Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wifi TV mot accesspunkt


Martyyyyy
 Share

Go to solution Solved by Martyyyyy,

Rekommendera Poster

Enligt första bilden, rutan Devices, anser routern att det finns 4 anslutna enheter. Får du fram de enheterna när du klickar där och kan du reda ut om någon av dem är teven?

 

Är det tevesignalen som du försöker få fram till teven eller en internetsignal för appar och andra "Smart"-funktioner?

Eftersom det anges olika IP-adresser för de två fallen gissar jag att routern har en särskild utgång för tevesignalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Martyyyyy:

det gick bra att mata in manuellt IP ,Gateway och Nätmask

Ska du skriva in detta manuellt måste det stämma med routerns inställningar och inte hamna i konflikt med någon annan enhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Enligt första bilden, rutan Devices, anser routern att det finns 4 anslutna enheter. Får du fram de enheterna när du klickar där och kan du reda ut om någon av dem är teven?

 

Är det tevesignalen som du försöker få fram till teven eller en internetsignal för appar och andra "Smart"-funktioner?

Eftersom det anges olika IP-adresser för de två fallen gissar jag att routern har en särskild utgång för tevesignalen.

Bifogar en bild på när man klickar in sig på Devices, TVn är den mac-adress som är markerad. Den lyser inte som ansluten.

 

Det är en internetsignal för appar som jag vill ha fram till tvn, vill bara ha för appar netflix,youtube etc.

devices.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att det är LÖST! Läste någonstans att routern och TVn kan vara inställda på olika länder. Routern kan jag inte hitta nån inställning att ändra land på och TVn valde jag ju Sverige som land naturligtvis. NU provade jag dock att välja ett annat land, valde "Other" och då kopplade TVn upp sig direkt. Och nu efter flera omstarter varav en imorse så kopplar den fortfarande upp sig fint!  :)

 

Oklart varför det funkar med annat land dock...

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint att det ordnade sig i alla fall även om det är svårt att förstå orsaken. Det enda som jag vet skiljer sig åt när det gäller länder och och trådlösa nätverk är vilka kanaler som tillåtna på 2,4 GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär en vecka senare så kan jag konstatera att det inte funkar så bra trots allt. Det verkar som att tvn fungerar ibland och ibland inte. 50/50.

 

Ibland kan man starta tvn och den kopplar upp direkt. Andra gånger startar man upp den och den vägrar att connecta vaf man än gör. Suck...

 

Får nog prova att köpa en ny router och se om det blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken kanal är det som används i routern?

Om den står på Auto kanske den ibland väljer en av de högsta kanalerna som inte är tillåtna i alla länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Cecilia:

Vilken kanal är det som används i routern?

Om den står på Auto kanske den ibland väljer en av de högsta kanalerna som inte är tillåtna i alla länder. 

 

Vart ser man det? Är det den kanal som man kan ställa in på de båda trådlösa nätverken? Ska accesspunkten då ha samma kanal, te x att 5ghz bandet har samma kanal som accesspunktens 5ghz band?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, två närliggande trådlösa nätverk bör ha kanaler som ligger en bit i från varandra, för om de har samma kanal kommer de att dela den och det blir lägre hastighet per nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilka kanaler föreslår ni att jag ställer dessa då? (TVn måste ansluta till någon av accesspunktens wifi.)

 

Router 2.4GHz =

Router 5GHz =

Accesspunkt 2.4GHz=

Accesspunkt 5GHz=

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 2,k4 GHz är det bra att undvika kanal 11 och högre för någonstans där är gränsen i vissa länder. Sen beror det på vad dina grannar använder för kanaler. Kanal 1 och 6 är "standardiserade" kanalval men om någon granne har en stark signal på en kanal som är ett eller två steg ifrån någon av de kanalerna är det inte en bra kanal.

 

När det gäller 5 GHz verkar det vara säkrast att inte använda någon kanal som har ett lägre nummer än 36 eller högre än 165, samt inte 68, 96 eller 114-128: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#5_GHz_(802.11a/h/j/n/ac/ax)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Så jag skulle kunna testa något i stil med dessa kanaler, om inte grannarna ligger på dessa.

 

Router 2.4GHz = kanal 3

Router 5GHz = kanal 38

Accesspunkt 2.4GHz= kanal 8

Accesspunkt 5GHz= kanal 45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, men bra kanalval på 2,4 GHz bestäms i hög grad av vilka kanaler som dina grannar använder och det känner ju inte jag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Javisst, men bra kanalval på 2,4 GHz bestäms i hög grad av vilka kanaler som dina grannar använder och det känner ju inte jag till.

Precis, jag har grannar på 1 och 11 ser jag nu. Däremot låg den som ligger på 1:an nu på kanal 6 igår. Så jag antar att de kör auto på kanalval..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det bättre att du väljer 1 och 6 eftersom 1 och 3 stör varandra liksom 6 och 8.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade en hel del med skiftande på kanaler hit och dit. Ingen förbättring.
Tog till slut fram sista alternativet att köpa en ny router TP Link Archer C9. Boom! Efter en supersmidig installation samt konfiguering via app så fungerar allt klockrent och har dessutom mycket bättre täckning i huset samt hastighet. Fantastiskt produkt, måste sägas :)

 

TVn fungerar klockrent och kopplar alltid upp sig mot Wifi:t.

 

Tack för all hjälp de senaste veckorna!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte dock att digitalboxen slutade att fungera efter byte av router. Men jag kopplade då in kabeln för tv-boxen i port nr2 på mediaomvandlaren, hade för mig att jag läst någonstans att den var reserverad för tv. Det verkar fungera bra i varje fall...Är det något som kan bli tokigt med att göra så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heeeeeelt löst än?

 

Kom på att jag har rn till digitalbox i ett annat rum i huset. Den får ju ingen tv nu i och med att mediaomvandlaren bara har ett uttag dedikerat för tv. Kan man koda en port i nya routern så det funkar och ansluta den där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du hör med Telia hur det är meningen att två digitalboxar ska få tevesignal för det skiljer sig en del där mellan olika teveleverantörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fiber, router/gateway och (1) TV-box från Telia och tv-boxen är ansluten till router/gateway, via en switch.

Jag har för mig att det måste vara Telias router/gateway för att TV ska fungera den vägen.

Teliasäljaren tyckte att det skulle bli en onödigt dyr lösning med mer än en box då det per automatik ingår Telia Play och man då kör andra enheter via den+chromecast.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Ringde Telia och det fanns två alternativ för att lösa problemet med två digitalboxar. Det första alternativet var att brygga Telias router och det andra var att helt enkelt koppla in en switch på det dedikerade TV uttaget på mediaomvandlaren. Det KUNDE bli strul med att tilldela IP-adresser, men det brukade alltid fungera enligt supporten. Återkommer när jag prövat :)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick alldeles utmärkt att koppla in en switch och ansluta båda boxarna på den. Tack för all hjälp!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...