Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wifi TV mot accesspunkt


Martyyyyy
 Share

Go to solution Solved by Martyyyyy,

Rekommendera Poster

Hej,

 

Köpte en Andersson Smart Wifi TV 24' från Netonnet. Tv står längst bort i huset från routern så signalen räcker inte riktigt fram. Därför köpte jag en D-Link DAP-162 och kör den som accespunkt. Gick OK att konfiguera och döpte både 2,4GHz samt 5GHz bandet exakt samma som routerns. På telefonen ser jag då bara dessa band och har full täckning vid tvn.

Men när jag sedan ska ansluta tvn till wifit så finns det 2st 2,4GHz band och 2st 5GHz band som heter exakt samma med olika täckning då. Varför?

 

Försöker ansluta till nåt av dem med bra täckning men det står bara autensifiering misslyckades. Ibland kan man lyckas koppla upp sig och då går det finfint, men så fort man startar om tvn så lyckad den inte koppla upp sig mot internet. Det är som att tvn inte accepteras på nåt vis av routern/accespunkten. Riktigt irriterande. Har en Telia router TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det bättre om du kallar accesspunktens nät något annat än routerns nät?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Går det bättre om du kallar accesspunktens nät något annat än routerns nät?

 

Nej, det blir samma sak. Svårt att koppla upp sig och när man väl lyckats efter flera försök och omstarter så går det bra fram tills att man stänger av tvn och ska sätta på den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Martyyyyy:

På telefonen ser jag då bara dessa band och har full täckning vid tvn.

Håller du då telefonen nära det ställe där teven har sitt trådlösa nätverkskort?

 

Har du en Android-mobil eller -surfplatta?

I så fall installera appen WiFi Analyzer som visar alla trådlösa nätverk med styrka och kanaler. Bra att kolla om där finns andra trådlösa nätverk som ligger på en kanal väldigt nära din och därmed stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du kollat vilka kanaler på 2,4 Ghz-bandet tv;n klarar av? Jag har upptäckt att det kan finnas begränsningar där. Du får i så fall låsa fast kanalen i router och/eller accesspunkt. Många routrar/accesspunkter brukar ha kanalerna inställda på "Auto".

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att återställa och starta om routern, även accesspunkten. Det blev ingen skillnad, TVn hittar accesspunktens två band med bra täckning på bägge, men lyckas inte ansluta till något av dem. 

 

Laddade ner WiFi Analyzer och såhär såg det ut:

 

Kanal 1:

Telia-46D547 (Min routers 2,4 band)

Netgear79 (Förmodligen nån grannes nätverk)

 

Kanal 11:

Telia-46D547 (Accesspunktens 2,4 band)

Gästnätverk (Grannes nätverk)

Familjen Alex (Grannes nätverk)

 

Kanal 36:

Telia5GHz-46D547 (Accesspunktens 5 band)

 

Kanal 104:

Telia5GHz-46D547 (Min routers 5 band) 

 

Spontant känns det som att TVn blir blockad från att ansluta, då det finns bra täckning på accesspunkten och jag kan ansluta utan problem med telefonen tex. Bifogar bild på hur det ser ut på TVn och 2 bilder på när man loggar in på accesspunkten.

20190401_163144.jpg

20190401_163317.jpg

20190401_162707.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du byter kanal på 2,4 GHz från Auto till kanal 6 eftersom du delar kanal 11 med två andras nätverk. Fast du har kanske inte räknat upp alla nätverk som finns i närheten?

Minst lika viktigt som hur många som delar en kanal är att veta om någon använder en närliggande kanal för t.ex. kanal 9 och 10 stör kanal 11.

 

Stäng av "ht20/40 coexistence" och om det då finns två val välj 20 i stället för 40.

 

Byt SSID i accesspunkten till något annat än den SSID som routern använder så det inte riskerar att bli fel med vad du ansluter till, t.ex. MartysDAP.

