Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV installation, ComHem


Törntagg
 Share

Rekommendera Poster

Gjorde en första utkast som du kan ladda ner för att ändra så det blir rätt och fylla i namn på anslutningar.Tivo inkoppling.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. googlade "ruckus". Verkar vara något Telia har haft men inte längre, de rekommenderar Technicolor TG234 (men klickar man på länken kommer man till andra produkter).

Googlar TG234 och ser att Telenor använder den och det är en Wifi-brygga/extender/repeater.

Och då ÄR det trådlös anslutning mellan dessa.

Min gissning att det var frågan om homeplug som sänder signalen överlagrad äver el-ledningarna är således felaktig.

 

Jag antar att anslutningen då ska vara typ:

[ROUTER]-ethernetkabel-[Brygga]- - - - t r å d l ö s    a n s l u t n i n g- - - -[Brygga]-ethernet-[Tivo]-HDMI-[TV] 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Törntagg:

Ja X-men som jag skrev så heter boxarna enligt ComHem TV-bryggor (det står under den jag betraktar som mottagarruckus: Network Name

comhem_tvbridge_2DD9FF så det är inget jag hittat på. ) Till Cecilia säger jag: jag ska försöka se om jag kan rita av hur det ser ut på de olika ställena, fast det tar ju lite tid, om det ska göras åskådligt och sedan scannas in. 

Är det de här du har?

 

https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/tradlos-tv-brygga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Törntagg:

Ja X-men som jag skrev så heter boxarna enligt ComHem TV-bryggor (det står under den jag betraktar som mottagarruckus: Network Name

comhem_tvbridge_2DD9FF så det är inget jag hittat på. ) 

Det du anger att de heter är inte vad de heter. Du har skrivit av nätverksnamnet som de sänder ut, dv.s. det som kallas för SSID.

 

Du bör ha enheter som heter TG234, som de jag länkat till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt jobb med detta, Cecilia, du är verkligen enastående!  Tack allihop förresten, för att ni engagerar er. Det här börjar tära på mina krafter. F närvarande har jag ingen TV alls, för när jag försökte koppla tillbaks till Viasat så gick inte det heller..mitt självförtroende är i botten, det.känns som att man skulle vilja gräva ner sig...

Jag ska kolla på schemat du skickade Cecilia - jag tycker mig dock känna igen lite av mina kopplingar; jag har ju försökt med lite av varje

Jag har tittat lite på Comhems utbud i övrigt och undrar om jag skulle behöva beställa något som heter trådlös usb-brygga (en liten hopfällbar dosa) som ska anslutas till Tivoboxen .Vad har man för egentlig nytta av den; gör den något till mina anslutningsproblem eller ej? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Törntagg:

Ja precis så ser de ut.

Då är de identiska med de som min granne fick av Telia.

Installationen av dem är mycket enkel.

 

Se till att skjutomkopplaren på baksidan av båda enheterna är satt till Auto.

Koppla in nätaggregatet till den enhet som står intill din router/mediaomvandlare.

Vänta tills det lyser grönt på enheten.

Gör samma sak med den enheten som du skall ha intill din TIVO-box.

 

Kontrollera också på baksidan av enheterna att nätverksnamn och lösenord är identiska på de etiketter som sitter där. SSID är det som du skrev är modellen. 

Även lösenordet måste vara identiskt. Är det skillnad mellan enheterna på SSID och/eller lösenord kommer de inte att ”prata” med varandra. Då måste du kontakta Comhem för att få två nya enheter med identiska SSID och lösenord.

 

Men om allt stämmer och båda enheterna lyser grönt, tryck på knappen WPS, som du hittar på framsidan uppe till höger, på enheten som är kopplad till din router/mediaomvandlare. Håll knappen intryckt i 2-3 sekunder. Släpp knappen och gå till den andra enheten och gör samma sak. Du måste göra detta inom 2 minuter från att du tryckt på den första enheten.

 

Nu kommer de båda enheterna att leta efter varandra. När de är parkopplade kommer de att börja blinka i panelen på enheterna.

Nu skall du ha nätverkskoppling mellan enheterna trådlöst.

 

Koppla in TIVO-boxen till enhetens nätverksuttag. Starta TIVO-boxen och låt den jobba själv under den tid som den behöver för att registrera sig på Comhems nät.

 

Får du ingen uppkoppling, kontrollera att du har signal in till din router/mediaenhet och/eller om du får kommunikation mellan de två trådlösa enheterna. Det kan du göra med en dator som du kopplar in trådbundet.

Det kan du göra på routern/mediaomvandlaren först för att bekräfta att du verkligen har anslutning till Comhems nät.

 

Min granne fick vänta i 4 dagar innan Telia lyckats fixa alla fel. 

När jag var hos dem jobbade jag i 3 timmar innan jag gav uppmoch ringde Telia. Efter att ha väntat i 1 timme och 50 minuter i telefonkö, vidarekopplad till den ena efter andra personen kom Telia till slut fram till att de länkat abonnemanget till fel lägenhet.

De behövde 24 timmar för att länka om.

När det väl var gjort fungerade TV men inte bredband och telefoni. Nya samtal till Telia, väntetider på närmare två timmar i kö och sedan besked om att man missat att aktivera bredband och telefoni.

2 dagar senare var bredbandet igång och ytterligare 1 dag senare fungerade även telefonin. Av någon anledning fick Telia starta om systemet hos sig efter att bredbandet gått igång för att även telefonin skulle fungera. Denna omstart tog 24 timmar.

 

Det här bör hjälpa dig. Återkom med besked hur det går för dig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Törntagg:

Tack för ditt jobb med detta, Cecilia, du är verkligen enastående!  Tack allihop förresten, för att ni engagerar er. Det här börjar tära på mina krafter. F närvarande har jag ingen TV alls, för när jag försökte koppla tillbaks till Viasat så gick inte det heller..mitt självförtroende är i botten, det.känns som att man skulle vilja gräva ner sig...

Jag ska kolla på schemat du skickade Cecilia - jag tycker mig dock känna igen lite av mina kopplingar; jag har ju försökt med lite av varje

Jag har tittat lite på Comhems utbud i övrigt och undrar om jag skulle behöva beställa något som heter trådlös usb-brygga (en liten hopfällbar dosa) som ska anslutas till Tivoboxen .Vad har man för egentlig nytta av den; gör den något till mina anslutningsproblem eller ej? 

Den trådlösa enheten som Comhem har till din TIVO-box skall, enligt Comhem, endast ge dig möjlighet att få Playfunktionen samt möjligheten att fjärrstyra TIVO-boxen med telefon eller surfplatta.

Den hjälper dig inte. 

 

Följ min vägledning och se om du får det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mikael 63 vill jag svara: precis så vill jag att anslutningen ska vara! Men något är tydligen störande eftersom jag vid den igångsatta installationen fick anmärkning på att "nätverkskabeln är inte ordentligt insatt..."  Det ska inte vara någon nätverkskabel eftersom det ska vara trådlöst, men hur förklarar man det  för en maskin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, X-men, nu har jag läst ditt noggranna inlägg över hur man ska gå tillväga i detalj; sånt gillar jag!  Jag vet att det är viktigt att man gör saker i rätt ordning och på rätt sätt när man installerar apparater av dessa kategorier; ett litet  felsteg kan äventyra hela resultatet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Törntagg:

Tack, X-men, nu har jag läst ditt noggranna inlägg över hur man ska gå tillväga i detalj; sånt gillar jag!  Jag vet att det är viktigt att man gör saker i rätt ordning och på rätt sätt när man installerar apparater av dessa kategorier; ett litet  felsteg kan äventyra hela resultatet. 

Hoppas att du förstår att du måste koppla TIVO-boxen till den trådlösa enheten i till med nätverkskabel. Även att du förstår att den trådlösa enheten som du har intill din mediaomvandlare också skall kopplas med nätverkskabel till mediaomvandlaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett förtydligande.

Om din mediaomvandlare har 4 stycken LAN-uttag och inget uttag märkt med ”TV” kopplar du LAN1 till din routers WAN-anslutning. Det är det uttaget som sitter lite ”ensamt” med en annan färg, sannolikt svart. 

 

Koppla den trådlösa enheten intill routern till routerns uttag som heter LAN1. 

Du kopplar den till trådlösa enhetens uttag som heter GbE1.

 

Den trådlösa enheten intill din TIVO-box kopplar du med kabel från den trådlösa enhetens uttag som också heter GbE1 och till nätverksuttaget på TIVO-boxen. TIVO-boxen har bara ett nätverksuttag.

 

Har din mediaomvandlare ett uttag med namnet ”TV” skall du koppla din trådlösa enhet till detta uttag och hoppa över routern. 

 

Hoppas detta gör det hela tydligare.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Törntagg:

Det ska inte vara någon nätverkskabel eftersom det ska vara trådlöst

Jo, det måste, som vi har försökt förklara, vara en nätverkskabel ansluten till TIVO

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK jag förstår att jag har tytt orden fel. Nu har jag också tittat på baksidan på de båda tvbryggorna och de har INTE samma nätverksnamn och lösenord! Kan det vara så enkelt som att det är detta som ställt till att de kanske inte fått nån kontakt med varandra? Jag får försöka kontakta Comhem igen och hoppas att jag äntligen kan få träffa nån människa där

All annan koppling verkar ju ändå varit rätt från början,  annars hade väl inte på TVskärmen ha uppenbarat sig ett välkommen från ComHem med försäkran att om några minuter så skulle inkopplingen vara klar!  (Strax därefter kom meddelandet att "nätverkskabeln är inte ordentligt insatt", med uppmaning att ta kontakt med Comhem för ytterligare upplysningar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande Cecilias utmärkta skiss på kopplingsmöjligheter, så kan jag säga att jag prövat båda alternativen redan från början. Jag gick faktiskt efter Comhems egna installationsanvisningar för anslutning till medieomvandlare med fyra uttag, och anslöt då till det som jag brukar kalla för fiberboxen, som har just fyra uttag. Just nu sitter det kopplat som i ditt alt. 2, dvs att det går genom Comhems router och vidare till sändaren (tvbryggan). Men om det nu är fel på tv-bryggorna och dom inte kan få kontakt med varandra, så blir det ju fel ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta när du har varit i kontakt med Comhem angående TV-bryggenheterna.

