Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV installation, ComHem


Törntagg
 Share

Rekommendera Poster

Jag föreslår att du börjar om från början!

Fick låna med mig två av min grannes 4 bryggor in till mig. De skall ändå ut en stund och behöver dem inte just nu.

Här får du en instruktion, steg för steg, hur jag gjorde (gör) för att få bryggorna att ”prata” med varandra.

 

Förberedelser:

 

Se till att nätverkskabeln till bryggan vid router/mediaomvandlaren är inkopplad och nätverkskabeln mellan TIVO-boxen och bryggan intill den är bortkopplad.

 

1. Först, för att börja om från början, gå till bryggan som finns vid din TIVO-box.

2. Se till att ha med dig ett gem, nål (gärna en lite tjockare nål än normal synål), smal spik eller annan smal lite längre sak.

3. Medan bryggan är påslagen, se på bryggans vänstra sida när du har fronten vänd mot dig. Där finns ett litet hål och texten ”Reset” med två pilar pekandes mot hålet.

4. Tryck försiktigt in gemet eller vad du har till hands, in i hålet. Tryck försiktigt tills du känner en mycket liten ”sviktning”. Om du lyssnar mycket noga intill enheten kan du höra ett svagt ”klick”. Hålle inne i 4 sekunder och släpp sedan trycket.

5. När du släpper slocknar alla ”lampor” utom den till höger som indikerar ”Power” efter ca. 5 sekunder.

6. När alla lampor slocknat utom indikeringen för ”Power” drar du ur strömkabeln till bryggan. 

7. Gå till bryggan som du har vid router/mediaomvandlaren.

8. Genomför punkt 3. , punkt 4. , punkt 5 och punkt 6 enligt ovan.

9. Vänta i 30 sekunder innan du ansluter strömkabeln igen.

10. När strömkabeln är ansluten och strömbrytaren på baksiden är tillslagen tänds indikatorn för ”Power” upp.

11. Efter ca. 15 sekunder börjar indikatorn för ”Access point” att blinka.

12. Indikatorn blinkar i ca. 30 sekunder innan den ger ett fast sken.

13. Nu skall du kunna koppla upp dig trådlöst på bryggans nätverksnamn och lösenord och komma ut på internet. 

14. Fungerar punkt 13. går du vidare med punkt 15. Fungerar det inte bör du kontrollera att du kopplat in nätverkskabeln till bryggan på rätt sätt.

15. Gå till bryggan vid TIVO-boxen och anslut strömkabeln.

16. Bryggans indikator för ”Power” tänds.

17. Inget mer händer inom den närmaste minuten och det är som det skall vara.

18. Gå till bryggan vid router/mediaomvandlare.

19. Tryck och håll inne knappen WPS, som sitter till höger på fronten, i ca. 3 sekunder.

20. Indikatorn för WPS börjar blinka med aprikost/gult sken.

21. Gå till bryggan vid TIVO-boxen och tryck in knappen för WPS i ca. 3 sekunder så den börjar blinka.

22. När de båda enheterna hittat varandra lyser WPS-knappen med grönt sken.

23. Bryggan vid TIVO-boxen tänder upp lite fler indikatorer under ca. 15 sekunder innan de slocknar.

24. Efter 5 sekunder börjar några av dem blinka, däribland indikatorn för ”Access Point” medan indikatorn för ”Link Quality visar hur stark signalen mellan enheterna är.

25. Indikatorn för WPS slocknar på bryggan vid TIVO-boxen.

26. Indikatorn för ”Access point” på bryggan vid TIVO-boxen får fast sken så snart kopplingen mellan enheterna är stabil. Det tar ca. 30-45 sekunder.

27. Kommer du så här långt är kopplingen mellan bryggorna klar.

28. Kopplar du in en dator med kabel till bryggan vid TIVO-boxen skall du få uppkoppling till internet om punkt 13. fungerar.

29. Om punkt 28. fungerar kopplar du bort datorn och kopplar in TIVO-boxen. 

30. Nu har TIVO-boxen internetuppkoppling och du skall därmed kunna få igång din TV-funktion. Det tar dock 1-3 timmar innan allt är registerat på Comhems system så låt TIVO-boxen vara påslagen under tiden.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Törntagg:

Trådlöst via deras stora router som står kopplad till medieomvandlaren i b.v.

