Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV installation, ComHem


Törntagg
 Share

Rekommendera Poster

Jag önskade få en ny TV-leverantör i stället för Viasat, som jag tröttnat på av många skäl. Eftersom vi har bredband från ComHem, så antog jag att det kunde vara bra att få TV från samma företag. Jag har dock blivit tveksam, då jag inte får någon kontakt med dom via e-post, trots att jag ställt några frågor om installationen av deras produkter. Bland annat så har jag fått hem ett åbäke som heter TIVO och som antagligen ska föreställa nån slags TV-box och som jag antar ska kopplas med HDMI-kabel till TV-apparaten. Den verkar innehålla en massa funktioner som jag inte alls har frågat efter och sannolikt inte heller kommer att använda. Men det verkade som om man måste ha denna box för att kunna få signaler trådlöst från ComHems Hub L 1 box som är kopplad i en annan våning till det som jag kallar fiberboxen, men som kanske heter medieomvandlare? Det är en box  som  är den första som kommer in utifrån och sitter på väggen kopplad till burken där fibern går in. Är det den burken som dom kallar för medieomvandlare eller var sitter den annars?? Den har visserligen ingen port som är märkt TV. Portarna är inte märkta med något alls. Måste man ha TIVO-bpxen för att kunna se TV trådlöst därifrån? Det finns dessutom två likadana mindre boxar som ska vara sändar-  resp, mottagarruckusar  -  ja så kallade Telia sina när vi hade dom. HJÄLP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tivo är sorts TV-box som gör om signalen i nätverkskabeln till en bildsignal som kan visas på teven, enkelt uttryckt. Men Tivo kan också mycket mer.

 

Medieomvandlare är den burk som omvandlar från transportmediet fiber till mediet nätverkskabel, det är nog den du kallar för fiberbox. Har du något modellnummer för den så kan någon dubbelkolla vad det är?

 

Har du kollat den installationsguide som ska vara anpassad till just dina "burkar" och tjänster?

https://www.comhem.se/kundservice/installationsguide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu har jag förvissat mig om, att fiberboxen = mediaomvandlaren...  Jag har kopplat ihop det som ska vara i början, men när jag kommer till själva TV:n så upptäcker jag att den saknar uttag för HDMI.kabel... Det finns bara uttag för scartkabel...   Så nu får jag väl lov att köpa en ny TV också!  - eftersom jag förstått att det inte blir så bra med scartanslutning i det här fallet.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt :(

Men det blir mycket bättre bild med HDMI eftersom det är en digital signal med Full-HD-upplösning medan Scart är analog med sämre kvalitet.

 

Har du bundit upp dig på en viss tid med Comhem eller kan du tänka dig att byta till någon annan som stödjer Scart--anslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har redan köpt in mig på deras utbud, så jag får väl bita i det sura äpplet... Men då det nu är så att  det ändå blir mycket bättre bild med HDMI så kanske äpplet inte är så surt i alla fall!  Visserligen är TV:n inte nån tjock-TV, men den har ju några år på nacken. 

Tack för ditt stöd och hjälp!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Törntagg:

Visserligen är TV:n inte nån tjock-TV, men den har ju några år på nacken. 

Måste vara fler än "några" om den saknar HDMI.

Vilken modelbeteckning är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Törntagg:

Ja nu har jag förvissat mig om, att fiberboxen = mediaomvandlaren...  Jag har kopplat ihop det som ska vara i början, men när jag kommer till själva TV:n så upptäcker jag att den saknar uttag för HDMI.kabel... Det finns bara uttag för scartkabel...   Så nu får jag väl lov att köpa en ny TV också!  - eftersom jag förstått att det inte blir så bra med scartanslutning i det här fallet.?

Du behöver inte köpa ny TV p.g.a. att din TV saknar HDMI-uttag.

TIVO-boxen har scartkontakt också. Via den kan du koppla in din TV till boxen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ack ja...jag upptäckte att det faktiskt finns två HDMI-uttag på TV:n...så nån ny sådan behöver jag i alla fall inte köpa. Jag försökte installera ComHems TV i morse (vaknade halv sju av grubbel; det var då jag insåg att det fanns HDMI-uttag på TV:n i alla fall...) men installationen som faktiskt påbörjades en stund, avbröts och jag fick ett felmeddelande: "se till att nätverkskabeln är ordentligt ansluten till både router och nätverksport på baksidan av TIVO-boxen.."  Vadå nätverksKABEL??? Vilken router kan dom mena - den enda jag har som även är ansluten till bredbandet, är ComHems Hub l 1 en stor vit box på högkant som står vid fiberboxen. Vi har ju trådlöst, så några kablar ska inte dras mellan den eller nån annan router(?) och TV;n. Denna står i övervåningen, med TIVO-boxen bredvid. Jag drar mig för att ringa ComHem och fråga; det brukar inte vara roligt när man ringer till sådana firmor då man kan få sitta i bortåt en timme i telefonkö...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inget vid en snabb googling att Tivo-boxen hanterar trådlös anslutning. (Lika min Arris från Telia då, fast den kan ge ett felmeddelande om trådlös anslutning..)