Tagit bort eftersom det inte längre verkar vara relevant, se nästa inlägg.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Törntagg:

OK jag förstår att jag har tytt orden fel. Nu har jag också tittat på baksidan på de båda tvbryggorna och de har INTE samma nätverksnamn och lösenord! Kan det vara så enkelt som att det är detta som ställt till att de kanske inte fått nån kontakt med varandra? Jag får försöka kontakta Comhem igen och hoppas att jag äntligen kan få träffa nån människa där

All annan koppling verkar ju ändå varit rätt från början,  annars hade väl inte på TVskärmen ha uppenbarat sig ett välkommen från ComHem med försäkran att om några minuter så skulle inkopplingen vara klar!  (Strax därefter kom meddelandet att "nätverkskabeln är inte ordentligt insatt", med uppmaning att ta kontakt med Comhem för ytterligare upplysningar.)

Jag har varit inne hos min granne och tittat på deras enheter. De har också olika nätverksnamn men de ”pratar” med varandra ändå.

WPS-funktionen skall vara den funktion som automatiskt kopplar ihop enheterna så dina enheter skall fungera tillsammans.

 

Det viktiga är att WPS-knappen på enheten intill TIVO-boxen trycks in inom 2 minuter från att du tryck på WPS-knappen på den enhet som är intill routern/mediaomvandlaren.

 

Det är också viktigt att de faktiskt kan nå varandra! Om de står för långt ifrån varandra kan orsaken vara att den trådlösa räckvidden inte räcker till!

 

Du kan kontrollera detta själv. Nätverksnamnet på baksidan av enheterna skall du kunna se om du har en trådlös enhet som du använder. En bärbar dator, surfplatta eller telefon som går att koppla till ett trådlöst nätverk skall du kunne se nätverksnamnet i.

 

Du har tidigare angivit att SSID (som du felaktig angav som modellbeteckning) är comhem_bridge_2DD9FF . Om du använder en trådlös enhet skall du kunna få upp detta ”nätverk” som tillgängligt trådlöst nätverk.

 

Kontrollera att du kan se båda sina enheters nätverksnamn på båda ställen som du har dem.

Förtydligande: När du är vid enheten intill routern skall du också kunna se nätverksnamnet på den enhet som finns intill TIVO-boxen.

När du står vid enheten intill TIVO-boxen skall du kunna se nätverksnamnet på den enhet som finns vid routern.

 

Om du inte gör det är räckvidden för kort för att de båda enheterna skall kunna ”prata” med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ytterligare information om felsökning:

 

1. Har du kopplat in en dator med kabel till din router/mediaomvandlare och kontrollerat att du får internetuppkoppling? Saknar du internetuppkoppling får du inget att fungera.

2. Om du har internetuppkoppling med tråd, koppla in din ena ”brygga” i din router/mediaomvandlare. Notera det trådlösa nätverksnamnet och lösenordet (på min grannes Teliaenheter står det på engelska, ”Network Name” respektive ”Wireless Key:”) .

Använd en surfplatta, dator med trådlöst nätverkskort eller telefon med möjlighet att koppla upp sig till ett trådlöst nätverk och se om nätverksnamnet visas.

3. Om nätverksnamnet visas, anslut till det trådlösa nätverket och ange lösenordet för enheten, det som står på baksidan.

4. Om du har internetuppkoppling med kabel, enligt punkt 1. skall du, när du är ansluten till din ”brygga” också ha internetuppkoppling, om du kopplat ”bryggan” rätt till din router/mediaomvandlare.

5. Jag har precis testat detta hos mina grannar och det fungerar fint. 

 

Får du inte det att fungera, bara med en ”brygga” kopplad till din router/mediaomvandlare, har du inte kopplat det rätt eller så är det fel på enheten. Då tar du den andra enheten och gör samma sak. Får du det fortfarande inte att fungera är sannolikheten för att du inte kopplar rätt betydligt större än att det är fel på enheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Jag hälsar mina grannar från dig och tackar för att jag fick störa dem med detta test. D.S.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då behöver jag i varje fall inte  försöka beställa nya tv bryggor... Det ska gå bra med dom jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på min internetuppkoppling! Jag har bredband från Comhem faktiskt och det fungerar jättebra - trådlöst! Trots att vi bor i ett gammalt hus i två våningar med timmer i både väggar och golv. Och två datorer i olika våningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

2 minuter sedan, skrev Törntagg:

Det är inget fel på min internetuppkoppling! Jag har bredband från Comhem faktiskt och det fungerar jättebra - trådlöst! Trots att vi bor i ett gammalt hus i två våningar med timmer i både väggar och golv. Och två datorer i olika våningar.

Trådlöst via router eller brygga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlöst via deras stora router som står kopplad till medieomvandlaren i b.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...