Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upptäckte potentiella hot (vid scan under Linux)


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Skannade igenom några mappar på ett USB minne och upptäckte potentiella hot (se bild). Det Clam (Linux virussökare) reagerade på var dels en zip-fil innehållande en exe-fil men också två rar-filer innehållande package-filer (downloads till Sims 2 spelet) vilka har legat på USB minnet en längre tid. När jag hade lagt dit dem så skannade jag just dessa foldrar med både Clam (under Linux) och senare Avast (under Windows) utan att upptäcka några hot så jag tycker det är lite konstigt att jag får en varning nu. Nå, det är säkert inget allvarligt men jag vill ändå att någon ska tala om hur det ligger till, jag kan bara gissa.

 

"Public" är namnet på USB minnet i fråga.

 

 

Skärmbild_2019-03-23_21-22-17.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du precisera dig lite mera. Är det något allvarligt? (förbryllad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står "adware" i två beteckningar och det är alltså reklamprogram (ads software). Eftersom det är installationsprogram så innebär det troligen att det medföljer i rar-filerna onödiga program och under installationen kommer det troligen att installeras ett eller flera andra onödiga program om du inte väljer bort dem aktivt. Den, som står bakom de program du vill ha, få pengar av den som står bakom de onödiga programmen.

 

I det tredje fallet står det "downloader" alltså något som laddar ner. Kan vara nerladdning av ett onödigt program, alltså liknar fallet med adware, men det kan vara något annat t.ex. nerladdning av virus. Det är ju helt upp till den som tagit fram innehållet i zip-filen.

 

12 timmar sedan, skrev DePhaz:

När jag hade lagt dit dem så skannade jag just dessa foldrar med både Clam (under Linux) och senare Avast (under Windows) utan att upptäcka några hot så jag tycker det är lite konstigt att jag får en varning nu

Det kommer ju hela tiden nya definitioner till Clam och andra antivirusprogram så de blir ju hela tiden duktigare. Tidigare har det varit ovanligt att antivirusprogram reagerar på reklamprogram så det är väl ett område där de utvecklas mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...