Inte behöver man köpa en ny licens för Windows 10 för att man byter hårddisk.

 

Innan man byter hårddisk på vinst och förlust bör man förstås testa hårddisken så man vet om man ska lägga några pengar på det.

Hur gör man för att installera W10 på en HP dators nya hårddisk när man saknar licensnumret ?

Har du någon länk med beskrivning ?

 

För tex på Dell finns det inte länge (sedan W7) någon lapp på Licensnummer på datorn.

Och i det här fallet är datorn uppgraderad till W10.

 

Jag har gjort det, installerat W7, på ny större SSD hårddisk på en Dell bärbar.

Det fodrade en Linuxdator för att kunna ladda hem filerna med W7 och Drivare från Dell.

För kopplade jag upp mig med en Windowsdator mot Dells server så utgick Dell från man ville felsöka sin Dell dator, inte hade behov av ladda hem OS och drivare till en annan Dell dator !

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev jannejanne:

Hur gör man för att installera W10 på en HP dators nya hårddisk när man saknar licensnumret ?

Har du någon länk med beskrivning ?

 

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415

 

Citat

Om du har en produktnyckel anger du den på sidan Skriv in produktnyckeln för att aktivera Windows. Om du uppgraderade till Windows 10 utan kostnad eller köpte och aktiverade Windows 10 från Microsoft Store, väljer du Hoppa över så aktiveras Windows automatiskt senare. Mer information finns i Aktivering i Windows 10.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Hur gör man för att installera W10 på en HP dators nya hårddisk när man saknar licensnumret ?

Som komplettering till Mikael63s post: En gratisuppgraderad Windows 10 är knuten till moderkortet, dvs moderkortets "id" finns lagrat i Microsofts server ihop med informationen att den är godkänd för Windows 10. Dessutom kan man knyta licensen till sitt Microsoft-konto om man har ett sånt.

 

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Jag har gjort det, installerat W7,

Mycket har hänt efter introduktionen av Windows 10 när det gäller licenshantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Som komplettering till Mikael63s post: En gratisuppgraderad Windows 10 är knuten till moderkortet, dvs moderkortets "id" finns lagrat i Microsofts server ihop med informationen att den är godkänd för Windows 10. Dessutom kan man knyta licensen till sitt Microsoft-konto om man har ett sånt.

 

Mycket har hänt efter introduktionen av Windows 10 när det gäller licenshantering.

Ja det har det verkligen !

 

Men om datorn nu inte startar.

Vad är det för fel om det inte är hårddiskskada ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev jannejanne:

Men om datorn nu inte startar.

Vad är det för fel om det inte är hårddiskskada ?

UNMOUNTABLE BOOT VOLUME säger ju inte mer än att någon fil som behövs för att boota saknas, vilket kan uppstå av andra orsaker än att hårddisken är skadad, särskilt som det tydligen går att dra igång reparationsalternativ och få en loggfil.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Cecilia:

UNMOUNTABLE BOOT VOLUME säger ju inte mer än att någon fil som behövs för att boota saknas, vilket kan uppstå av andra orsaker än att hårddisken är skadad, särskilt som det tydligen går att dra igång reparationsalternativ och få en loggfil.

 

Jag kan inte tolka ditt svar på annat sätt än att med W10 är det inget konstigt med att datorn bara upphör att fungera. Att filer som behövs bara försvinner. Utan fel på hårdvaran.

Har aldrig hänt mig men jag har ju inte kört nått senare än W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev jannejanne:

 

Jag kan inte tolka ditt svar på annat sätt än att med W10 är det inget konstigt med att datorn bara upphör att fungera. Att filer som behövs bara försvinner. Utan fel på hårdvaran.

Har aldrig hänt mig men jag har ju inte kört nått senare än W7.

Det har förekommit så länge som jag har varit här i Eforum (då var Windows 98 och XP vanligast) och det var vanligare förr än numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

 

Hej,

 

Datorn verkar gammal och försök att se efter vilket fabrikat och framförallt  modellbeteckning det är, liksom uppgifterna som Cecilia efterfrågade i andra inlägget ovan.

