Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
tobson

Excel välja rad ur blad och visas på annat blad

Rekommendera Poster

Hej!

Finns det en möjlighet att i Excel skapa ett dokument innehållande flera blad med ett huvudblad, där man på detta för in information från de andra bladen genom att trycka på en "knapp" som då plockar hela raden med information in i huvudbladet?

Ex,

Huvudbladet är en brevmall, som visar olika typer av färgprover från olika kollektion(som är på varsitt blad).

Kunden frågar om prover på olika färger, från olika kollektioner, jag tar då och trycker på en knappt/liknande sätt på dessa färger från de olika bladet och vips hamnar de på huvudbladet som jag kan skriva ut och får en fin brevmall med de färgen denne valt.

Hoppas det finns ett sätt. Måste vara lätt och snabbt.

Någon kanske är en rackare på att skicka ett exempel tillomed? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du pratar brev är det självklara att titta på Word kopplat med Excel för utskick.

Knapp som triggar fyllning, det kräver VBA.

Med lite smarta formler kan du bygga upp det via dessa om dina data på olika blad är uppställda på liknande vis. Börja med att bygga en lösning med fasta formler (PASSA och INDEX förslagsvis).

Lägg sedan till INDIREKT som tar bladnamn från en cell och bygga upp referens till PASSA och INDEX.

Och sista steg, en listruta eller liknande där kund gör sina val och triggar data att laddas genom att en cell kopplad till listrutan används av INDIREKT för referensen.

Fast nu var det färger... du jag säger ett antal mallar i Word som du kopplar till Excel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...