Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
X-Men

EU-direktiv om ersättning för länkningar

Rekommendera Poster

Enligt ett nyligen taget EU-beslut, där länkning av upphovsrättsskyddat material skall ersättas kommer det att bli knepigt med internet.

På eForum finns en tråd, ”Fredagens musikbidrag”, där länkningar till bl.a. Youtube och upphovsrättskyddat material görs.

Kommer IDG att bli ersättningsskyldiga enligt EU-direktiven för dessa länkningar när direktivet träder i kraft?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen i den tråden som medvetet har länkat till upphovsrättsskyddat material. Däremot har det hänt att vissa Youtubelänkar i tråden blivit ogiltiga och man får se ett meddelande där Youtube berättar att musiken var  upphovsrättsskyddad. Det är väl inte IDGs fel att vissa youtubemedlemmar laddar upp sådant de inte har rätt till?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Det är ingen i den tråden som medvetet har länkat till upphovsrättsskyddat material. Däremot har det hänt att vissa Youtubelänkar i tråden blivit ogiltiga och man får se ett meddelande där Youtube berättar att musiken var  upphovsrättsskyddad. Det är väl inte IDGs fel att vissa youtubemedlemmar laddar upp sådant de inte har rätt till?

Min fråga handlar inte om vems fel som är vad eller vad som är gjort medvetet eller ej. Inte heller handlar det om vad andra gjort lagligt eller olagligt.

Min fråga handlar om utifall IDG blir ersättningsskyldiga för att det finns en länk hos IDGs sidor som går till upphovsrättsskyddat material.

Att jag tog med Youtube var enbart för att tydliggöra vad jag syftar till då det är en enkel koppling till EU-direktivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog mycket som är oklart om det än så länge, det är ju inte bara det att direktivet ska börja gälla utan sen ska också det införas i mer detaljerat skick i Sveriges och andra länders lagar innan någon verkligen vet vad som gäller t ex Eforum.

IDG har förstås skrivit en artikel idag: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.716532/eu-upphovsratt

Citat

När det gäller artikel 11 så har den slipats av mer och nu krävs inte längre licens för själva länkarna eller vissa mindre delar av en text.

Citat

Artikel 13 handlar i grunden om vem som ska ansvara för att upphovsrättskyddat material inte görs tillgängligt av användarna på sajter som Youtube och Facebook.

...

När det gäller artikel 13 så har det med tiden blivit tydligare att de som ansvarar för en tjänst också är ansvariga för vad deras användare laddar upp.

Just tråden Fredagens musikbidrag räddas nog av den ovanstående ändringen av artikel 11 och eftersom det inte gäller någon uppladdning är inte heller artikel 13 applicerbar skulle jag tro. Men tiden får utvisa vad som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Det är nog mycket som är oklart om det än så länge, det är ju inte bara det att direktivet ska börja gälla utan sen ska också det införas i mer detaljerat skick i Sveriges och andra länders lagar innan någon verkligen vet vad som gäller t ex Eforum.

IDG har förstås skrivit en artikel idag: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.716532/eu-upphovsratt

Just tråden Fredagens musikbidrag räddas nog av den ovanstående ändringen av artikel 11 och eftersom det inte gäller någon uppladdning är inte heller artikel 13 applicerbar skulle jag tro. Men tiden får utvisa vad som gäller.

Tråden Fredagens musikbidrag var bara ett exempel på länkningar som IDG gör.

Nyhetsrobotten länkar också till artiklar som inte är skrivna av IDG. Sådant måste ju också ses som upphovsrättsskyddat material.

Media har gått ut med att de vill ha betalt för länkningar till sina sidor.

Jag förstår att det i nuläget är svårt att se hur det kommer att påverka bl.a. IDG. Det är ju själva länkningen som skall debiteras och inte enbart material som läggs upp på olika sidor.

Kan tänka mig att länkningar till IDGs originalmaterial kommer att generera intäkter till IDG i enlighet med de nya direktiven.

Man kan fråga sig hur mycket det kommer att kosta att hantera alla transaktioner som det innebär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag uppfattar det som Computer Sweden har skrivit så är det inte längre tal om någon avgift för rena länkar eller länkar ihop med ett kort citat. Men vi får vänta i alla fall något år och se hur detaljerna kommer att formuleras i svensk lag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det framkom inte nyss i TV4-nyheterna. Där sades det att det är länkningar som skall debiteras. Olika uppgifter i olika medier gör det inte lättare för oss lekmän.

Nåja, vi får se vart det här blir för resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna fråga har ju varit uppe tidigare här på forumet i några trådar. Men EU hade då inte tagit slutgiltigt beslut , så IDG.se som ansvariga för Eforum, bestämde att låta allt löpa enligt tidigare lagar/regler tills beslut tagits.

Nu har beslut tagits, och nu är det upp till IDG.se att se vad detta juridiskt betyder för IDG.se och för Eforum, vi lär framöver få redan på mer om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beslutet på EU-nivå är väldigt allmänt hållet och måste av varje land göras om till en mycket mer detaljerad lag innan något företag vet vad som gäller. Detta kommer att ta åtminstone något år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Beslutet på EU-nivå är väldigt allmänt hållet och måste av varje land göras om till en mycket mer detaljerad lag innan något företag vet vad som gäller. Detta kommer att ta åtminstone något år.

Sverige är bäst i klassen på att införa alla korkade EU lagar fort som bara den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu