Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Hej, 

 

Om jag har en ”vanlig” 55” TV 4 år samsung, är det korrekt att jag då kan köpa en liten dosa(Apple) och då ha min Tv som en smart TV? 

 

Vad är skillnaden mellan det och en Apple TV? 

 

Kopplar Tv’n upp sig mot bredbandet? Eller mot telefonen? 

 

Kan absolut inget om vare sig smart Tv eller Apple TV. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

är det korrekt att jag då kan köpa en liten dosa(Apple) och då ha min Tv som en smart TV? 

 

Vad är skillnaden mellan det och en Apple TV? 

För mig låter som att dosan är en Apple TV.

 

2 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Kan absolut inget om vare sig smart Tv eller Apple TV. 

Här är några sidor om Apple TV:

https://www.apple.com/se/tv/
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_TV

 

Vad är det för funktioner som du önskar ha?

 

2 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Kopplar Tv’n upp sig mot bredbandet? Eller mot telefonen?

Apple TV kopplar sig trådlöst till din router och är ihopkopplad med en sladd till din teve.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Så om det är en Apple dosa, är den kompatibel med en samsung? Menar du då att man inte ”behöver” köpa en smart Tv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet har en Apple TV en HDMI-utgång så den är kompatibel med alla teveapparater som har HDMI-ingång. Man "behöver" aldrig en smart teve utan det är något som man alltid kan klara sig utan.

 

Själv har jag en betydligt billigare Chromecast och det räcker för våra behov av att se play-kanaler på teven. Men vilken utrustning man ska köpa beror ju på vad för funktioner man vill ha. Jag, eller någon annan här, kan ju inte veta vad du vill göra utan det måste du ju berätta för oss.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Apple TV, om man googlar och väljer bild, en apple-dosa, alltså ingen egentlig TV-apparat.

Jag prövade en sån men lämnade tillbaks den när det inte gick att kontrollera volymen med den medföljande fjärrkontrollen.

Kör med Chromecast i stället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag vill kunna ha Netflix, se filmer på andra kanaler, 1,2,3,4,5 - en i familjen vill ha youtube.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt du kan se på en surfplatta eller i en webbläsare i datorn kan du se på TV,n via Chromecast.

Du kan se alla gratis Play-kanaler.

 

För att se TV-kanaler, "live", utöver de fria markbundna kanalerna, behöver du någon form av tv-abonnemang.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Ok då är en chromecast dosa ett minst lika bra alternativ som en Apple dosa? Är det korrekt uppfattat? Läste att den hänger sig då och då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan göra mer med en Apple TV än med Chromecast men de flesta behöver inte mer än vad Chromecast klarar av.

 

Jag har inte haft problem med att min gamla Chromecast (1:a generationen) hänger sig men jag vet inte hur det är med de nyare (3:e är den senaste).

https://en.wikipedia.org/wiki/Chromecast

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/hembio/sammankoppling-uppspelning/chromecast

https://www.google.com/chromecast/setup/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En AppleTv är mer som att man kopplar en telefon, surfplatta eller en dator direkt till tv.n med kabel och sedan fjärrstyr man med fjärrkontrollen. Man kan tänka sig AppleTv som en skärmlös iPad som använder tv,n som skärm.

 

En Chromecast är egentligen en ganska dum klump som bara gör det man säger åt den att göra. Man använder en telefon, surfplatta, dator eller Google assistenten för att kicka igång ett program att spela upp.

Jag kan med min mobiltelefon starta senaste avsnittet av ett program och sedan åka iväg med min mobil till jobbet osv.

Uppspelningen av programmet fortsätter eftersom Chromecasten fått den uppgiften.

Det är inte telefonen som sänder, streamar, programmet utan man har med mobilen berättat för Chromecast att DEN ska streama.

Med en annan enhet kan man så klart stoppa programmet, välja annat program osv.

 

3 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

hänger sig då och då

Nja, jo det har väl hänt. Vanligare då att den bara startar om.

Med tanke på hur sällan det sker i jämförelse med hur ofta den bara tuggar på och gör sitt jobb samt med hänsyn till priset så är jag nöjd med den produkten. (Har tre stycken)

Då är det nog vissa kanalers appar som är bråkigare än andra.

Ex. kan SVT,s app strula mer än TV4,s app. (som exempel, det kan vara tvärtom i verkligheten)

Kan också vara problem med att ljudet ofta är för högt när man startar ett nytt program.

