Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Leab

LÖST Kontaktproblem med Tangentbord Logitech MK330

Rekommendera Poster

Jag har ett Logitech MK330 trådlöst tangentbord med unifying usb-pinne.

Ganska ofta reagerar inte datorn när jag använder tangentbordet utan jag måste ofta stänga av tangentbordet med on/off knappen på baksidan. Då vaknar bordet till liv igen. Jag har bytt tangentbord på garantin men det är samma resultat. Batterierna är bytta. Den trådlösa Logitech musen fungerar som den ska! Har provat olika USB-portar i datorn men det hjälper inte. När jag nu nu skriver detta inlägg så strular det en hel del.

Jag kör Windows 10.

Tacksam för tips.

Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

Knepigt.

Jag har själv ett trådlöst Logitech tangentbord med mus och  unifying usb-pinne.  - om än i annan modell.

Och faktisk stött på liknande just med tangentbordet.

Den lilla unifying usb-pinnen skickar en radiosignal om hur allt skall kopplas ihop och styras och seden får också en svarssignal tillbaks.

Allt går mycket snabbt naturligtvis.

I mitt fall så var det chassit på datorn samt att tangentbordet jag använde i soffan blev av och till avskärmad.

Så jag kopplade in en extern USB-kabel och i änden på denna anslöt jag unifying usb-pinnen och lade denna så att i princip tangentbordet hade "ögonkontakt" eller åtminstone så att avståndet samt att det var inte några stora hinder i vägen som tex. ett datorchassi av metall.

Tex. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-kablar/forlangningskabel-usb-2-0-gra-1-8-m-p38419

Fast jag använder en kort om c:a 0,5 m 1m.

På Kjell & Company får du ta hem och testa på öppet köp - om du säger till i kassan innan, dom brukar vara tillmötesgående.

Nåt annat kan jag inte komma på, såvida det inte är fel på "unifying usb-pinnen" och det är ju fullt möjligt förstås.

Mvh

Ps. En fråga: fungerar tangentbordet om du ställer det helt nära unifying usb-pinnen?

Annars som sagt byt ut denna. och då måste du koppla i hop både mus och tangentbord igen.

Redigerad av Flyfisherman
Redigerat från 0,5 m till 1 m. Skrev fel förut, inte för att det har betydelse för lösningen, men rätt skall vara rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du kan ju testa med att stänga av allting: slå av mus och tangentbord, ur med unifying usb-pinnen från USB-uttaget och stäng av datorn helt (ur med nätsladden från vägguttaget) och vänta minst 10 sek. innan du kopplar in nätsladden och startar upp datorn igen.

Anledningen är att vissa kondensatorer på moderkortet fortfarande håller spänning till minnen och andra kretsar osv. ett tag och i.o.m detta så är man säker på att allting är tömt på allt.

Ingenting av det som lagras i BIOS setup påverkas - där finns ett litet batteri som håller information om klocka etc. och i övrigt allt annat i dess inbyggda flash-minne.

• När datorn startas upp och Windows är uppe väntar du minst 60 sek. innan du gör något.

Sedan ansluter du i tur och ordning:

1. unifying usb-pinnen  på en ledig USB-port och helst på baksidan av datorn och den måste vara ansluten på en vanlig USB 2.0 port och inte en USB 3.0 /3.1port (blå) ifall datorn har en sådan.

2. Nu först slår du på knappen för att aktvera tangentbordet och låt detta kopplas ihop med " unifying usb-pinnen".

3. Till sist slår du på musen och låter denna kopplas ihop med "unifying usb-pinnen".

Hur fungerar det nu?

Återkom och berätta. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

Knepigt.

Jag har själv ett trådlöst Logitech tangentbord med mus och  unifying usb-pinne.  - om än i annan modell.

Och faktisk stött på liknande just med tangentbordet.

Den lilla unifying usb-pinnen skickar en radiosignal om hur allt skall kopplas ihop och styras och seden får också en svarssignal tillbaks.

Allt går mycket snabbt naturligtvis.

I mitt fall så var det chassit på datorn samt att tangentbordet jag använde i soffan blev av och till avskärmad.

Så jag kopplade in en extern USB-kabel och i änden på denna anslöt jag unifying usb-pinnen och lade denna så att i princip tangentbordet hade "ögonkontakt" eller åtminstone så att avståndet samt att det var inte några stora hinder i vägen som tex. ett datorchassi av metall.

Tex. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/usb/usb-kablar/forlangningskabel-usb-2-0-gra-1-8-m-p38419

Fast jag använder en kort om c:a 0,5 m

På Kjell & Company får du ta hem och testa på öppet köp - om du säger till i kassan innan, dom brukar vara tillmötesgående.

Nåt annat kan jag inte komma på, såvida det inte är fel på "unifying usb-pinnen" och det är ju fullt möjligt förstås.

Mvh

Ps. En fråga: fungerar tangentbordet om du ställer det helt nära unifying usb-pinnen?

Annars som sagt byt ut denna. och då måste du koppla i hop både mus och tangentbord igen.

Provade att koppla in en sådan sladd du  hade länk till (hade redan en sån) och peppar peppar, det verkar fungera. Hoppas hoppas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...