 

Antar att det är därför man skickat med homeplug:

 

17 timmar sedan, skrev Törntagg:

Det finns dessutom två likadana mindre boxar som ska vara sändar-  resp, mottagarruckusar 

 

Ja routern är den stora vita boxen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva alltså med att ansluta sändaren i routern och mottagaren i Tivo:ns nätverkskontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Hittar inget vid en snabb googling att Tivo-boxen hanterar trådlös anslutning. (Lika min Arris från Telia då, fast den kan ge ett felmeddelande om trådlös anslutning..)

 

Antar att det är därför man skickat med homeplug:

 

 

Ja routern är den stora vita boxen.

TIVO-boxen hanterar trådlös anslutning enbart med den av ComHem sålda USB-adaptern. Det finns inget inbyggt trådlöst nätverkskort till TIVO-boxen.

 

Boxen behöver vara ansluten till Comhems TV-nät minst 1 timme, i vissa fall upp till 3 timmar, inställd på en kanal för att bli konfigurerad i Comhems TV-nät.

 

Nätverksuppkoppling behövs bara om Playfunktionen i TIVO-boxen skall användas.

 

Jag har TIVO-boxen men tyckte inte det var värt pengarna Comhem ville ha för kortet när jag skaffade TIVO för 3 år sedan.

 

Här är det trådlösa nätverkskortet till TIVO-boxen.

 

https://www.comhem.se/asset/2zxwgcm7u48q/usb-brygga/d336b6cf77747b78a1e6fcd63b758fc4/usb-brygga-data.pdf

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Närmare titt på Comhems hemsida skall den som har fiberanslutning också fått en hub med uttag där det står ”TV”.

På huben ser det ut att vara en nätverksanslutning. Den måste anslutas till TIVO-boxen med kabel.

Det trådlösa nätverkskortet stöder inte överföring av TV-signalen från huben till TVn. Den stöder bara funktionen fjärrkontroll om mobiltelefon eller surfplatta skall användas som fjärrkontroll.

 

För att få igång Comhem-TV måste du koppla nätverkskabel mellan huben och boxen. Det fungerar inte, vad jag kan få fram, trådlöst.

 

Jag har inte fiber, jag har kabel. Min box är kopplad med koaxialkabel från vägguttaget till boxen.

Har jag ingen nätverksuppkoppling kan jag se på TV men inte använda play. Har jag nätverksanslutning fungerar play.

 

För att du skall få igång ditt abonnemang måste du koppla boxen med kabel till huben. Därefter måste du låta både hub och box vara påslagna i minst 1 timme för att de skall loggas in på Comhems nät. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En notering gällande det trådlösa nätverkskortet.

Förutom fjärrkontrollfunktionen så är det också Play-funktionen som fungerar med kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där installationsguiden har jag också fått, men det har inte funkat ändå. Att det inte skulle gå att få en trådlös funktion på detta är inte sant. Det har jag förvissat mig om innan jag gjorde beställningen, det var ju förutsättningen för att jag skulle göra den!

Jag ställer en ny fråga som jag hoppas att någon kan svara på: Vilken kabel ska man använda från mediaomvandlaren = fiberboxen, som har 4 omärkta portar, till den trådlösa TV-bryggan??  Den ska inte gå via comhems Hub L 1 vad jag kan förstå, då även TV-bryggan är trådlös.

Men mottagaren som står i övervåningen bredvid TV:n; vilken sorts kabel från den till TIVO-boxen?? TIVO-boxen ansluts till TV:n med HDMI-kabel, vilket jag gjort. Jag får felmeddelande under installationen som lyder: "Nätverkskabeln inte ordentligt insatt" Vi ska ju inte ha nån kabel!

Man kan visserligen ringas till ComHem för vidare upplysningar men jag försökte och skulle få sitta i en timme innan jag kom fram...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Törntagg:

Jag får felmeddelande under installationen som lyder: "Nätverkskabeln inte ordentligt insatt" Vi ska ju inte ha nån kabel!

Det meddelandet ska bara tolkas som att Tivo-boxen inte får kontakt med medieomvandlaren eller routern (hub).

 

12 minuter sedan, skrev Törntagg:

Men mottagaren som står i övervåningen bredvid TV:n; vilken sorts kabel från den till TIVO-boxen??

Det ska vara en nätverkskabel mellan Tivo och mottagaren skulle jag tro men det är nog bra om du förklarar vilken mottagare du menar.

 

13 minuter sedan, skrev Törntagg:

Vilken kabel ska man använda från mediaomvandlaren = fiberboxen, som har 4 omärkta portar, till den trådlösa TV-bryggan??  Den ska inte gå via comhems Hub L 1 vad jag kan förstå, då även TV-bryggan är trådlös.

Nätverkskabel

Framgår det inte av installationsanvisningarna om teven ska anslutas till medieomvandaren eller routern (hub)?

Det har inte att göra med huruvida du har en trådlös TV-brygga eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Törntagg:

den trådlösa TV-bryggan

Vilken pryl är det?

 

Det är ju möjligt att Comhem sagt att du kan få trådlös anslutning om man man använder dessa homeplug.

Och att du då tolkar detta som just en trådlös anslutning?

Homeplug använder inte trådlös överföring!

 

Det kan vara lätt att tro att dessa enheter ansluts till ett vägguttag för att få strömförsörjning och att en nätverkskabel ansluts till den samt att den omvandlar detta till en trådlös signal som skickas till den andra enheten. Så är alltså inte fallet.

Signalen går överlagrad via el-ledningarna, de el-ledningar som homeplug,en strömförsörjs via.

 

Enligt egen erfarenhet fungerar detta dåligt om man ansluter dessa via en grendosa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Törntagg:

Den där installationsguiden har jag också fått, men det har inte funkat ändå. Att det inte skulle gå att få en trådlös funktion på detta är inte sant. Det har jag förvissat mig om innan jag gjorde beställningen, det var ju förutsättningen för att jag skulle göra den!

Jag ställer en ny fråga som jag hoppas att någon kan svara på: Vilken kabel ska man använda från mediaomvandlaren = fiberboxen, som har 4 omärkta portar, till den trådlösa TV-bryggan??  Den ska inte gå via comhems Hub L 1 vad jag kan förstå, då även TV-bryggan är trådlös.

Men mottagaren som står i övervåningen bredvid TV:n; vilken sorts kabel från den till TIVO-boxen?? TIVO-boxen ansluts till TV:n med HDMI-kabel, vilket jag gjort. Jag får felmeddelande under installationen som lyder: "Nätverkskabeln inte ordentligt insatt" Vi ska ju inte ha nån kabel!

Man kan visserligen ringas till ComHem för vidare upplysningar men jag försökte och skulle få sitta i en timme innan jag kom fram...

Kan du berätta i detalj vad du fått för utrustning?

 

TIVO-boxen i sig klarar inte av att kommunicera med TV-signal trådlöst. För att en trådlös koppling skall ske måste du ha kringutrustning.

Har Comhem sagt att TIVO-boxen är klar för trådlös överföring har du tyvärr kommit i kontakt med någon hos Comhem som inte har rätt kunskap.

 

TIVO-boxen är själva ”TV-mottagaren”. Den innehåller inte en ”massa” funktioner som man inte har användning för. TIVO-boxen är rätt begränsad i sin funktionalitet. Dessutom är den en föråldrad teknik, även om Comhem har gjort gällande att det är den nya TV-världen.

 

TIVO har sitt ursprung i USA och har använts där i ca. 15 år idag.

 

TIVO-boxen har inspelningsfunktion, väldigt enkel att hantera.

Det går att starta om vissa program om man missat början. Ser man på ett program går det att backa, även om det är direktsändning.

Har man backat en bit kan man spola fram igen , så långt som programmet pågått.

 

Det går att spela in upp till tre program samtidigt som  man tittar på ett fjärde program.

de

Det går att skapa inspelning för ett kommande program

Är det en TV-serie man följer man man, enkelt, ställa in boxen för inspelning av alla avsnitt som sänds utan att ange varken tid eller datum.

 

När man använder Playfunktionen kan man spola eventuell reklam som visas. 

 

Inspelning sker även när boxen är satt i Stand-by. Är den strömlös fungerar det såklart inte. Om en inspelning är programmerad och boxen görs strömlös tappar den inte minnet. Inspelningen ligger kvar när den blir strömsatt igen.

 

Det tar ca. 6 minuter innan boxen är klar från att ha varit strömlös. Den är med andra ord inte särskilt snabb att starta upp.

 

Boxen är också rätt buggig. I vissa fall, när man byter kanal eller går från Play till TV-tablå eller omvänt, blockerar den ljudet. För att få igång ljudet igen måste man byta kanal, gå från Play till TV-tablå eller omvänt för att ljudet skall återkomma. Ibland går det bra att backa och spola fram för att få ljud.

 

Jag har haft mycket med Comhem att göra angående alla problem som varit med boxen. Mycket är åtgärdat under de år jag haft boxen men ljudproblemet klarar de inte av att fixa.

 

Återkom med detaljerad information om vilken utrustning du fått. TIVO-boxen i sig kan inte fixa TV-sigal trådlöst, bara trådbundet.

Du måste såeledes ha separat utrustning för trådlös överföring mellan din hub och boxen där boxen kopplas till en kommunikationsenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Törntagg:

 Bland annat så har jag fått hem ett åbäke som heter TIVO och som antagligen ska föreställa nån slags TV-box och som jag antar ska kopplas med HDMI-kabel till TV-apparaten. 

Jag funderar på varför du valde TIVO-boxen och inte deras nyaste box.

För ett år sedan fick jag erbjudande om att byta min TIVO-box till deras nyaste box TV-hub. Efter att ha tagit del av informationen om boxen valde jag, trots den buggiga mjukvaran i TIVO-boxen just för inspelningsfunktionen, som saknas i den nya boxen.

 

Den nyaste boxen är en liten box med basfunktionen. Därmed åker ”åbäke” som benämning bort.

Inte nog med det, TV-hub har inbyggt trådlöst nätverkskort med stöd för det snabba WLAN-ac. Den skulle kunna kopplas trådlöst till din router L1, som du fått levererat. L1 är en mycket trevlig router som fungerar ovanligt bra för att vara en produkt från Comhem. Jag har föregångaren, som jag tycker är bättre då gränssnittet är betydligt lättare att hantera då det följer alla andra fabrikat på marknaden. L1 har Comhem gjort ”enklare” att hantera men för en som är van vid att ”rota” i en router är den bedrövligt tråkig och knölig.

Bl.a. går det inte att anda alla sorters specialtecken för lösenordet i nätverket. Frågetecknet är ett av dem som man valt att inte ha med.

 

TV-hub är sannolikt den TV-box som skulle passat dig bättre när du inte vill ha ett ”åbäke” till box med en massa funktioner som du inte har användning för.

Som skrivet ovan är den dessutom utrustad med trådlöst nätverkskort.

 

M3 gjorde en test av TV-huben för nästan ett år sedan. Comhem har uppdaterat mjukvaran så den fungerar bättre idag än den gjorde för ett år sedan, då den var ny i deras sortiment.

 

Du kan läsa med om TV-hub på Comhems hemsida här:

 

https://www.comhem.se/tv/tv-hub/info

 

Testet M3 gjorde kan du läsa här:

 

https://m3.idg.se/2.1022/1.700803/com-hem-tv-hub

 

Vad du också skall ha i minnet är att du har 14 dagars ångerrätt på beställd tjänst. Har det inte passerat och du ångrat dig kan du göra det genom att kontakta Comhems kundtjänst.

 

Nu avvaktar jag information om vilken utrustning du fått från Comhem. Utan att veta i detalj vad du fått går det inte att hjälpa dig att koppla in TIVO-boxen så som du vill ha den. Som jag nämnt tidigare går det inte att koppla TIVO-boxen trådlöst utan extra kringutrustning, hur gärna du än vill och hur mycket Comhems kundtjänst än vill.

 

Comhem har gjort mycket med sin kundtjänst och den har blivit bättre. Jag hade ett två timmar långt samtal för 4 år sedan med ansvarig på kundtjänst. Skälet var en anmälan till ARN p.g.a. brister hos kundtjänst. Jag blev vägrad support bara för att jag inte bytte koxakabeln en gång per 6 månader. Vid ett annat tillfälle vägrades jag support bara för att koxakabeln mellan väggen och TVn är längre än 5 meter.

 

I båda fallen ombads jag återkomma, dels när kabeln var utbytt mot en sprillans ny samt att kabeln inte var längre än 5 meter.

Comhems kundtjänst har många unga personer och omsättningen av personal är mycket hög. De får två veckors intensiv utbildning i hur de skall hantera kunder. Det finns inga som helst krav på teknisk kompetens och det har hänt att jag skällt ut personalen när de uppvisar en arrogans och inkompetens som vida överstigande mitt tålamod.

 

En sådan sak är att hävda att bryta strömmen till boxen med en grendosa som galvaniskt frånskiljer nätaggregatet från elnätet inte är samma sak som att dra ut stickkontakten från elnätet fick mig att gå i taket.

 

Ett annat tillfälle, när jag under 3 månaders tid, felanmält TV-signalen, och Comhems suppport hela tiden hävdade att det är fel på mina saker, skickade de en tekniker hem till mig. Detta trots att felet med TV-signalen uppstod en kväll medan jag tittade på TV.

 

Jag hävdade att felet låg hos Comhem och inte hemma hos mig. Teknikern ägnade en timme åt felsökning. Han tittade på mig efter en timme och skakade på huvudet. Med trött blick sa han, ”Vad tusan skulle jag hit och göra? Här finns inget som helst fel. Alla kablar är perfekta, alla signaler är perfekta. Här finns inget fel.”.

 

3 dagar senare får jag besked av Comhem att de åtgärdat ett fel i en av deras stationer. Min TV-signal fungerade igen utan att jag gjort någon förändring hemma.

 

Således måste jag få veta exakt vilken utrustning du fått för att kunna hjälpa dig vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en Tivo-box, 2 exakt likadana Tv-bryggor, alltså mindre boxar från Technicolor; den ena en sändare och den andra en mottagare. När vi hade TV från Telia benämndes dylika som ruckusar...den ena ska fysiskt kopplas till där signalerna går in från fiberanslutningen och sända trådlösa signaler till den andra som betraktas som mottagare och ska kopplas till Tivo-boxen som i sin tur kopplas till TV-apparaten med HDMI-kabel. Vidare medföljde en svart kabel med svarta kontakter (den ena passar i Ethernetuttag på Tivoboxen), Tycker ni att det fattas något, så tala om det så jag får se till att få det hemskickat. Alternativt köpa på Kjell & Co t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill tillägga att när vi hade Telia som ombesörjde 2 datorer i olika våningar, 2 TV-apparater likaså i olika våningar, telefoni till flera telefoner varav en som står i ett annat hus på tomten och allt detta TRÅDLÖST - så var det inga som helst problem. Vi hade en gateway som var kopplad till första telejacket och skötte allt. Sen begåvades vi med fiber, och där började problemen beroende på att det var "fel" grävare, dvs en grävare som inte Telia hade något avtal med... Så vi blev tvungna att skaffa nya operatörer till precis allting.

Det har väl gått skapligt ända tills nu och TV genom ComHem. Bredbandet gick ju bra - och trådlöst är det också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Törntagg:

Jag vill tillägga att när vi hade Telia som ombesörjde 2 datorer i olika våningar, 2 TV-apparater likaså i olika våningar, telefoni till flera telefoner varav en som står i ett annat hus på tomten och allt detta TRÅDLÖST - så var det inga som helst problem. Vi hade en gateway som var kopplad till första telejacket och skötte allt. Sen begåvades vi med fiber, och där började problemen beroende på att det var "fel" grävare, dvs en grävare som inte Telia hade något avtal med... Så vi blev tvungna att skaffa nya operatörer till precis allting.

Det har väl gått skapligt ända tills nu och TV genom ComHem. Bredbandet gick ju bra - och trådlöst är det också...

Telias system skiljer sig från Comhem. Jag hjälpte mina grannar med deras Teliaabonnemnag och använde enheter från Telia.

 

Din information brister fortfarande. Vad är det för ”bryggor” du fått?

Kan du skicka länk där de finns beskrivna eller bilder på enhterna?

Modellbeteckning på enhetrna hjälper också. Technicolor är fabrikatet enligt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja X-men som jag skrev så heter boxarna enligt ComHem TV-bryggor (det står under den jag betraktar som mottagarruckus: Network Name

comhem_tvbridge_2DD9FF så det är inget jag hittat på. ) Till Cecilia säger jag: jag ska försöka se om jag kan rita av hur det ser ut på de olika ställena, fast det tar ju lite tid, om det ska göras åskådligt och sedan scannas in. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan rita lite grovt i Paint bara med fyrkanter för all utrustning och sen skriva i/bredvid vad det är för något och vad ev. kontakter har för beteckning samt dra linjer mellan vad som sitter ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...