Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Störande Mac - lämplig åtgärd?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by fagerja,

Rekommendera Poster

För att hålla denna historia kort:

Jag har från min router/gateway en kabel (typ 7 meter) till en switch, som egentligen är en router men omkonfigurerad till att bara vara en switch.

En 10 år gammal (men inte varit i bruk så länge) standard Netgear. (Troligen RP614)

Från den switchen är en laserskrivare och en mac-skärm (som är kopplad via Thunderbolt till en MacPro.

Mac,en behöver trådat nät eftersom den har klent trådlöst nätverkskort. Skrivaren behöver också trådat eftersom den saknar trådlöst kort.

Vidare används switchen som temporär nätverksanslutning om jag ska dra igång någon gammal dator.

Från switchen går också en kabel till tv-mottagaren.

 

Problemet består i att det blir väldiga störningar på TV,n om nätverkskabeln till Mac,en är ansluten.

 

Jag har möjlighet att dra en nätverkskabel direkt från routern till tv-boxen men vill i nuläget slippa detta. (måste knuffa undan en tung bokhylla)

Finns något som talar för att det är switchen som är boven? Eller - det är väl Mac,en som är boven men är det switchen som inte hanterar detta?

Jag har ytterligare en Netgear router jag kan rota fram och låta fungera som switch för att testa, vilket jag borde gjort innan jag började skriva här...

 

Nåväl - lite moraliskt stöd då: Dra egen kabel och låta problemen stanna där de är?

Köpa en ny enkel switch vilket garanterat kommer att lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Kan vara att d Netgear RP614 routern inte har en switch utan en hub. Det skulle förklara störningarna då allting går till alla portar. Tror inte att Macen är orsaken men kabeln kan vara defekt. Är störningarna beroende av om Macen är igång?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev fagerja:

Kan vara att d Netgear RP614 routern inte har en switch utan en hub

Det skulle ju vara ett skäl, i sig, att skaffa en riktig switch(?) (Ja det ÄR en RP614v4)

 

Kabeln till Mac,en är en ny sån som brukar medfölja switchar, routrar, modem osv.

Prövade att ta bort thunderbolt-anslutningen till Mac,en och då inga störningar. Det är alltså inte skärmen (som ju nätverkskabeln är ansluten till) som stör.

Mac,en är på men locket stängt och den har hamnat i viloläge.

 

Stoppade skrivandet i detta inlägg för att gå ner och kolla vad den andra routern hette och då upptäckte jag att jag ju har en switch, Netgear GS605, på hyllan! (bokstavligt).

Har bytt till den nu, får se om det blir skillnad då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...