Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

udda problem med autorättstavning


danieljur
 Share

Go to solution Solved by polken,

Rekommendera Poster

Varför fungerar inte autorättstavning i ett stycke text som kopierats in från en textfil som har ändelsen .rtf

Hej. Korrigerar min fråga, problemet är inte formatet som filen sparats i. det verkar vara vissa stycken som inte autorättstavning fungerar i. Textstycken där inte autorättstavning fungerar, om det stycket kopieras över till ett annat dokument så följer felet med.

Mvh D

Av de tips jag fått bland svaren så verkar det som om det handlar om att se till att textstyckena som kopieras in har rätt språk. När jag markera stycket där inte rättstavningen fungerar och väljer svenska via menyerna verktyg -- språk -- för all text -- svenska.  Sedan börjar autorättstavningen att fungera som det ska. Tack för ert support ?

/D

Redigerad av danieljur
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att du har omformulerat din fråga men jag har i alla fall en undring. Var kopierar du in denna text från ett Wordpad-dokument? Eller menar du att det inte sker någon rättstavningskontroll i Wordpad-dokumentet?

 

Jag använder aldrig Wordpad men jag kan ju testa om jag får veta vilken typ av dokument jag ska kopiera in texten i. Är det .doc, .docx, .odt eller något annat?

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Formatet på stycket kan vara i ett annat språk. Prova att klistra in stycket oformaterat(passa målformatet).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna berätta för danieljur hur han ska bära sig åt för att "klistra in stycket oformaterat(passa målformatet)" i olika typer av dokument. Någon sådan möjlighet hittar jag varken i WordPads .rtf dokument eller i LibreOffice .docx-dokument. Dessutom

5 timmar sedan, skrev danieljur:

Korrigerar min fråga, problemet är inte formatet som filen sparats i. det verkar vara vissa stycken som inte autorättstavning fungerar i.

 

@danieljur

På tal om rättstavning så tycker jag du ska rätta till det ordet i din rubrik genom byta ut r mot t i "sravning". Klicka på knappen Redigera i ditt första inlägg, gå till rubriken och ändra "udda problem med autorättsravning" till udda problem med autorättstavning.

 

Sedan klarar ju varken LibreOffice eller Microsoft Office av att korrekt bedöma ett svenskt sammansatt ord som autorättstavning. När jag manuellt (genom F7) korrigerade ett stycke där jag hade med ordet autorättsravning markerades det inte som felstavat.

 

P.S. Eftersom du skrev in lösningen i ditt första och enda inlägg föreslår jag att du klickar på bocken till vänster om din avatar för då markeras frågan som löst och det visas var lösningen finns.

Redigerad av mbgtmari
P.S. efter att danieljur skrivit lösningen i sitt inlägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev mbgtmari:

P.S. Eftersom du skrev in lösningen i ditt första och enda inlägg föreslår jag att du klickar på bocken till vänster om din avatar för då markeras frågan som löst och det visas var lösningen finns.

Jag tittade nyss på ett av de ämnen jag själv startat och då såg jag att det finns en bock framför alla inlägg utom det första så då kan du ju inte markera det första inlägget som lösningen. Det var ju förargligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev danieljur:

Av de tips jag fått bland svaren så verkar det som om det handlar om att se till att textstyckena som kopieras in har rätt språk. När jag markera stycket där inte rättstavningen fungerar och väljer svenska via menyerna verktyg -- språk -- för all text -- svenska.  Sedan börjar autorättstavningen att fungera som det ska. Tack för ert support ?

 

Det blir ju knepigt när det första inlägget redigeras efter att flera medlemmar svarat i tråden.

Jag markerar svaret från @polken som bästa lösning.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...