Genomför min vägledning som jag skickat till dig.

Det är väsentligt att du testar om du får internuppkoppling via bryggan intill routern innan du går vidare.

Mer om det får du om du följer min 30-stegsvägledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du antar förmodligen att jag har en laptop, men jag har en stor stationär dator som man inte kan bära omkring med. Vilken slags kabel skulle den anslutas med - om man skulle få tag i någon som är tillräckligt lång? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Törntagg:

Du antar förmodligen att jag har en laptop, men jag har en stor stationär dator som man inte kan bära omkring med. Vilken slags kabel skulle den anslutas med - om man skulle få tag i någon som är tillräckligt lång? 

Varför skall du ha en kabel för att testa om bryggan vid routern går att koppla upp sig trådlöst mot?

I detta inlägg i denna tråd skriver du själv att du har trådlös uppkoppling mot internet:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skrev du faktiskt: kopplar du in en dator med kabel till bryggan vid TIVO-boxen skall du få uppkoppling till internet om punkt 13 fungerar.

F övr så är TV:n sannolikt redan ansluten till stora delar; det var ju under den anslutningen som det kom upp en anmärkning som det stod i min allra första fråga. Då hade det hållit på en god stund. Därför gick det säkert inte heller att få tillbaka Viasat eftersom TV:n vid det laget blockerats av ComHem. 

Så har jag erfarit att det  inte alls behöver vara identiska lösenord på de två bryggorna. Jag har mycket annat för mig också, så jag har inte hunnit med några installationsförsök i dag, men i morgon får jag väl sätta igång igen. 

Godnatt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Törntagg:

Så här skrev du faktiskt: kopplar du in en dator med kabel till bryggan vid TIVO-boxen skall du få uppkoppling till internet om punkt 13 fungerar.

F övr så är TV:n sannolikt redan ansluten till stora delar; det var ju under den anslutningen som det kom upp en anmärkning som det stod i min allra första fråga. Då hade det hållit på en god stund. Därför gick det säkert inte heller att få tillbaka Viasat eftersom TV:n vid det laget blockerats av ComHem. 

Så har jag erfarit att det  inte alls behöver vara identiska lösenord på de två bryggorna. Jag har mycket annat för mig också, så jag har inte hunnit med några installationsförsök i dag, men i morgon får jag väl sätta igång igen. 

Godnatt!

 

Ber så mycket om ursäkt att jag försökt hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag inte upprepade gånger tackat alla som försökt hjälpa mig med mina problem - inte minst dig som varit så livaktig i detta ämne?

Att det likväl inte gått att få till det som det ska vara, är en annan sak. Jag har följt dina anvisningar till punkt och pricka, och det såg ju ut att lyckas, men när jag kom till att få en varaktig axesspunkt på tvbryggan bredvid  Tivoboxen, så de båda  bryggorna kunde samspela, så blev det ingen sådan. Dessutom har jag fått fel på telefon också, så nu har jag begärt hjälp från en radio- och tvfirma här där jag bor, och dom kommer på onsdag och hjälper mig på ort och ställe, dvs här hemma. Alla som försökt hjälpa till kan dra en lättnadens suck:lol:  Men tack för ert engagemang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom gärna tillbaks på onsdag och berätta vad de gjorde. Det kan ju vara bra för någon annan som behöver göra något liknande i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka ha ögonen med mig och kolla vad som görs!  

Det här med telefon var ju något nytt elände som kan ha sin upprinnelse i att jag var in på datorn vid nåt tillfälle. Jag har ju för att få behålla knapptelefonerna trots att den yttre kopparledningen tagits ner, tecknat abonnemang från Universal Telecom. Dom skickade en router som heter Huawei och när jag lyckats koppla in alla jack på rätt sätt så funkade det perfekt på samtliga telefoner - trådlöst; även en som står i ett annat hus på tomten. Dock går signalerna via en mast på samma sätt som mobiltelefonerna, så ljudet blir ju inte så distinkt som med det gamla systemet. Därför är det extra surt att det nu blivit nåt fel i detta system...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...