Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

KB 448 98 99 fel 0x80070020 Windows Update


Tvonscreen
 Share

Go to solution Solved by Tvonscreen,

Rekommendera Poster

Senaste kumulativa uppdatering för Windows 10 version 1809 KB 448 98 99 stoppas efter omstart. Följande kan läsas på skärmen. Vi kunde inte installera uppdateringen. Ändringar ångras. Stäng inte av datorn. Verkar vara 3 st uppdateringar i denna stora uppdatering eftersom det krävs 3 omstarter innan alla uppdateringar ångrats. Uppdateringshistoriken visar att uppdaeringen misslyckats. Fel 0x80070020. Har provat allt som jag hittat på nätet. Men inget hjälper. Har någon erfarenhet av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du provat allt du hittat på nätet. Betyder det att du har laddat ned det fristående uppdateringspaket och försökt installera KB4489899 med det?  Adressen till Microsofts uppdateringskatalog ges här (man kan klicka på en länk till katalogen)

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4489899/windows-10-update-kb4489899
http://tinyurl.com/y3dke2gd samma länk men förkortad

Hos mig installerades denna kumulativa uppdatering automatiskt den 13 mars så jag kan inte säga att jag har haft problem just med den. Däremot har jag behövt använda Microsofts uppdateringskatalog för andra uppdateringar.

 

Windows tenforums skriver om kbn här:

https://www.tenforums.com/windows-10-news/128745-cumulative-update-kb4489899-windows-10-v1809-build-17763-379-mar-12-a.html

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har provat vad som föreslogs men utan framgång.Till sist valde jag ren installation av Windows 10. Det gick bra förutom att nämnda uppdatering KB 4489899 återkom med samma resultat. Jag har sett i uppdateringshistoriken under Inställningar. Där hittar jag 12 uppdateringar fördelade på Windows Defender och Microsoft Office 2007. Även KB 890803 Skadlig programvara. Alla dessa installeras utan problem. Om alla krävde omstart vet jag inte. Men säkert några. Verktygen börjar ta slut. Hur komma runt problemet?

På 2019-03-28 på 18:19, skrev mbgtmari:

Du skriver att du provat allt du hittat på nätet. Betyder det att du har laddat ned det fristående uppdateringspaket och försökt installera KB4489899 med det?  Adressen till Microsofts uppdateringskatalog ges här (man kan klicka på en länk till katalogen)

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4489899/windows-10-update-kb4489899
http://tinyurl.com/y3dke2gd samma länk men förkortad

Hos mig installerades denna kumulativa uppdatering automatiskt den 13 mars så jag kan inte säga att jag har haft problem just med den. Däremot har jag behövt använda Microsofts uppdateringskatalog för andra uppdateringar.

 

Windows tenforums skriver om kbn här:

https://www.tenforums.com/windows-10-news/128745-cumulative-update-kb4489899-windows-10-v1809-build-17763-379-mar-12-a.html

Det här kanske du också har läst https://appuals.com/windows-update-error-0x80070020-solved/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt installera den manuellt hämtade uppdateringen i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej Tvonscreen

 

mbgtmaris tips ovan borde normalt räcka till, men kanske du skulle prova detta och först efter att du gjort en sk. Clean boot och starta datorn i felsäkert läge:

 

I princip är dessa steg samma som mbgtmaris ovan, men kör dessa i felsäkert läge? Dock är det några fler instruktioner här.

MS-Community - (Solved): Windows update error 0x80070020 in Windows 10''

 

Men till att börja med föreslår jag att du provar Cecilias tips ovan.

MS- Starta datorn i felsäkert läge i Windows 10

 

Återkom och berätta hur det går.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej Flyfisherman!

 

Har tacksamt mottagit alla tips. Tyvärr kvarstår problemet koncentrerat till enbart kumulativa uppdateringar. 2st KB 4489899 och 3 KB 4493509, som inte kunnat uppdateras 2 resp. 3 ggr. I övrigt har 41 Kvalitetsuppdateringar, mestadels säkerhetsuppdateringar, 6 Definitionsuppdtaeringar och 3 andra uppdateringar typ Borttagning av skadlig programvara slutförts utan några problem. Så vad är det som stoppar de Kumulativa uppdateringarna? Jag har provat allt jag hittat på nätet inklusive alla tips på detta forum. Det sista testet utan brandvägg vare sig i Windows Defender eller Norton Security Deluxe med samma resultat.

 

Felsäkert läge med nätverk fungerar inte. Efter en stund ser jag följande: "Fristående installationsprogram för Windows update. Installationsprogrammet påträffade ett fel 0x8007043c."

