Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
ahnes

Formel i annat blad

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett litet problem jag hoppas någon därute har en lösning på!

Det är så att jag vill från ett blad köra en formel i ett annat blad och även kunna styra i vilket blad den körs.

Har just nu ett blad för varje månad och har tänkt göra ett blad för statistik eftersom det blir lite för mycket att ha att i respektive blad. Vill kunna göra enligt följande:

I cell A1 vill jag ha en dropdown meny där man kan välja månad, det är inte den svåra biten..

Men sen vill jag i övriga bladet kunna köra följande formel: =SUMMA.OM(E$24:E$10056;"t-lagret";FÖRSKJUTNING(E$24:E$10056;-3;0))

Dock ska formeln anpassa sig efter vilken månad som är vald i A1 och då ta datan från det bladet.

Gissar att man får använda Indirekt men får inte till formeln. Nån som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre delar. 

1. klistra ihop adressen med flikanamnet. T.ex genom att använda SAMMANFOGA() eller ADRESS()

=SAMMANFOGA($A$1;"!E$24:E$10056")

Obs utrops-tecknet ! som skall ligga mellan fliknamn och celladress 

Om du är lat kan du strunta i sammanfoga och köra &-tecknet:

$A$1&"!E24:E10056"

2. Få excel att förstå att det är en adress och inte vilken sammanfogad text som helst. Det gör du med INDIREKT()

=INDIREKT(SAMMANFOGA($A$1;"!E$24:E$10056"))

Eftersom det bara pekar på ett område så får du ett felmeddelande, men det är en giltig adress. Kolla t.ex med:

=summa(INDIREKT(SAMMANFOGA($A$1;"!E$24:E$10056")))

3. Klistra ihop med din formel.

=SUMMA.OM(INDIREKT(SAMMANFOGA($A$1;"!E$24:E$10056"));"t-lagret";FÖRSKJUTNING(INDIREKT(SAMMANFOGA($A$1;"!E$24:E$10056"));-3;0))

PS, fundera på om din ursprungsformel blir lättare att förstå om du kör en passa/index

=INDEX(INDIREKT($A$1&"!E:E");PASSA("t-lagret";INDIREKT($A$1&"!E:E");0)-3)

/DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt, tack så hemskt mycket!

funkar hur bra som helst!

Ursprungsformeln kan nog behöva arbetas om så ditt exempel ska jag definitivt kolla lite på. Inte jag som har gjort arbetsboken från början men den kan nog behöva en liten omarbetning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...