Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säker Bank ID


Silverbacken
 Share

Rekommendera Poster

Silverbacken

Jag använder ofta Bank ID för att öppna program och logga in. Men sällan avslutar man med att logga ut, utan stänger webbsidan som krävt inloggning. Kan jag vara säker på att även Bank ID avslutas utan att gå tillbaka till Bank ID  och även här logga ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samband med inloggning sätts alltid någon form av session. Det kan vara en jsessioncookie eller sessionshantering på annat vis. Oavsett så avslutas denna session när stänger din webbläsare.

Däremot kan den i vissa fall, beroende på implementation, finnas kvar om du bara stängt en flik. Navigerar du då tillbaka till en adress som kräver inloggning kan du fortfarande vara inloggad.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Får jag vara nyfiken och fråga varför du nonchalerar att logga ut på riktigt? Dvs just klicka på - logga ut? För mig är väl just BankID och alla sajter som kräver BankID typ min internetbank en av mina absolut känsligaste sidor man kan nå via internet.

 

Den "tidspillan" en riktig utloggning i form av någon sekund kan jag genomlida.  ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Lasse, är det en "viktig" tjänst, exempelvis din bank, se till att trycka på logga ut. Det räcker inte nödvändigtvis med att bara stänga browser så cookien försvinner, informationen om att du är inloggad finns kvar på webbsidan. Det logga ut knappen gör är att den även tar bort informationen därifrån, om någon har fått tag på din cookie så kan dom fortsätta surfa runt på banken även om du stänger din browser. Trycker du på logga ut så stoppar du den möjligheten.

 

Men för att återgå til bankid, vid inloggning med bankid så används bara id för identifiering, webbsidan begär att bankid ska utföra en identifiering, dom pratar med din mobiltelefon där du trycker kod eller fingeravtryck och liknande, sen berättar dom tillbaka till webbsidan om det gick bra eller dåligt. Sen används inte bankid något mer under din inloggade session. Så du behöver inte oroa dig för att bankid behöver avslutas eller liknande. Det är redan nedstängt.

 

Men kom ihåg att trycka på logga ut.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...