 

Efter omstart Snabbt upp till 30%. Efter några minuter

omstart och upptill 40 % sedan ett antal omstarter med "Vi kunde inte sluföra uppdateringarna. Ändrigar ångras."

 

Jag använder Windows 10 Home Version 1809 OS-version 17763.316.

 

Nu har inga mer verktyg kvar. Den som löser detta problem är nästan värd ett Nobelpris.

Redigerad av Tvonscreen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet 0x8007043C betyder ERROR_NOT_SAFEBOOT_SERVICE, dvs du behöver en tjänst som inte är tillgänglig i felsäkert läge. Detta lärde jag mig här http://tinyurl.com/y3s5rh2v Resten som står i det Microsoftsvaret har inte med ditt uppdateringsproblem att göra.

 

Det skulle kunna vara Norton som är boven, inte Windows Defender. Har du provat stänga av Norton helt och hållet? Du har väl laddat ner rätt fristående uppdateringspaket, t ex rätt för 32-bitars eller 64-bitars Windows beroende på vilket du har?

 

Om du skriver Om i sökrutan så kan du få reda på om du har 32- eller 64-bitarsversion:

570355878_Omdindator.png.6d9c76c439bd680a1f1caf955f0b071e.png

Men det visste du nog fast du inte har berättat det.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det vore ju inte första gången som Norton lägger sig i Windows-uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kör du Norton Internet Security ver.  22.17.0.183 så kan jag nog med stor sannolikhet säga att Norton inte är problemet.

Jag har detta.

Dessutom skulle denna KB-error varit på tapeten hos Norton Community - vilket det inte varit.

Så det spåret går helt bort enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Tvonscreen

Apropå Norton så skulle du kunna kontrollera dina inställningar där

http://www.ctimls.com/Support/KB/How To/Configure_Norton_Security.htm

 

"Antivirus programs, especially Norton and Avast, prevent users from installing new updates," skrev windowsreport. https://windowsreport.com/antivirus-prevent-windows-10-update/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!
 
Har provat alla tips och förslag. Efter ren installation av Windows 10 med bibehållna egna filer har jag under tiden med de 2 kumulativa säkerhetsuppdateringarna haft 39 kvalitetsuppdateringar, 8 definitionsuppdateringar samt 3 andra uppdateringar, varav 2 borttagning av skadlig programvara via Windows Update, som installerades och slutfördes utan några problem. Det är alltså enbart två kumulativa säkerhetsuppdateringar, KB 44 89 899 och KB 44 93 509, som ställt till problem. KB 44 89 899 är lugn just nu. KB 44 93 509 envisas fortfarande.
 
Har försökt att hämta hem dessa två uppdateringar från Microsoft utanför Windows Update och sedan försökt att installera dem. Svaret är att dessa redan är installerade på datorn. På listan i Windows Update finns dessa uppdateringar som misslyckade. Det är ganska märkligt att en KB kumulativ uppdatering visas som misslyckad medan den "fristående" säger att den redan är installerad. Om det är klart förstår jag att inte går att installera. Men varför inte visa det på ett annat sätt? Hur går jag vidare?
 
Se bifogad fil!

Kumulativ.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag förstår din frustration.

 

Se om tipsen på denna sajt kan hjälpa:

How to Windows:  Solved: Windows 10 update (KB4493509) stuck checking for updates

Där ett av ingreppen inbegriper att koppla bort alla antivirusskydd temporärt.

Försök att följa alla stegen i tur och ordning exakt.

 

Eller denna:

Zillow tech: Windows 10 update failed to install (KB4493509) error code 0x800f0922

Ja jag vet att det inte är exakt samma felkod, men felen tycks hänga ihop.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Tvonscreen:

Det är alltså enbart två kumulativa säkerhetsuppdateringar, KB 44 89 899 och KB 44 93 509, som ställt till problem. KB 44 89 899 är lugn just nu. KB 44 93 509 envisas fortfarande.

KB4493509 är det kumulativa april-uppdateringen så den innehåller allt som KB4489899 innehåller.

 

13 timmar sedan, skrev Tvonscreen:

På listan i Windows Update finns dessa uppdateringar som misslyckade. Det är ganska märkligt att en KB kumulativ uppdatering visas som misslyckad medan den "fristående" säger att den redan är installerad

Kommer KB4493509 upp när du söker efter uppdateringar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kommer KB4493509 upp när du söker efter uppdateringar?

Bra fråga. Svara på den @Tvonscreen

 

Du skriver "Hej Alla! Har provat alla tips och förslag" men om du har kontrollerat och eventuellt ändrat dina inställningar i Norton, vilket jag rådde dig att göra,  skriver du inte. « Antivirus products may need to be configured or temporarily disabled at times, such as when installing a program or program update in Windows. To configure Norton's auto-protect feature, see "Stop Norton from Blocking MLS Updates" below » stod det bl a i min länk.

 

Att temporärt "koppla bort alla antivirusskydd", som Flyfisherman citerar, tycker jag låter som en dålig idé. Använder man ett annat antivirusskydd än Windows egna, dvs  Windows Defender, stänger detta antivirusskydd (Norton i ditt fall) ju av WD automatiskt. Om man däremot inaktiverar sitt antivirusprogram brukar WD kopplas på. Det är väl bra. Varför skulle Windows Defender hindra Windows Update? Jag har aldrig hört talas om att det skulle ha skett någon gång.

 

Det du gömde i pdf-filen, som man måste vara inloggad för att kunna öppna, berättar du däremot. Jag förstår inte varför du inte ville posta de två skärmklippen direkt eller skriva av det som stod på dem, dvs  
⚠️ Fristående installationsprogram för Windows Update
Säkerhetsuppdatering för Windows (KB4493509) har redan installerats på den här datorn  OK


⚠️ Fristående installationsprogram för Windows Update
Säkerhetsuppdatering för Windows (KB4489899) har redan installerats på den här datorn  OK

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

KB4493509 kommer upp om jag söker uppdateringar. Dessutom varje gång efter att ha startat datorn. Enda sättet att få lugn och ro är att i kommandotolken skriva "net stop wuauserv, net stop msiserver och net stop cryptsvc". Då kan jag använda datorn som vanligt. KB4493509 laddas dock och väntande omstart utanför aktiva timmar visas som information. 

 

Har testat med Norton Security Deluxe helt avinstallerad och brandvägg av på WD. Men ingen skillnad jämfört med Norton Security Deluxe i normal funktion. Även testat att temporärt ha Brandvägg och AutoProtect avsrängt. Men ingen skillnad. Brandväggar och Antivirus har ingen inverkan i detta fall. 

 

Men frågan kvarstår varför KB4493509 fristående påstår att KB4493509 redan är installerat på datorn. I så fall borde väl inte KB4493509 via Windows Update inte försöka installera. Om KB4493509 är intallerad så kan jag förstå att det går att installera igen. Oavsett fristående eller via Windows Update är det ju samma kumulativa säkerhetsuppdatering som känner av samma sak. Men trots det uppför sig olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tagit rätt variant av fristående KB4493509 när det gäller 32- eller 64-bitars Windows och för version 1809 (antar att det är den du har nu efter ominstallationen) om det är olika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Version 1809 har jag haft sedan oktober 2018. KB4493509 64-bitars fristående.för 1809 har jag provat. Sen oktober 2018 har jag fått ett antal kumulatva uppdateringar som installerats utan några som helst problem. Med Norton Security Deluxe aktiverat. Det är bara de senaste som krånglat. OS-version: 17763.316.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nu är jag lite osäker på vad som provats i detalj, men har du kört Windows 10 update Troubleshooter?

Microsoft:  Ladda ned Update-felsökaren för Windows 10 och kör denna direkt.

 

Och se till att du har tillräckligt med ledigt minne på disken innan windows uppdatering.

 

Om det är några systemfiler som blivit korrupta kan du prova att köra:
Guide - SystemFileChecker (SFC) i felsäkert läge på Windows

 

Till sist har Microsoft denna uppdaterings-felsökare för hjälp, där man börjar med att svara på frågor:

MS: Fix Windows Update issues

 

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Lagt till sista meningen om felsökning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom att installera med och utan Norton Security Deluxe (Helt avinstallerat) och brandväggen i WD av har jag provat att installera KB44935090 via Windows Update och som fristående hämtat från Windows Update Catalog. Dessutom:

 

Provat felsökaren Windows Update.

DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Restorehealth /Source:C\RepairSource\Windows /Limit Access

 

sfc/scannow. Inga problem hittades

 

Fix Windows Update issues. Frågorna ledde fram till ren ominstallation av Windows 10 version 1809, OS-version 17763.316.

 

Minne: 931 Gb. 301 Gb används. 629 Gb ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du kan ju förstås reparera din Windows installation via uppgraderingsalternativet.

Det viktiga här är att man måste använda samma eller nyare Windows utgåva som den man redan har.