 

Det är svårt att se på sista bilden men det ser ut som signalstyrkan är rätt låg, typ 1-2 av 4 för de flesta nätverken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag föreslår att du byter kanal på 2,4 GHz från Auto till kanal 6 eftersom du delar kanal 11 med två andras nätverk. Fast du har kanske inte räknat upp alla nätverk som finns i närheten?

Minst lika viktigt som hur många som delar en kanal är att veta om någon använder en närliggande kanal för t.ex. kanal 9 och 10 stör kanal 11.

 

Stäng av "ht20/40 coexistence" och om det då finns två val välj 20 i stället för 40.

 

Byt SSID i accesspunkten till något annat än den SSID som routern använder så det inte riskerar att bli fel med vad du ansluter till, t.ex. MartysDAP.

 

Det är svårt att se på sista bilden men det ser ut som signalstyrkan är rätt låg, typ 1-2 av 4 för de flesta nätverken.

 

Gjorde inställningar enligt ovan, men inte till någon förbättring. Lyckades ansluta efter några försök, men när jag slog på tvn imorse så hade den inget nätverk och det gick inte att ansluta den..suck..

 

Provade att ansluta en laptop till accesspunkten och det gick finfint, inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Vad har för säkerhet/kryptering på ditt wifi? WPS eller WPA2/PSK?

WPA2/PSK är att rekommendera och det är vad de flesta nyproducerade produkter med wifi också kräver.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar in TV:n till rummet där du har routern och provar att den får kontakt med max signal och fungerar där och sen stänger av den över natten och ser om den har kvar inställningarna till nätverket.

Om detta nu funkar så ställer du tillbaka den, bara för att ringa in ev. problem med TV:n eller annat.

Bara ett förslag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Martyyyyy:

 

Gjorde inställningar enligt ovan, men inte till någon förbättring. Lyckades ansluta efter några försök, men när jag slog på tvn imorse så hade den inget nätverk och det gick inte att ansluta den..suck..

 

Provade att ansluta en laptop till accesspunkten och det gick finfint, inga problem.

Hur många "bågar" har anslutningen i teven?

1 eller 2 är dålig mottagning.

 

1 timme sedan, skrev Jari Karivainio:

Vad har för säkerhet/kryptering på ditt wifi? WPS eller WPA2/PSK?

WPA2/PSK är att rekommendera och det är vad de flesta nyproducerade produkter med wifi också kräver.

 

/ Jari

Det står "WPA/WPA2-Personal" i en av bilderna och Personal är väl samma sak som PSK.

Men Martyyyyy kanske kan skriva vad för andra alternativ som det finns i den rullgardinsmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,4GHz bandet på accesspunkten har 3 av 4 bågar på TVn och 5GHz bandet har 2 av 4 bågar.

Accespunkten står 1m från TVn, men det kanske bara är en dålig accespunkt? Den är väl utformad som repeater i första hand? D-link DAP-1620.

 

Jag kan bara välja "WPA/WPA2-Personal", alternativet är "None".

 

Bifogar lite inställningar på Accespunkten och Tvn om det kan hjälpa något.

 

 

Jag kan prova Vedex alternativ också över natten sen.

 

 

 

 

 

20190402_074129.jpg

20190402_114735.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter dåligt med så låg signalstyrka på så kort avstånd. Det är ju inte mycket bättre än signalen från routern. Se om det blir bättre om du flyttar omkring accesspunkten en del, lägre, högre, närmare, längre ifrån. Vet du var teven har sitt trådlösa nätverkskort, eller rättare sagt dess antenn?

 

En repeater kan sänka hastigheten men det ska ju fortfarande ge hög signalstyrka.

 

Inställningarna och värdena på bilderna ser normala ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2019-04-02 på 12:44, skrev Cecilia:

Det låter dåligt med så låg signalstyrka på så kort avstånd. Det är ju inte mycket bättre än signalen från routern. Se om det blir bättre om du flyttar omkring accesspunkten en del, lägre, högre, närmare, längre ifrån. Vet du var teven har sitt trådlösa nätverkskort, eller rättare sagt dess antenn?

 

En repeater kan sänka hastigheten men det ska ju fortfarande ge hög signalstyrka.

 

Inställningarna och värdena på bilderna ser normala ut.

Som ni kan se på bifogat bild så hålller ja repeatern/accesspunkten precis vid tvn och den ger då 3 avd 4 bågar på både 2,4ghz och 5ghz bandet. Gick inte att ansluta.

 

Har även provat med en annan repeater/accesspunkt (ASUS) nu och det fungerade inte heller. Varken som repeater eller accesspunkt.

20190403_162226.jpg

Redigerad av Martyyyyy
Bild
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är DAP:en kopplad med nätverkskabel till routern?
Kan du stoppa in nätverkskabeln i teven?

 

Metall är en bra avskärmare av trådlösa signaler så om antennen sitter på baksidan av teven uppe i högra hörnet är det där ingen bra position på DAP:en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Är DAP:en kopplad med nätverkskabel till routern?
Kan du stoppa in nätverkskabeln i teven?

 

Metall är en bra avskärmare av trådlösa signaler så om antennen sitter på baksidan av teven uppe i högra hörnet är det där ingen bra position på DAP:en.

Ja, DAPen är kopplad med kabel till routern. 

 

Nej, TVn har endast wifi, den saknar kabelanslutning.

 

Men ja kan ju inte ha DAPen högre upp, den måste ju sitta i ett eluttag. I så fall får man ju köpa en 1000krs accesspunkt som kan drivas endast med ethernetkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Metall är en bra avskärmare av trådlösa signaler så om antennen sitter på baksidan av teven uppe i högra hörnet är det där ingen bra position på DAP:en.

Fast det måste vara en riktigt usel TV, eller en riktigt usel accesspunkt om det inte ska fungera i samma rum.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Fast det måste vara en riktigt usel TV, eller en riktigt usel accesspunkt om det inte ska fungera i samma rum.

Förmodligen tvn, jag har ju provat med två olika accesspunkter. Men 3 av 4 bågar är ju ändå en godkänd signal och det är ju inte därför tvn inte kan ansluta. Det är ju någonting som "blockar"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog in TVn till och ställde den 1m ifrån routern. Inte ens då fick den maxstyrka på signal utan låg på 3/4 som bäst, ibland 2/4.

Kunde inte heller koppla upp, testade att köra en WPS koppling och då anslöt den bara för att koppla ner 2 sekunder senare.

 

SKa försöka byta tv, men först testa om den kan ansluta till ett annat hus och router. I så fall är det ju min router som blockar och kastar ut tvn på nåt sätt....

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Martyyyyy:

men först testa om den kan ansluta till ett annat hus och router

Testa om den kan ansluta till din mobiltelefon om du ser till att den agerar hotspot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tog med tvn till päronen och tvn anslöt direkt till wifit. Hade den avstängd en timme och slog sedan på den och då kopplade den upp sig direkt mot wifit. 

 

Då MÅSTE det ju vara något med min router som slänger ut/nekar TVn väl?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Har routern någon form av "whitelist" eller "blacklist" aktiverad? Detta förekommer hos routrar från bland annat Telia.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag får korrigera det jag skrev om att man det gick bra att mata in manuellt IP ,Gateway och Nätmask. Det gick att ansluta, MEN inte att komma åt internet...suck

 

 

Kollade även på det där med whitelist och blacklist. Och ja, båda var aktiverade men hade inte nånting inlagt. Avaktiverade den dock nu också.

Redigerad av Martyyyyy
Bild
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postar lite inställningar på routern om det är någon som kan se något tokigt..

Router.jpg

firewall.jpg

wireless.jpg

wireless 2.png

wireless 3.jpg

wireless4.jpg

wireless5.jpg

upnp.jpg

local network.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...