 

AppleTv har ju Apples operativsystem (och kostar väl därefter med).

Det finns ju motsvarande TV-boxar med operativsystemet Android.

Kolla ex. cdon och sök tvbox.

Köper man direkt från Kina kan man hitta boxar för hälften av vad en Chromecast kostar.

(men då kan man glömma garantier osv. en chansning helt enkelt)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Ok då är en chromecast dosa ett minst lika bra alternativ som en Apple dosa? Är det korrekt uppfattat? Läste att den hänger sig då och då?

På 2019-03-31 på 11:46, skrev Mikael63:

En AppleTv är mer som att man kopplar en telefon, surfplatta eller en dator direkt till tv.n med kabel och sedan fjärrstyr man med fjärrkontrollen. Man kan tänka sig AppleTv som en skärmlös iPad som använder tv,n som skärm.

 

En Chromecast är egentligen en ganska dum klump som bara gör det man säger åt den att göra. Man använder en telefon, surfplatta, dator eller Google assistenten för att kicka igång ett program att spela upp.

Jag kan med min mobiltelefon starta senaste avsnittet av ett program och sedan åka iväg med min mobil till jobbet osv.

Uppspelningen av programmet fortsätter eftersom Chromecasten fått den uppgiften.

Det är inte telefonen som sänder, streamar, programmet utan man har med mobilen berättat för Chromecast att DEN ska streama.

Med en annan enhet kan man så klart stoppa programmet, välja annat program osv.

 

Nja, jo det har väl hänt. Vanligare då att den bara startar om.

Med tanke på hur sällan det sker i jämförelse med hur ofta den bara tuggar på och gör sitt jobb samt med hänsyn till priset så är jag nöjd med den produkten. (Har tre stycken)

Då är det nog vissa kanalers appar som är bråkigare än andra.

Ex. kan SVT,s app strula mer än TV4,s app. (som exempel, det kan vara tvärtom i verkligheten)

Kan också vara problem med att ljudet ofta är för högt när man startar ett nytt program.

 

AppleTv har ju Apples operativsystem (och kostar väl därefter med).

Det finns ju motsvarande TV-boxar med operativsystemet Android.

Kolla ex. cdon och sök tvbox.

Köper man direkt från Kina kan man hitta boxar för hälften av vad en Chromecast kostar.

(men då kan man glömma garantier osv. en chansning helt enkelt)

 

1) Då förstår jag. Undrar vidare, om man flyttar till en fastighet utan bredband - då skall man mao köra via telefonen?

 

2) Vad kostar det (billigast utan bindningstid) obegränsat? 

 

3) Vad vinner man på inbyggd wi-fi i tv’n? 

 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller den nya frågorna 1 och 2 skulle jag föreslå att du ställer dem i underforumet Internetuppkoppling så att fler personer ser dem i stället för gömma dem i en tråd om Apple TV och Chromecast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Ok då är en chromecast dosa ett minst lika bra alternativ som en Apple dosa? Är det korrekt uppfattat?

 

Man kanske inte ska jämföra produkterna direkt mot varandra utan jämföra nyttan med dem och då kan man anse att de är likvärdiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Men kan jag då koppla en chromecast eller en Apple till nuvarande Tv? Samt skaffa en Telia router? 

 

 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Men kan jag då koppla en chromecast eller en Apple till nuvarande Tv?

Ja.

 

1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Samt skaffa en Telia router? 

Nja, om du skaffar ett abonnemang från Telia får du en Teliarouter.

Skaffar du abonnemang från någon annan leverantör kan du ev. få en router av dem.

(beror ju på vilket erbjudande leverantörerna har från gång till gång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja.

 

Nja, om du skaffar ett abonnemang från Telia får du en Teliarouter.

Skaffar du abonnemang från någon annan leverantör kan du ev. få en router av dem.

(beror ju på vilket erbjudande leverantörerna har från gång till gång)

Men antar att Telia är bästa alternativet enligt dig? Pratade med Telenor och dom hade utan bindningstid ett erbjudande på 638 obegränsad surf på både tel och Tv. Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Men antar att Telia är bästa alternativet enligt dig?

Ja, det kan man ju säga eftersom jag valt det.

 

7 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Telenor

Skulle jag inte välja om jag så fick betalt men det är en helt personlig sak som har att göra med tidigare erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken operatör som är bäst att välja beror på täckningen där man ska vara. Själv har jag haft Telenor i mobilen i många år utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...