Du skapar ett Windows10 media med verktyget i länken på antingen DVD eller USB sticka, det spelar ingen roll.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

Sedan startar du upp ditt Windows, därefter stoppar in DVD eller USB stickan och öppnar och kör från Utforskaren Setup.exe (eller om den Autostartas).  Du skall alltså inte "Boota" upp datorn från detta.

 

Då gör du helt enkelt en Uppgradering - viktigt - och väljer att behålla alla egna filer, program och appar.

Det betyder att det blir i allt allt väsentligt en ominstallation via uppgraderingsalternativet, med den skillnaden att alla dina program och filer blir kvar och att Windows systemfiler blir totalt utbytta.

 

Sedan skall du efter alla omstarter köra Windows update: Start > Inställningar > Säkerhet och uppdatering > Windows update > omstart

Repetera detta tills det inte finns fler uppdateringar.

 

Man kan alltså reparera sitt Windows via denna metod 'Uppgraderingsaltenativet' och det gäller även Windows 7/8

  • Och givetvis ta backup på viktiga filer innan.

Om det blir problem under uppgraderingen så kan man behöva inaktivera antivirusprogrammet om man kör något annat än Microsoft Windows Defender.

Tex. du kör Norton och då högerklickar du på dess ikon och väljer inaktivera Auto-protect samt sätt gränsen till några timmar, för direkt efter Windows10 uppgraderingen är klar så aktiverar du detta igen.

image.png.e66ae414da553319ff095d4527aff89d.pngimage.png.aba609160b357de22cf34650fa6ec817.png

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfischerman!

 

Ditt förslag har jag redan provat. Inte via USB eller CD utan att klicka direkt på Windows, som startade en ominstallation med bibehållna filer och program med senaste versionen 1809 och OS-versionen 17763.316.. Därefter fick jag 9 kvalitetsuppdateringar, 8 definitionsuppdateringar samt 3 andra uppdateringar, varav 2 borttagning av skadlig programvara via Windows Update, som installerades och slutfördes utan några problem. Det är alltså enbart två kumulativa uppdateringar som varit ett problem,  KB4489899 och KB4493509). Den förra lugnade ner sig efter ett tag, eftersom den tydligen ingår i KB 4493509.

 

Jag ser ingen skillnad att ånyo med en USB-sticka genomföra samma process igen, eftersom initieringen startar samma ominstallation i datorn.

 

Att därefter repetera Windows Update tills inga uppdateringar återstår fungerar inte. Beroende på att KB4493509 installeras. Efter omstart visas "Vi kunde inte slutföra uppdateringarna. Ändringar ångras...." Ny installation av KB4493509. Efter omstart "Ändringar etc". Denna loop pågår hela tiden. 

 

Det är denna loop som måste brytas på något sätt. Mitt sista hopp är kommande stora Windowsuppdatering version 1903 som troligen kommer i slutet av maj eller början av juni. Den lär innehålla en ny förbättrad version av Windows Update. Om nu felet liggar där.

 

 

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Flyfischerman!

 

Vill nog trots allt köra ditt förslag med USB-stickan. Det är sista verktyget i så fall. Men en fråga. Jag har letat i Utforskaren under C:. Men jag hittar inte Setup.exe. Jag ser en mapp som heter Setup i en windowsmapp. Den innehåller mappen State, som någon form av konfigurationsinstälningar. Men jag tror inte att den du menar. Så hur hittar jag den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hej Alla!

 

Först måste jag be om ursäkt att jag delvis gett fel information. Jag har inte kört Uppgraderingsalternativet som jag påstod. Däremot klickade jag på Windows 10 October 2018 Update. Var lite osäker på att köra Uppgraderingsalternativet. Oktoberuppdateringen löste naturligtvis inte mina problem. Men nu har jag kört Uppgraderingsalternativet. Det gick bra.  Bråkstaken "KB 4493509" var redan installerad efter en koll på installerade uppdateringar efteråt. Att dessutom alla inställningar, program och mappar var intakta såg jag som en bonus.Ytterligare 3 uppdateringar, varav två kumulativa "NET Framework" kom nästan direkt. Alla 3 installerades och slutfördes utan problem. Mitt problem är alltså löst. Känns bra.

 

Tack för hjälpen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis ?

Då får du markera att lösningen finns i ditt sista inlägg genom att klicka på bocken till vänster om din avatar i ditt sista inlägg.

849496740_Lsning.PNG.57d0a76cd085ed954d43e87b28b688e8.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...