Ofta kan det stå på en klisterlapp bak eller på undersidan av datorn..

 

Unmountable Boot Volume” Error kan bero på flera saker, inklusive hårddisk-skada, vilket är den troligaste orsaken.
Näst efter att något gjort datat på disken korrupt - vilket i sällsynta fall kan ske om man stänger av datorn prcis när den håller på med antingen Windows uppstart eller nedstängning.

 

Får du i gång datorn så föreslår jag att du per omgående ser till att ta backup på dina viktiga filer (eget producerat material såsom dokument, bilder, filmer, musik etc), för en hårddisk kan och kommer att krascha precis när som helst, spelar ingen roll om den är ny eller inte.

 

Och en 2,5" hårddisk på en bärbar dator har betydligt kortare livslängd än en motsvarande 3,5" på en stationär dator! Där pratar vi om flera års skillnad, även om i vissafall en hårddisk på en bärbar kan hålla i gång länge.

Beroende på dessa två huvudorsaker:
För det första blir en hårddisk i en bärbar dator varmare och därmed förlorar den till största delen sin livslängd och det andra är att i en bärbar dator som flyttas omkring utsätts disken för stötar och skakningar.

 

Det sistnämnda är i normalfallet ofta inte så stora problem, men betänk att det är en mekanisk disk på. flytande lager som snurrar med c:a 3000-4500 varv/min (på t.e.x. en stationär som min har jag en disk av många som snurrar i 10 000 varv/min nån annan i 7600varv/min etc. och håller perfekt pga. bra kylning (efter närmare 8 år) och som har en läsarm som hela tiden mycket fort åker fram och tillbaks nån tiondels mm över skivan. Det är denna som skall läsa av diskens all information.

I fall denna läsarm på nått sätt kommer i kontakt med skivan så skadas skivan och/eller läsarmens sensor skadas - och får man korrupt data.

 

  • Backup är a & o.

Med detta ur världen så fortsätter vi.

 

Se om du kan följa dessa tips i varje steg så utförligt du kan i varje punkt:

 

1.  Problemet kan bli värre om det är ett en hårddiskskada, eftersom varje läsning/skrivning på disken förvärrar skadan och till sist gör disken fullständigt oläsbar.

Så innan du gör en kontroll av disken, så fundera på om du har något viktigt kvar på denna och i så fall se om du kan kopiera  detta till ansluten USB-enhet tex.


2. Technipages: Windows 10: Fix “Unmountable Boot Volume” Error

 

3. EaseUS är ett välrenommerat företag så inga problem med dom och där finns en instruktion att följa för att reparera MBR (Master Boot Record) How to Fix or Repair Master Boot Record(MBR) in Windows 10

 

4. EasUS Windows 10 Fails to Boot Issue
How to Find Solutions to Windows 10 Boot Failure Issue

 

 

Är det någon del eller punkt i instruktionerna i stegen ovan som sammanfaller, bara hoppa över om du redan gjort detta - förutsatt att du utfört detta exakt.

Återkom och berätta.

Mvh :)

 

Ps. Nästa steg är att du berättar vad du har för dator: det bör sitta en klisterlapp antingen under eller på baksidan.

Tala om fabrikat och modellbeteckning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln
På 2019-04-07 på 11:54, skrev Mikael63:

Varför det?

 

Jag har just nu tre bärbara datorer hemma med helkassa batterier men de fungerar ju utmärkt med nätadaptern ansluten, precis som min stationära som saknar batteri.

För en "oinvigd"... Din stationära saknar batteri, det enda batteriet jag vet i en stationär är 3Volts "knappen" för BIOS... kan man köra utan detta batteri? om datorn är strömsatt hela tiden? och 3Volts-batteriet är en backup för redan gjorda inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med batteri, i det här sammanhanget, avsåg jag inte batteriet för CMOS men visst kan man köra utan det batteriet, det har ju hänt mer än en gång att batteriet "blivit slut" och att man ex. måste ange ny tid när man startar datorn.

(med reservation för hur nya datorer/UEFI hanterar detta då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...